بازار‌های مالی ، بورس و بانک

معامله سکه بدون ثبت در سامانه جامع تجارت تخلف محسوب می‌شود

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ، پیرامون ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت، گفت: طبق آخرین آمار افرادی که در حوزه سکه برای ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت به صورت حضوری آموزش‌دیده‌اند تعدادشان به ۷۰۰ نفر می‌رسد. همچنین در سطح کشور فقط اتحادیه تهران است که به‌صورت جدی پیگیر آموزش‌ اعضای صنفی خود است.

وی افزود: طبق مصوبات قانونی، تا بیست و چهارم مهرماه سال گذشته برای اتحادیه طلا و جواهر تهران مهلت تعیین شد تا آموزش اعضای خود در زمینه همکاری با سامانه جامع تجارت را کامل کند؛ اما به دلیل عدم آمادگی برخی از همکاران برگزاری این کلاس‌ها با ۲ ماه تأخیر اجرایی شد. بعد از گذشت ۲ ماه یعنی از زمستان سال گذشته آموزش‌ها به‌صورت جدی و منسجم برای همکاران فعال در بازار سکه آغاز شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: همکاران ما در طی این مدت آموزش لازم برای فعالیت در سامانه جامع تجارت را دریافت کرده و توضیحات لازم از طریق کارشناسان وزارت صمت به آن‌ها منتقل شد؛ بعد از ایام نوروز نیز برای افرادی که به هر دلیلی نتوانستند جهت دریافت این آموزش‌ها به اتحادیه مراجعه کنند، کلاس فوق‌العاده برگزار شد.

بذرافشان ادامه داد: قرار است بعد از ماه مبارک رمضان در اتاق اصناف ایران به‌صورت وسیع‌تر همکاران ما در بخش طلای آب شده و بنکداری نیز آموزش ببینند. همچنین برنامه‌ریزی‌شده تا به‌صورت فشرده‌تر اطلاع‌رسانی و آموزش در این سامانه به افراد صنف داده شود تا شروع ثبت مبادلات در سامانه هرچه سریع‌تر انجام شود.

وی افزود: آمار تعداد کل اعضای صنف ۳۸۰۰ نفر در رسته‌های مختلف است که در رسته سکه فروشان تعدادشان ۷۰۰ نفر است. ۳۰۰ نفر نیز در رسته طلای آب شده فعالیت دارند که طبق برنامه‌ریزی رسته بعدی که باید آموزش ببینند، رسته طلای آب شده هستند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: کلاس‌های آموزشی باعث می‌شود که افراد صنف طلا و جواهر متوجه شوند روند ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت کار خیلی پیچیده‌ای نیست و مشکلات مالیاتی را برای آنان به همراه ندارد.

بذرافشان ادامه داد: برای شرکت اعضا در کلاس‌های آموزشی به‌صورت دعوت‌نامه رسمی، پیامک و تلفنی اطلاع‌رسانی شده است که تعدادی از همکاران در اتحادیه طلا و جواهر تهران از این کلاس‌ها استقبال کردند و عده‌ای هم به دلایل مختلف شرکت نکردند.

وی افزود: برای آموزش‌ها زمان تعیین شده است و ازآنجایی‌که مشکلاتی در صنف در چرخه تولید و توزیع وجود دارد باعث شده است که کلاس‌ها کمی زمان‌بر شوند ؛ اما تلاش ما بر این است تا با حداکثر امکانات و حداقل زمان، آموزش‌های رسته طلای آب شده فروشان را تا یک ماه آینده کامل انجام دهیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: اگر مبادلات در سامانه جامع تجارت ثبت نشود، کالاهای مبادله شده در حکم خلاف ضوابط دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گروه کالایی فلزات گران‏بها و گوهرسنگ‏ها محسوب خواهند شد و تحت پیگردهای قانونی قرار خواهند گرفت.

:

۳۵۲۱۷

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا