اخبار صنعت، معدن و تجارت

عکس| تهدید جنجالی دولتی علیه تنها خودروی ملی ۵ ستاره ایران خودرو !

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،محمود هاشمی درباره پیگیری وضع کیفی به این نکته اشاره کرد که در زمینه کیفیت خودرو طی سال گذشته، سازمان ورود جدی داشته و در این خصوص هزینه سنگین هم کرده؛چرا که آزمون‌های ۸۵ گانه همه انجام نمی‌شد.

سال گذشته پنج خودرو بی‌کیفیت از درجه اعتبار ساقط شد و تولید آن متوقف شده است.

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در سال جاری، یک خودروی پنج ستاره متعلق به ایران خودرو هم در صورت پاس نکردن استانداردها از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

طبق بررسی صورت گرفته، احتمالا این خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک باشد.این خودرو در اولین حضور خود توانست ۵ ستاره کیفی را از ISQI دریافت کند که برای یک خودروی ایرانی اتفاقی خوب قلمداد می‌شد.

حالا با اجرای آزمون‌های ۸۵ گانه، اعتبار برخی از موارد کیفی کمتر شده و اگر استانداردها رعایت نشود، از امتیاز آن کم خواهد شد.نکته‌ای که مطرح است این است که احتمالا در بخشی از این خودرو، کاهش کیفیتی رخ داده که باعث کاهش درجه اعتبار می‌شود؛چرا که استاندارهای ۸۵ گانه تغییری نسبت به قبل نداشته است.بنابراین با کاهش کیفیتی در خط تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک با قیمت حدودا ۸۵۰ میلیون تومانی در بازار مواجه هستیم.

احتمال می‌دهیم که کاهش کیفیت صورت گرفته از ناحیه فنی و موتوری خودرو باشد.با توجه به اینکه دنا پلاس اتوماتیک از پیشرانه EF۷ توربو یا TC۷ بهره می‌برد و استهلاک بیشتری نسبت به نسخه تنفس طبیعی دارد، احتمالا کاهش کیفیت مربوط به همین موتور توربو باشد.

پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ و ۴ سیلندر در این خودرو قادر است ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.

یک نکته منفی دیگر درباره کاهش اعتبار کیفی در این خودرو، اضافه نشدن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی است.

البته بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که با کاسته شدن برخی امکانات دنا پلاس توربو دنده‌ای، کمبود و مشکلات تامین قطعه، احتمالا این نسخه از دنا پلاس را تحت الشعاع قرار داده و باعث کاهش کیفیت شده است.

نسخه‌ جدیدی از دنا پلاس توربو اتوماتیک با اضافه شدن دو آپشن سنسور نور و باران قرار است وارد بازار شود.این نسخه با قیمت ۴۱۱ میلیون تومانی توسط کارخانه عرضه خواهد شد که حدودا ۱۳ میلیون تومان با نسخه عادی اختلاف قیمتی دارد.

علاوه بر سنسور نور و باران، چراغ روشنایی روز، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه‌های تاشو برقی، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، سانروف، صندلی های برقی جلو، چهار کیسه هوا، کروز کنترل و ترمز ABS و EBD، از دیگر امکانات این خودرو هستند.

ذکر این نکته را لازم می‌دانیم که ممکن است خودروی دیگری از ایران خودرو مثل تارا یا غیره، در این چند ماه که ISQI آخرین تنایج کیفی را اعلام نکرده، ۵ ستاره کیفی دریافت کرده باشد و فقط دنا پلاس اتوماتیک جزو این رده نباشد؛ بنابراین نمی‌شود به طور تماما قطعی گفت که دنا پلاس توربو اتوماتیک از درجه اعتبارش کم خواهد شد.

عکس| تهدید جنجالی دولتی علیه تنها خودروی ملی ۵ ستاره ایران خودرو !

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا