بازار‌های مالی ، بورس و بانک

بورس در آستانه رسیدن به قله تاریخی/ آینده بازار سرمایه چه خواهد شد؟

زهرا علی‌اکبری- بورس تهران حالا در نزدیکترین نقطه به قله‌ای ایستاده است که دو سال و نیم پیش آن را فتح کرده بود. در میانه مرداد ماه سال ۱۳۹۹، در حالی بورس تهران به رشد عجیب خود ادامه می‌داد که بسیاری هشدارهای لازم را نسبت به داغ بودن حرارات پیشانی اقتصاد اعلام کره بودند. ریزش تاریخی بورس البته ضرر وز یان بسیاری از سهامداران را به همراه اشت و حالا از پس گذشت دو سال و نیم از این تاریخ بار دیگر بورس تهران، با طی هفته‌ای تماما سبزپوش درآاغاز سال ۱۴۰۲ در کانال دو میلیون و ۷۸ هزار واحدی ایستاد.

بورس تهران در آخرین روز کاری سال گذشته نیز با رشد دسته‌جمعی صنایع، شارژ شد و با جهش ۵۴ هزار و ۷۱۵ واحدی خود را به ارتفاع یک میلیون و ۹۶۰ هزار و ۴۶۱ واحد رساند.

:

تورم وارد عصر جدیدی شده است/ مسگری: دستیابی به تورم ۲۰ تا ۳۰ درصدی در حد آرزو می‌ماند

نسخه همتی برای کاهش شدید نرخ تورم/ چاپ پول را متوقف کنید

دلیل رشد بورس چیست؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار سرمایه عقب‌ماندگی آشکاری از قیمت دلار دارد. بهای دلار در اولین روز کاری سال جدید نیز در کانال پنجاه هزار تومان قرار داشت و این بدان معنی است که سیگنال افزایش نرخ ارز یا ماندگاری آن در این نرخ‌ها به بازار مخابره شده است.

رشد بهای ارز در سال گذشته بسیار چشمگیر بود. در حالی دلار در کف کانال پنجاه هزار تومان معامله می‌شود که سال گذشته در چنین روزهایی بهای هر دلار آمریکا در میانه کانال بیست هزار تومان بود. به این ترتیب تطبیق نرخ سهام با قیمت جدید ارز آغاز شده است. رشد بازار سرمایه در حالی اتفاق می‌افتد که افزایش نرخ در سایر بازارها نیز تداوم دارد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است سال پیش رو سالی است که بازار سرمایه عقب‌ماندی خود را جبران خواهد کرد، البته کیفیت سیاست‌های مالی و پولی نیز در میزان این رشد تاثیرگذار خواهد بود.

برخی کارشناسان نیز با استناد به اینکه بازار سرمایه ارزان‌ترین بازار سرمایه‌گذاری ایران در حال حاضر تلقی می‌شود معتقدند که رشد این بازار در سال جدید محتمل است و این بازار به سطوحی بالاتر از پیش خواهد رسید.

نکته اینجاست که بازار سرمایه روزهای سختی را در سال گذشته پشت سر گذاشت. در اولین روزهای فروردین ماه سال ۱۴۰۱ شاخص کل بورس در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد قرار داشت. البته تا آبان ماه و پیش از وقوع شوک ارزی، بورس تهران با وجود تورم سنگین بالاتر از چهل درصد عقب‌نشینی را در دستور کار داشت به طوری که ارتفاع شخص در آبان ماه سال گذشته به یک میلیون و ۲۴۰هزار واحد نیز رسید. اما با وقوع شوک ارزی و به راه افتادن قطار قیمت دلار رشد روز به روز قیمت‌ها، شاخص بازار سرمایه با افزایش مواجه شد و حالا در اولین روزهای سال ارتفاع شاخص به دو میلیون و صد هزار واحد نزدیک شده است .

آینده بورس چه خواهد شد؟

در حالی که تا پیش از این اغلب کارشناسان متفق‌القول شاخص بورس را افزایشی پیش‌بینی می‌کردند، حالا بسیاری در پاسخ به این سئوال که مسیر حرکت شاخص چه خواهد شد؟ می‌گویند آینده بورس به تصمیمات پولی و مالی که در آینده‌ای نزدیک اتخاذ خواهد شد بسنگی بسیار دارد.

رییس کل بانک مرکزی به تازگی خبر از طرح‌های ویژه نهاد تحت تصدی‌اش برای مهار تورم داده است. از آنجا که بخش مهمی از رشد بورس ناشی از تطبیق قیمت سهام با قیمت‌های جدید ارز در شش ماه اخیر است، اتخاذ هر سیاستی می‌تواند بر این مسیر تاثیرگذار باشد.

۲۲۳۲۲۳

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا