اخبار صنعت، معدن و تجارتپیشخوانتيتر يكعناوین اخبار

۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط اختصاص می یابد

محمدرضا نعمت زاده روز شنبه در نخستین گردهمایی سراسری مدیران عالی و استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در شیراز افزود:‌ مقدمات اعطای این تسهیلات در هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی فراهم شده و سیستم بانکی کشور اینک درحال بررسی این تصمیم است و امید است در نهایت تا پایان فروردین ماه این مصوبه برای اجرا ابلاغ شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارکرد:‌ تسهیلات ۱۶۰ هزار میلیارد ریالی به حدود دو هزار طرح صنایع کوچک و متوسط اختصاص می یابد و تخصیص یارانه برای کاهش نرخ تسهیلات بانکی اعطایی به این واحدها در دست بررسی است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید‌ در استان های مختلف گفت:‌ فعالیت هفت هزار واحد صنعتی در سال های گذشته در کشور متوقف شده است و جلسات این کارگروه در بسیاری از استان ها به حل افزون بر ۵۰ درصد مشکلات واحدهای صنعتی منجر شده است که نتیجه خوبی است.
نعمت زاده درباره برنامه های دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال اقتصاد مقاومتی،‌ اقدام و عمل گفت:‌ تاکید این وزارتخانه بر بهره گیری از توان و ظرفیت تولید داخلی است و این وزارتخانه فهرستی را این هفته به هیات دولت ارائه می کند که بر مبنای آن، فهرست اقلام مجاز برای خرید از خارج کشور محدود می شود، هرچند برنامه پنجم توسعه اجازه اعمال این محدودیت ها را نمی داد.
وی ادامه داد: در صورت موافقت دولت با این فهرست، محدودیت بیشتری برای واردات ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم کالا که هم اکنون صادرکننده آنها هستیم اعمال می شود و مانع از واردات این اقلام خواهیم شد.
وزیر صنعت،‌معدن و تجارت با اشاره به فعالیت های این وزارتخانه در شناسایی بازارهای هدف و ارائه مشوق های صادراتی گفت:‌در هفته پیش رو دو جلسه با صادرکنندگان کشور دارم.
وی افزود:‌ در سال ۹۴ صادرات کشور نسبت به سال ۹۳ حدود دو درصد کاهش داشت که با اجرایی شدن برجام، در سال ۹۵ دیگر بهانه ای نیست و باید از فرصت پسابرجام حداکثر استفاده را بکنیم.
نعمت زاده اظهار کرد:‌ در برخی حوزه ها از نبود شرکت های قدرتمند صادراتی رنج می بریم همچنانکه در حدود سه ماه گذشته به دنبال شرکت های توانمندی می گردیم که به طور مستمر تامین اقلام مورد نیاز فروشگاه های زنجیره ای در کشور روسیه را برعهده گیرند.
وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌در سال ۹۴ به میزان دو برابر آمار سال ۹۳ واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع کشور ایجاد شده است و تعداد واحدهای صنعتی که توانسته اند دانش بنیان شوند دو و نیم برابر شده است.
وی همچنین با بیان این که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور وجود دارد گفت:‌ با از رده خارج کردن این خودروها، مصرف سوخت این تعداد خودرو به میزان ۸۰ درصد کاهش می یابد که گامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
این مقام مسئول اظهار کرد:‌از رده خارج کردن ۹۰ هزار تاکسی فرسوده با این هدف از اسفند ۹۴ آغاز شده است.
وزیر صنعت، معدن وتجارت در بخش دیگری از سخنان خود از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان چکیده و عصاره تجارب اقتصادی سه و نیم دهه انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: درون زایی به عنوان نخستین ویژگی این سیاست ها به معنای بهره گیری از همه ظرفیت ها و توانمندی های داخلی است که لازمه آن شناخت این ظرفیت ها است.
وی ادامه داد:‌برخی مدیران گاه از برخی ظرفیت های خارج کشور تعریف می کنند و حال آن که من به آنها یادآور شده ام که وضعیت بهتر از آن را در فلان استان کشور داریم و از این رو،‌باید خود را بشناسیم و از توانمندی ها استفاده کنیم و آن را از طریق برون نگری به جهان متصل کنیم.
نعمت زاده گفت:‌باید توجه داشت اقتصاد و علم و تبادل اطلاعات و تجارت مرز نمی شناسد و از طریق اطلاعات،‌می توان با جهان ارتباط برقرار کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ برخی می گویند صادرات را توسعه دهیم و حال آن که توسعه صادرات به تنهایی شدنی نیست، بلکه باید تجارت و آنچه که باعث توسعه می شود، را ‌توسعه دهیم.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه دادوستدهای محصولات علمی، فناوری و .. گفت:‌امروز برخی نرم افزارها و تولیدات صنعتی در ایران طراحی می شوند و در خارج کشور تولید می شوند؛ سیاست ما این است که کار علمی و مهندسی را در اینجا و کار ساخت در بیرون انجام شود.
نعمت زاده در ادامه با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری قزاقستان به کشورمان، با استناد به گزارش رایزن اقتصادی ایران در قزاقستان گفت،‌ صادرات و تجارت ما با این کشور می تواند ده برابر شود که تحقق آن نیازمند برنامه ریزی است.
وی با بیان این که تعامل با جهان و برون گرایی می تواند نشات گرفته از درون زایی باشد، اظهار کرد: باید در صنایع پیشرفته کار کنیم اما این که فکر کنیم مستقل هستیم و بی نیاز هستیم درست نیست.
این عضو کابینه گفت:‌این که درهای کشور را بر روی خودمان ببندیم تا ۵۰ دلار را جابجا کنیم ذلت است همچنانکه در سال های گذشته با محدودیت های صورت گرفته بر تبادلات مالی با جهان، هزینه های اقتصادی زیادی را مردم و صنعتگران متحمل شدند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ موفقیت های دولت تدبیر و امید محدود به ارتقای شاخص های اقتصادی نبوده است، بلکه به دنبال آرامشی که در جامعه به وجود آمده است، ما امروز آرامش بازار و کاهش مسائل جنایی را شاهد هستیم.
نعمت زاده با اشاره به تعیین وزارت صنعت،‌معدن و تجارت به عنوان محور برنامه ریزی اقتصاد دانش بنیان در تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گفت:‌ همه برای تحقق این سیاست ها گام بردارند و آستین بالا بزنند.
وی از مردمی بودن به عنوان ویژگی دیگر سیاست های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت:‌ انقلاب اسلامی با حمایت مردم شکل گرفته است و باید با همان روش ادامه یابد و برای این هدف‌،باید هم اقتصادمان مردمی باشد و هم دانش و تلاشمان؛‌مردم باید در حصنه و میدان امیدوارانه حضور داشته باشند و از فعالیت اقتصادی نهراسند و ما نیز نباید مانع کار آنها شویم و در این زمینه اگر لازم است باید مقررات مزاحم از میان برداشته شود.
نخستین گردهمایی سراسری مدیران عالی و استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۵ با هدف تبیین برنامه های این وزارتخانه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل صبح شنبه در شیراز گشایش یافت و به مدت دو روز ادامه دارد.
۲۰۲۷ /۱۸۷۶

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا