اقتصادی

توافق تهران و دمشق برای اعزام سالانه ۵۰ هزار زائر ایرانی به سوریه

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش که در سفر دو روزه در سوریه به سر می‌برد، اظهار کرد: کمیسیون مشترک ایران و سوریه، بزرگ‌ترین هیئت اقتصادی بوده که تا کنون از سوی کشور ایران به سوریه آمده است‌.

وی افزود: مهم‌ترین مسائلی که در دستور کار بود امروز _چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه_ نهایی خواهد شد که اصلی‌ترین محور، رفع کاستی‌ها و موانع فعالیت بخش خصوصی و تولیدی در کشور سوریه است و طی مذاکره با طرف سوری تلاش شد با آسیب‌شناسی، موانع موجود بررسی و برطرف شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کاهش تعرفه ورودی کالاها و به صفر رساندن آن‌ها مورد توافق طرفین قرار گرفت که فرصت مغتنمی برای فعالان اقتصادی و صادرات کالا است.

به گفته بذرپاش، توافق شد سالانه ۵۰ هزار نفر به سفر زیارتی سوریه مشرف شوند و در کنار آن گردشگری سیاحتی مورد توجه قرار گیرد. همچنین آغاز فعالیت ایران در سه منطقه آزاد تجاری مورد توافق قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: فعال‌سازی کریدور ریلی مسافری میان سه کشور ایران، عراق و سوریه که در گذشته برقرار بود، باید مجدد برقرار شود. فعال‌سازی راه‌آهن شلمچه-بصره نیز با کمک طرف عراقی در دستور کار است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تبادل مستقیم بین بانکی دو کشور مطرح شد، چرا که شبکه بانک کشور تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و دو بانک عامل در دو طرف می‌توانند تبادلات مالی مستقیم را انجام دهند که فرصت خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی است، همچنین ایجاد بانک مشترک و بیمه مشترک نیز در دستور کار قرار گرفت‌.

بذرپاش به سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و پالایشگاه‌ها اشاره کرد که فرصتی برای سرمایه‌گذاری صنعت نفت ایران است همچنین در این خصوص توافق برای ایجاد شرکت شهرهای صنعتی را برشمرد که فرصت مغتنمی برای تهیه‌کنندها است.

وی با اشاره به فعالیت در حوزه اقتصاد دریا خاطرنشان کرد: کالاها با کشتی کانتینری به کشور سوریه حمل می‌شود؛ مقرر شد با افزایش ظرفیت و ارسال منظم، این بخش نیز رونق بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی با حائز اهمیت دانستن اپراتوری بعضی بنادر افزود: مقرر شد یک بندر در اختیار طرف ایرانی قرار بگیرد که سرمایه‌گذاری در بستر بنادر کشورها فرصت بی‌نظیری برای ما فراهم می‌کند.

بذرپاش تصریح کرد: در مجموع کشور سوریه بازار مناسبی برای کالاها و خدمات ایرانی است و ما با استقبال خوب طرف سوری مواجه شدیم. رفع بسیاری از مشکلات مورد توافق و در دستور کار قرار گرفت و بر عملیاتی کردن موارد یاد شده اهتمام ویژه داریم.

سرمایه گستران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا