تکنولوژی

ابداع پارچه هوشمندی که با برق و گرما تغییر رنگ می دهد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران به نقل از نیواطلس، این دستاورد فرصت های نوینی در حوزه های مختلف از جمله واقعیت مجازی و رباتیک ایجاد می کند.

مواد پاسخگو به محرک ها(SRM) نسبت به وجود یا تغییرات در محرک هایی مانند نور، دما، میدان های مغناطیسی یا الکتریسیته واکنش نشان می دهند. قرار گرفتن این مواد در معرض محرک ها سبب می شود شکل، ترکیب مولکولی یا ویژگی های مکانیکی آنها تغییر کند.

تا به اکنون محققان روی واکنش SRMها به یک شیوه خاص یعنی تغییر شکل یا رنگ متمرکز بوده اند اما محققان دانشگاه واترلو برای نخستین بار پارچه هوشمندی ابداع کرده اند که در واکنش به چند محرک شکل و رنگ آن تغییر می دهد.

در هم تنیدگی پارچه هوشمند باعث قدرت آن شده و در عین حال انعطاف پذیری و نرمی آن مانند پارچه های معمولی است.

محققان با استفاده از یک سشوار پارچه را گرم کردند و متوجه شدند با افزایش دما از ۲۰ به ۶۰ درجه سانتیگراد، رنگ آن به طور یکپارچه از بنفش به آبی تغییر کرد. هنگامیکه گرما از معادله حذف شد رنگ پارچه به حالت اولیه بازگشت.

هنگامیکه پارچه با استفاده از برق داغ شد همان تغییر رنگ و شکل ایجاد شد و با قطع برق به حالت اولیه بازگشت. محققان می توانستند به طور گزینشی با استفاده از الکتریسیته در قسمت خاصی از پارچه آن را فعال کنند.

علاوه بر آن پارچه با ولتاژ اندک( ۵ ولت در ۲۰ ثانیه) فعال شد. هرچه ولتاژ به کارگرفته شده پایین تر باشد، پارچه را می توان در دستگاه های کوچک تر قابل حمل مانند ابزارهای پزشکی و حسگرهای محیطی به کار برد.

میلاد کامکار یکی از مولفان این پژوهش می گوید: این پارچه به عنوان یک ماده پوشیدنی پتانسیل های بیشماری در حوزه هوش مصنوعی، رباتیک و بازی های رایانشی و تجربیات واقعیت مجازی دارد.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا