بازار‌های مالی ، بورس و بانک

چشم‌انداز پیش‌روی فلز زرد/ طلا خود را برای صعود آماده کرده‌است؟

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،نگارعلی_ این روند قیمتی حاکی از آن است که طلا برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ خود را برای صعود آماده کرده‌است، سایر فلزات مانند نقره و پالادیوم نیز در این دوره جهش کرده‌اند.

:

بازار مسکن از تورم جلو می‌زند؟/تعیین سقف اجاره‌بها فرافکنی است

سناریوی دولت برای عدم افزایش حقوق کارگران/ تعیین دستمزد بدون توجه به نرخ تورم ۴۷ درصد و سبد معیشت ۱۳.۵ میلیون تومان

در سال جاری، قیمت طلا به شدت تحت تاثیر تورم و نرخ بهره خواهد بود؛ اونس طلا امسال را پر قدرت شروع کرد اما همزمان با انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا، رشد قیمت‌ها متوقف شد. هر اونس طلا امروز کمتر از قیمتی است که در اوایل سال ۲۰۲۳ معامله می‌شد و انتظار می‌رود در روزهای آینده نوسانات بیشتری را تجربه کند.

فدرال رزرو ایالات متحده پس از چند ماه ناامیدی، بار دیگر در ماه فوریه روحیه جنگ‌طلبانه خود را به دست آورد. فدرال رزرو پس از اولین نشست در سال، نرخ بهره را ۲۵ واحد پایه افزایش داد. گزارش شاخص قیمت مصرف کننده نشان داد که تورم چسبنده شده و آنطور که انتظار می‌رفت پایین نیامده است. تورم اصلی PCE که تغییرات قیمت کالاها و خدمات خریداری شده توسط مصرف کنندگان و سازمان های غیر دولتی را به استثنای هزینه غذا و انرژی در آمریکا را اندازه گیری میکند و این تغییرات را در بصورت درصد نشان میدهد نیز به ۴.۷ درصد رسید در مقابل پیش‌بینی ۴.۳ درصد.

در نتیجه، تحلیلگران گلدمن ساکس اکنون ۳ افزایش دیگر را در سال جاری با ۲۵ واحد پایه پیش بینی می‌کنند. شاخص S&P ۵۰۰ پس از شروع صعودی سال به زیر سطح ۴۰۰۰ دلار بازگشت. قیمت طلا نیز با کاهش به ۱۸۲۵ دلار در فوریه ۲۰۲۳، روند قیمتی منفی را نشان می دهد.

فدرال رزرو در تازه‌ترین نشست خود، نرخ بهره را طبق انتظارات ۰.۲۵ درصد افزایش داد و به ۵ درصد رساند. این برای دومین دوره متوالی است که بانک مرکزی آمریکا پس از افزایش‌های تهاجمی ۰.۷۵ درصدی، این نرخ را ۰.۲۵ درصد افزایش می‌دهد. این بالاترین نرخ بهره فدرال رزرو از جون ۲۰۰۶ به شمار می‌رود.

دلار قدرت می‌گیرد، طلا افت می‌کند؟

یکی دیگر از دلایل عملکرد منفی قیمت در کالاها و سهام، افزایش اخیر شاخص دلار آمریکا است. این نشان دهنده قدرت دلار آمریکا نسبت به سایر ارزهای اصلی فیات است. مشاهده شده است که قیمت طلا و شاخص دلار آمریکا همبستگی معکوس دارند. به محض اینکه دلار نشانه‌هایی از ضعف نشان داد، می‌توانیم انتظار صعود دیگری را برای طلا داشته باشیم. وال استریت نیز سیگنال های متفاوتی ارائه می دهد که پیش بینی حرکت بعدی را دشوارتر کرده است.

سرگذشت پر فراز و نشیب فلز زرد

در آگوست ۲۰۲۰، قیمت طلا به بالاترین سطح تاریخ ۲۰۷۲.۸۵ دلار رسید. رکورد قبلی ۱۹۲۴.۷۷ دلار را پشت سر گذاشت که ۹ سال قبل به آن رسید. با کاهش متعاقب قیمت آن، منطقه حیاتی روانی ۲۰۰۰ دلاری همچنان گریزان باقی مانده است. با این حال، از زمانی که در اوج همه‌گیری ویروس کرونا در آوریل ۲۰۲۰ اوج گرفت، قیمت طلا بالای ۱۶۰۰ دلار باقی مانده است.

قیمت طلا در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ به ۱۶۱۶ دلار سقوط کرد. این سقوط مصادف با دوره‌ای بود که فدرال رزرو در تلاش برای مبارزه با تورم فزاینده نرخ بهره را به شدت افزایش می داد. پس از آن که نشانه هایی مبنی بر شروع کاهش تورم در ایالات متحده ظاهر شد، نرخ بهره را شروع به افزایش کرد.

در مجموع، همانطور که در زیر نشان داده شده است، قیمت طلا در ۱۲ ماه گذشته بهتر از S&P ۵۰۰ بوده است. همچنین از بیت کوین که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ درصد سقوط کرد، بهتر عمل کرده است. در سال ۲۰۲۳، طلا با افزایش ۷ درصدی قیمت در ژانویه، سال را با قدرت آغاز کرد. با این حال، رالی مجبور شد در ماه فوریه متوقف شود زیرا قیمت طلا از سطح ۱۹۶۰ دلار رد شد. قیمت از آن زمان تا کنون بیش از ۶ درصد اصلاح شده است.

چه چشم‌اندازی پیش روی طلا است؟

پس از شروع سال به صورت صعودی، طلا بار دیگر در رکود قرار گرفت. اگرچه قیمت همچنان بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه معامله می شود، اما همچنان در حال شکل گیری یک الگوی بسیار نزولی است که به عنوان “کاسه و دسته معکوس” شناخته می شود. سطح اصلی بعدی که باید تماشا کنید، سطح ۱۸۰۴ دلار خواهد بود. بسته شدن هفتگی کمتر از این سطح، هدف قیمتی تا ۱۶۵۰ دلار را روی کارت‌ها قرار می‌دهد.

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا