اقتصادی

۴۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی اضافه می‌شود

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ارتقای ظرفیت‌های حمل و نقل به عنوان رکن اصلی زنجیره ارزش تولید و توسعه هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های حمل و نقل نکته‌ای بود که از سوی «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در پیام نوروزی سال ۱۴۰۲ به عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» مورد تاکید قرار گرفت.

شرایط سیاسی منطقه و موقعیت جغرافیایی ایران، فرصت رشد جابه‌جایی بار و کالا از مسیر کشورمان را فراهم کرده و در حال حاضر با انبوه تقاضا از سوی کشورهای خارجی برای ترانزیت مواجهیم. رشد ترانزیت نیز سرریز شدن درآمدهای ارزی را برای کشور به همراه دارد اما شرط لازم آن توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل‌ونقل به‌ویژه در حوزه ریلی و بالا بردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ناوگان حمل‌ونقل برای پاسخگویی به این تقاضا است.

وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته اقدامات مهمی در بخش حمل و نقل انجام داده که از جمله آنها تأسیس و راه‌اندازی صندوق توسعه حمل و نقل به منظور تأمین منابع مالی پایدار برای سرمایه‌گذاری و مشارکت طرح‌های زیر ساختی و نوسازی ناوگان است.

اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو جهت توسعه محور ریلی شرق کشور

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه در سال ۱۴۰۱ به تجهیز منابع از محل صندوق توسعه ملی به میزان ۲۰۰ میلیون یورو به‌منظور توسعه محور ریلی شرق کشور حدفاصل راه آهن چابهار- زاهدان اقدام کرده و فرایند تأمین مالی به ارزش سه‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق مذکور برای اجرای قطعه بیرجند به «یونسی» را نهایی کرده است.

تجهیز منابع از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به میزان سه‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و نهایی کردن قراردادهای عاملیت با بانک‌های ملی، مسکن و توسعه تعاون برای تأمین مالی طرح‌های واجد شرایط وزارت متبوع تا سقف پنج‌هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان با رویکرد اهرم کردن منابع در اختیار وزارت متبوع در شبکه بانکی کشور برای طرح‌های نوسازی ناوگان هوایی، جاده‌ای، ریلی و بازآفرینی شهری از دیگر اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

وزارت راه و شهرسازی همچنین به جذب منابع صد درصدی قراردادهای تأمین مالی طرح‌های زیرساختی حوزه حمل و نقل از محل ماده ۵۶ قانون الحاق (۱) به ارزش تقریبی یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اقدام کرده است.

افتتاح مسیر ترانزیتی تمام ریلی کانتینری قزاقستان – ترکمنستان- ایران- ترکیه

افتتاح مسیر ترانزیتی تمام ریلی کانتینری قزاقستان – ترکمنستان- ایران- ترکیه یکی از دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل است.

وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم موفق شد مسیر ترانزیتی ریلی روسیه- هند از طریق ایران (کریدور شمال – جنوب شاخه شرقی دریای خزر) را افتتاح کند.

زیرسازی ۲۳۳ کیلومتر خطوط ریلی

زیرسازی ۲۳۳ کیلومتر و ریل‌گذاری ۱۴۶ کیلومتر خطوط ریلی از دیگر اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم است.

همچنین در این مدت ۱۵ هزار و ۶۷۹ متر مربع ایستگاه راه‌آهن احداث شده است.

تکمیل خط دوم ریلی طبرکوه – چاه خاور و هفت تپه – شوش به طول ۲۴ کیلومتر و نصب دوربین‌های مدار بسته CCTV در ۵۷ ایستگاه ریلی از دیگر اقدامات وزارت راه شهرسازی در راستای رونق شبکه ریلی کشور است.

در مجموع طی سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن به شبکه ریلی اضافه شده و در سال ۱۴۰۲ نیز ۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن به شبکه ریلی افزوده خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازی با تقویت دیپلماسی حمل‌ونقل و انجام مذاکرات متعدد توانسته به جلب مشارکت کشورها برای توسعه و تکمیل شبکه ریلی چه در حوزه زیرساخت‌ها و خطوط و چه در حوزه ناوگان بپردازد و این برنامه در سال ۱۴۰۲ به صورت جدی‌تر دنبال خواهد شد.

سرمایه گستران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا