پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

هنگامه ای در هنگام/ انتظار، هجوم و گریز

گفته های این مسافران بیانگر آرزوهای بربادرفته ای بود که به سودای این آرزوها به جزیره هنگام و آب های پیرامونی آن پای گذاشته بودند.
زمان سوار شدن آنان به قایق در روستای شیب دراز جزیره قشم که روبه روی جزیره هنگام است، هنگامه ای برپا بود و مسافران بنا به سفارش هایی که شنیده بودند،نخستین ساعت های پگاه را برای سوارشدن بر قایق های موتوری پهلو گرفته دراسکله روستای شیب دراز جزیره قشم برگزیده بودند.
قایقران که خود را ناخدا خورشید می نامید به مسافران گفت: مطمئن هستم در این ساعت از روز حتما دلفین ها را می بینیم.
قایق حرکت کرد اما نزدیک نیم ساعت دریانوردی با این قایق، نشانه ای از دلفین ها برای مسافران به ارمغان نیاورد.
ناخدا خورشید برای رفع خستگی و کلافگی مسافران به بیان خاطرات خود پرداخت، مسافران را به دوردست تر در دریا برد و از ساحل نقره ای جزیره هنگام سخن گفت.
چند بار با تلفن همراه با دیگر قایقرانان تماس گرفت و بعد به مسافران گفت که قایق های همکارانش جداگانه مسیرها را برای یافتن دلفین ها جست و جو می کنند.
گویا در آخرین تماس با تلفن همراه، مسیری به او گفته شده بود.ناخدا خورشید سرعت قایق را زیاد کرد و با چرخشی ناگهانی قایق را به سمت دیگری برد.
۱۰ دقیقه بعد چند قایق در یک مکان باهم جمع شدند. بازتاب رنگ های نارنجی جلیقه های نجات مسافران، پنجه های دراز و لرزان بر پهنه نیلگون خلیج فارس انداخت.
فریادهای برخاسته از چند مسافر یک قایق که می گفتند دلفین ها را دیده اند، توجه همه را به سمت صدای آنان کشاند.مثلث های سیاه و مبهم در دور دست ها دیده شدند. همه قایق ها به آن سمت هجوم بردند اما گویا دلفین ها رفته بودند.
ناخدا خورشید گفت که دلفین ها باهوشند و می گریزند. قایق ها اندکی پراکنده شدند.دوباره ردیفی سیاه و لرزان از بالا و پایین شدن چند مثلث سیاه در چشم برخی مسافران قایق ها نقش بست. هجوم دوباره قایق ها با صداهای درهم آمیخته موتورهایشان به سمت آنان برای چندمین بار شکل گرفت و برای چندمین بار اثری از دلفین ها برجا نگذاشت.
درخشش نور در افق به فاصله ۵۰ متر که از چند لکه سیاه خیس دیده شد، ناخدا خورشید و دیگرمسافران را به یقین واداشت که دلفین ها را دیده اند. این بار پیش از رفتن قایق ها به سمت این پرتو، لکه های سیاه درخشنده ناپدید شدند.
بدین سان سفر دیدار بادلفین ها در آب های جزیره هنگام برای مسافران قایق سوار به پایان رسید و برخی مسافران از اینکه نتوانسته بودند دلفین ها را از نزدیک ببینند، ناخرسند بودند و برخی همین مختصر دیدن را پسندیدند.
ناخدا خورشید در آخرین مرحله، ماهی های زیبای رنگی را در ساحل جزیره هنگام به مسافران نشان داد.به گفته او نام این ماهی ها دختر ناخدا بود.
تعبیر یکی از مسافران اهل اصفهان درباره شرایط دیدن دلفین ها در جزیره هنگام قشم با شرایط دیدن این موجودات در جزیره کیش این گونه بود که دریایی از تفاوت را می توان در زمینه دیدار با دلفین ها در این دو جزیره مشاهده کرد.
به بیان او دلفین ها درجزیره کیش درون دریاواره(آکواریوم) جای داده شده اند و دیدن آن ها براحتی برای مسافران کیش امکان پذیر است اما دیدن دلفین ها در جزیره هنگام قشم درساعتی مشخص و با اما و اگر و البته با بی نظمی همراه است.
« دیدن دلفین ها از نزدیک خوب است اما هیجان ندارد.ما که دیدار دلفین ها در دو جزیره قشم و کیش را دیده ایم این را می گوییم». این تعبیری از یک مسافر اهل شیراز بود.
تعبیر این مسافر اهل شیراز هم درجای خود قابل اعتناست اما به گفته یکی از مسافران اهل داراب می توان جاذبه گردشگری جزیره دلفین های قشم را چنان ساماندهی کرد که هم دیدار با دلفین ها مناسب باشد و هم هیجان انگیز.
پیشنهاد مشخص او محصور کردن بخشی از مسیر حرکت دلفین ها درخود دریا و حفاظت از آن و سپردن امور به اهالی جزیره هنگام است.
او نقش سازمان های مردم نهاد و استفاده از متخصصان برای بررسی عادات و رفتارهای دلفین ها و آموزش علمی این موارد به بومیان را موثر دانست.
بنا به بررسی هایی که در تیرماه ۱۳۹۴ منتشر شد، پنج گله جدید دلفین گوژپشت در اطراف جزیره قشم شناسایی شده است که در آب های این منطقه به صورت دائم زندگی می کنند.
پیش تر تصور می شد که فقط یک گله از دلفین های بینی بطری (Buttle noise) در اطراف جزیره هنگام و یک گله از دلفین های پورپویز (Porpoise) در اطراف جنگل های حرا زندگی و تنها گله دلفین گونه گوژپشت (Hump back) منطقه نیز به صورت مهاجر به این آب ها سفر می کنند.
تحقیقات جدید نشان داد که دلفین های گوژپشت تنگه هرمز از گونه مشهور sousa plumbea است که در دیگر نقاط جهان دسترسی به آنها بسیار سخت است و شمار زیادی از محققان بر روی این گونه از دلفین ها تحقیقات می کنند.
دیده شدن این گونه از دلفین ها در آب های اطراف جزیره قشم یکی از مزیت های مهمی است که می تواند در صورت ساماندهی خیل عظیمی از محققان و گردشگران را به این منطقه سرازیر کند.
براساس اعلام مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم برنامه حفاظت از دلفین ها و آموزش جامعه محلی را اداره کل محیط زیست این سازمان با همکاری برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و بنیاد میراث پارسیان از سال ۱۳۸۹ در منطقه آزاد قشم آغاز کرده و در حال اجراست.
مدیرکل محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم پیشتر به ایرنا گفته بود:با شناسایی پنج گله جدید دلفین های گوژپشت در اطراف جزیره قشم، تا پایان سال ۹۴ دو روستای جدید برای تماشای دلفین ها به ظرفیت گردشگری این جزیره اضافه می شود.
سید محمدهاشم داخته افزود:پیش بینی می شود با معرفی این روستاها به عنوان مقاصد جدید گردشگری، برای بیش از ۵۰ نفر به صورت مستقیم و افزون بر ۳۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی شود. وی ادامه داد: اکنون سه روستای گردشگری در روستاهای شیب دراز، دیرستان و جزیره هنگام برای تماشای دلفین ها معرفی شده و حدود ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم صاحب شغل شده اند.
از: غلامرضا مالک زاده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا