بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانتحلیلعناوین اخبار

پاییز تابستانی بورس

در هفته گذشته بورس روند نسبتآ خوبی را طی کرد .کاهش ریسک های سیاسی به دلیل حمایت اتحادیه اروپا و بسیاری از کشور های جهان از توافق هسته ای و تعهدات برجام ،سبب افزایش اعتماد و امیدواری ها به بورس و بازار سرمایه در بین فعالان بازار سرمایه شد ه،از طرف دیگر اخبار غیر رسمی خوب و امیدوار کننده ای از عملکرد ۶ماهه شرکت ها منتشرشده است که حکایت از تعدیل مثبت و بهبود وضعیت تولید و فروش در بسیاری از شرکت ها بخصوص شرکت های گروه فولادی ،پتروشیمی ،رایانه و انفورماتیک و…. دارد .عواملی که در کنار افزایش قیمت های جهانی فلزات پایه و کامودیتی هاو نرخ ارز در بازار آزاد  باعث افزایش انگیزه سرمایه گذاران و افزایش سرمایه گذاری ها در بورس و بازار سرمایه شده وباعث شد تا در هفته گذشته شاخص کل از نیمه کانال ۸۵هزار واحدی عبور کند وبا یک در صد رشد هفتگی  به عدد ۸۶۶۳۷واحدی برسد .

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱٫۹ درصدی در هفته جاری به ۹۴۶٫۶ واحد دست یافته است. فلزات اساسی با لیدری فولاد مبارکه اصفهان رشد هفتگی ۴٫۳ درصدی داشته وفرآورده های نفتی و شیمیایی نیز بازدهی های ۳٫۱ و ۱٫۴ درصدی را ثبت کرده اند. اما در مقابل گروه خودرو همچنان با عدم استقبال بازار مواجه بوده و گزارش های عملکرد ۶ ماهه خوبی نیز از شرکت های اینگروه به بازار منتشر نشده است .

**جایزه صادراتی مشوق بازار نشد

ادامه رکود در بازار ساخت و ساز و کاهش میزان تقاضا در بازار های داخلی و منطقه بر میزان تولید و فروش شرکت های سیمانی تاثیر منفی گذاشته است ،به طوری که حتی وعده معاون وزیر صنعت مبنی بر پرداخت یارانه ۳ دلاری برای صادرات هر تن سیمان به شرکت های صادراتی نیز نتوانست موجب اقبال معامله گران به نمادهای گروه سیمانی در هفته گذاشته شود . خبر دیگر آنکه در گروه مواد غذایی معاون وزیر جهاد کشاورزی از رشد ۱۰ درصدی نرخ خرید تضمینی دانه روغنی سویا خبر داده است.از گروه خودرویی نیز خبر رسیده که شرکت ایران خودرو با هیوندای کره جنوبی قرارداد جدیدی منعقد کرده که طبق  این قرارداد سالانه ۴۰۰ هزار دستگاه گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته در اختیار ایران خودرو قرار خواهد گرفت.در گروه رایانه نیز مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان “گفته مسئولان بانک مرکزی معتقدند که در حال حاضر شرکت‌های پی اس پی با حداقل میزان کارمزد در حال فعالیت هستند و نباید در روند اصلاح نظام کارمزد ضرر ببینند.این در حالی است که در روز های گذشته خبر هایی در خصوص کاهش احتمالی کارمزد های این صنعت منتشر شده بود .و خبر دیگر اینکه مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهر ماه سال جاری را ۸٫۲ درصد وتورم ماهانه را  ۰٫۲ درصد اعلام کرده است .

**کاهش احتمالی نرخ خوراک پتروشیمی ها

در ماه های اخیر دوباره نرخ خوراک پتروشیمی ها خبر ساز شده و بسیاری از ذی نفعان درتلاش هستند تا قیمت خوراک گاز پتروشیمی کاهش یابد ..در همین رابطه احمد مهدوی  دبیر انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی با تشریح مذاکرات وزارت  نفت و پتروشیمی ها برای اصلاح قیمت خوراک متان و اتان، گفته با توجه به دستور رئیس جمهور ،سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت ازصنعت  پتروشیمی و بازار سرمایه  پیگیر رقابت پذیری نرخ خوراک پتروشیمی ها است . موضوعی که در صورت کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها این موضوع می تواند موجب ایجاد رانتی برای این شرکت ها شود و سودآوری آنها را افزایش دهد

**پاییز تابستانی بورس

هر چند همچنان ریسک ناشی از اظهارات ضد برجامی ترامپ وجود دارد اما حمایت های اتحادیه اروپا وبسیاری از کشور های جهان این ریسک را بسیار کم رنگ کرده است ،به طوری که برخی از کارشناسان معتقدند در ماه های پیش رو ریسک برجام در برابر افزایش نرخ دلار بسیار کم اهمیت بوده و احتمال تکرار الگوی تابستان در ماه های پاییزی دور از انتظار نیست . در تابستان، گروه‌های کالایی نظیر فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی با بیشترین اقبال ازسوی سهامداران همراه بودند.

در حال حاضرنیز قیمت‌ کالاها در بازارهای جهانی همچنان در سطوح بالایی قرار دارند و نرخ دلار نیز افزایش یافته و گزارش های عملکرد ۶ ماهه بسیاری از شرکت ها نیز امیدوار کننده بوده است به همین دلیل پیش بینی می شود که پاییز امسال نیز وضعیتی مشابه تابستان داشته باشد و گروه های کالایی نظیر فلزات اساسی وکانه های فلزی با اقبال بیشتری از سوی سهامداران روبه رو شوند .

**رضا اخلاق پور */* کارشناس بازار سرمایه

منبع :نسل فردا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا