مسکن و عمران

خودرو و مسکن رویا شدند/ عبور قیمت چند خودرو داخلی از مرز یک میلیارد تومان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،در سال های گذشته چراغ قیمت خودرو در بازار همواره قرمز بوده و به تبع آن نیز قیمت کارخانه ای افزایش داشته است و به فراخور افزایش قیمت خودرو بازار مسکن هم با شیب تندتری بالا رفته است.

تنش های بازار مسکن و خودرو این روزها دغدغه بسیاری است که برای تامین هر کدام از این دو کالا در فاصله زمانی کوتاه باید هزینه چندبرابری صرف کنند ؛ به نحوی که بازار مسکن و خودرو در این دوره ، افزایش بیش از ۱۵ برابر داشته است.

بررسی بازار خودرو و مسکن در یک دوره هفت ساله موضوعی است که ایلنا در این گزارش به آن پرداخته است.

بررسی قیمت خودرو در بازار طی این سال ها نشان دهنده افزایش قیمتی است که به عنوان مثال یک خودرو پراید را از ۲۱میلیون تومان در سال ۹۵ به ۳۶۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسانده است .

البته بهتر است یادآور شویم که این میزان کمترین افزایش قیمت در سال های گذشته است و افزایش نرخ در محصولاتی مانند ایران خودرو و خودروهای وارداتی چندین برابر بوده است؛ به این صورت که قیمت خودرو تندر ۹۰ در سال ۹۵ از ۴۸میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان و خودرو ۲۰۷ از ۵۲ میلیون تومان در سال ۹۶ به یک میلیارد ۱۱۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت برخی از خودروهای داخلی از یک میلیارد هم گذشت

تغییرات قیمتی خودرو از سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ به حدی است که طی دو سال گذشته قیمت ۲۰۶ از ۱۲۵ میلیون تومان به ۶۰۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده ای از ۱۸۰ میلیون تومان به ۷۹۰ میلیون تومان و پژو پارس سال از ۱۳۸ میلیون تومان به بیش از ۶۱۰ میلیون تومان رسیده است.

در این میان قیمت برخی از خودروهای داخلی از جمله دنا پلاس و ۲۰۷ اتومات از یک میلیارد تومان هم عبور کرده است و با این وجود همچنان قیمت کارخانه نسبت به بازار تقریبا نصف قیمت بوده و همین موضوع منجر به افزایش تقاضای خرید خودرو از کارخانه شده است.

خودرو خارجی از یک میلیارد و ۵۰۰ تا ۱۰ میلیارد تومان

درحالی افزایش قیمت ها در خودروهای خارجی شتاب بیشتری داشته است که خودروهای کم تقاضای چینی این روزها متقاضیان زیادی دارد و قیمت این خودروها به بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است .

به عنوان نمونه خودرو جک اس ۵ از ۹۵ میلیون تومان در سال ۹۵ به بیش از یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

خودروهای با کیفیت وارداتی نیز افزایش قیمت بیشتری داشته است و به عنوان نمونه بی ام و ۵۲۸ ای از ۴۴۰ میلیون تومان در سال ۹۶ به ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

همچنین خودرو کیا اسپورتیج از ۱۵۵ میلیون تومان در سال ۹۶ به ۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال جاری و بنز ای ۲۵۰ از ۴۷۰ میلیون تومان در سال ۹۶ به ۱۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

کاهش کیفیت قطعات خودرو تحویلی

اما تغیرات کیفیتی خودروها در مقابل افزایش قیمت در این سال ها به حدی ضعیف بوده است که به گفته بسیاری از کارشناسان با وجود افزایش قیمت خودرو اما کیفیت آن کمتر شده است.

یکی از مسئولان خدمات پس از فروش خودرو در این باره می گوید: بسیاری از خودروهای داخلی که از کارخانه به مشتری تحویل داده می شود عیب های زیادی دارد و مالکان خودروها بارها با نقص فنی به نمایندگی مراجعه می کنند.

به گفته وی کیفیت پایین قطعات خودرو تحویلی و خراب شدن سریع قطعات مصرفی دو ایراد اصلی خودروها ست و با وجود اینکه مشتری هزینه چندبرابری را نسبت به گذشته پرداخت کرده اما کیفیت خودرو چه از نظر بدنه و چه فنی ضعیف تر شده است.

پیشی گرفتن بازار مسکن از خودرو

اما بازار مسکن نیز از قافله افزایش قیمت ها عقب نمانده و با هر بار افزایش قیمتی در بازار ارز و خودرو بازار ملک و مسکن هم افزایشی شده است.

قیمت آپارتمان ۶۰ متری از ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۹۶ به بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال جاری رسیده است.

همچنین آپارتمان ۱۵۰ متری دو خواب از ۲۵۰ میلیون تومان در سال ۹۶ به بیش از ۶ میلیارد در سال جاری رسیده است.این بررسی ها از بازار مسکن در نقاط مرکزی شهر است و یک ۵۰۰ میلیون ، واحد آپارتمان در نقطه شمال شهر که در سال ۹۵تومان معامله می شد امروز بیش از ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارد .

همچنین در اطراف شیراز افزایش قیمت ها به حدی بوده که به گفته بسیاری از کارشناسان از قیمت سطح شهر پیشی گرفته است.

براساس بررسی ها قیمت یک واحد مسکونی درحومه شهر شیراز از ۷۰ میلیون تومان در سال ۹۶ به بیش از ۲ میلیارد تومان رسیده است .

نرخ واحدهای ۵۰ متری از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون گذشت

یکی دیگر از کارشناسان حوزه مسکن در شیراز می گوید: قیمت ها به حدی افزایشی شده است که درحال حاضر در هیچ نقطه ای از شهر شیراز واحد کمتر از یک میلیارد تومانی وجود ندارد و نرخ بسیاری از واحد های با متراژ پایین تا ۵۰ متر که در سال گذشته ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون بود امروز بالای یک میلیارد و ۵۰۰ معامله می شود.

بنا به گفته وی به همین میزان درصد افزایش در واحدهای لوکس تر بیشتر است و اگر واحدی در ۶ ماه سال گذشته ۵ میلیارد تومان بود امروز با ۲ برابر قیمت به فروش می رسد.

این مشاور املاک می گوید: با قیمت بسیاری از املاک در چندماه گذشته امروز تنها می شود خودرو داخلی و یا زمینی در حاشیه شهر خریداری کرد.

قیمت ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومانی هر متر آپارتمان در شیراز

درحالی قیمت هر متر واحد مسکونی در مرکز شهر شیراز از ۳۰ میلیون تومان گذشته است که این مقدار در مناطق بالا شهر به بیش از ۲ تا ۳ برابر هم می رسد.در مرکز شهر و محدوده بولوار مدرس یک واحد آپارتمان ۱۶۵ متری، متری ۳۰ میلیون معامله می شود.

یکی از مشاورین املاک در محدوده قصردشت قیمت هر متر آپارتمان ۱۰۰ متری را بالای ۷۰ میلیون تومان و واحدهای لوکس تر تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام می کند.

همچنین در منطقه بولوار شریعتی قیمت هر متر آپارتمان ۱۶۰ تا ۱۷۰ متری به ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان می رسد.در شمال غرب شیراز نیز هر متر واحد مسکونی بین ۳۰ تا ۴۵میلیون تومان قیمت گذاشته می شود.

در سال های اخیر نرخ خودرو و مسکن به رشد بی سابقه ای رسیده است و این روند افزایشی در هر دوره ای با تنش در بازار ارز افزایش می یابد و رویای خانه دار شدن را برای بسیاری بر باد می دهد.

:

۳۵۲۲۰

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا