اخبار استان ها

لزوم حفظ روحیه معماری اسلامی شهر اصفهان / فرهنگ، امری دستوری و بخشنامه‌ای نیست

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، مهدی چمران امروز _پنجشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه_ در مراسم اختتامیه نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی مراکز استان کشور با بیان اینکه شورای اسلامی شهرها در کشور مغفول مانده است، اظهار کرد: امام راحل (ره) در روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی که هنوز دستگاه‌ها شکل نگرفته بود، فرمان تشکیل شوراهای اسلامی را صادر فرمودند که حاکی از مردمی کردن مدیریت‌های شهر و کشور، افق بالا و ژرف بنیان‌گذار انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه اهمیت شورای اسلامی در کشور به‌ویژه در حرکت‌های فرهنگی هنوز و همچنان مشخص نشده است، افزود: فرهنگ مقوله‌ای نیست که با دستور دادن، حکم و ابلاغ کردن محقق شود و باید در بستر لازم تحقق یابد، از سویی زمانی ماقدامی به بار می‌نشیند که در قالب فرهنگ قرار گیرد، به‌طور مثال به توجه به اینکه مصرف انرژی ایران چند برابر مصرف کشورهای بزرگ است، اگر قناعت فرهنگ شود در همه امور دیده و اجرا می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: افراد و نهادهایی که با مردم در ارتباط مستقیم باشند، می‌توانند موضوعات مهم را فرهنگ‌سازی کنند، در این رابطه با توجه به اینکه یک شهروند از بدو تولد تا زمان مرگ با شهرداری و شوراهای اسلامی سروکار دارد، این نهاد به بهترین نحو و شکل می‌تواند یک فرهنگ را در شهر و روستا پیاده کند.

چمران اظهار کرد: دولت‌ها در ادوار مختلف با شوراهای اسلامی شهرها در موارد زیادی رفتار نامهربانانه داشته‌اند، اما دولت سیزدهم به‌رغم مسائلی زیادی که در پی کوچک‌سازی اعتبار شوراهای اسلامیرخ داده است، با شوراها و شهرداری‌ها همراهی خوبی داشته است.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مسئله عمومی را فرهنگ‌سازی کنیم، باید از ظرفیت شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها کمک بگیریم؛ به عنوان مثال در عرصه گرفتن مالیات از خانه‌های خالی هنوز دولت موفق به عملکرد مثبت نشده و در عمل نیز این موضوع عملیاتی نشده است، در حالی که در دومین دوره شوراهای اسلامی این قانون به نوعی اجرا می‌شد و از خانه‌های خالی و زمین‌های متروکه شهر عوارض گرفته می‌شد، اما دولت‌ها این قانون را لغو کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رمز موفقیت شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها در اجرای چنین اموری ارتباط مستمر و مستقیم با مردم است، گفت: ضربه سال گذشته که به پیکره کشور وارد شد، ضربه فرهنگی و اجتماعی بود، در واقع مسائل فرهنگی و اجتماعی آغازگر یک حادثه اجتماعی شد؛ در این عرصه برنامه‌ریزی خوبی از سوی دشمن شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از جوانان دستگیر شده در اتفاقات اجتماعی سال گذشته با ارزش‌های کشور چون شهید سلیمانی آشنا نبودند و این ناشی از کم‌کاری فرهنگی و نفوذ فرهنگی دشمن بود.

چمران با بیان اینکه نشناختن زمینه‌های فرهنگی به ویژه در بستر فضای مجازی که آن را از دست دادیم، باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: امروز ی بازنگری همه‌جانبه در مسائل فرهنگی ضرورت دارد، در واقع باید برنامه‌ریزی مدون و صحیح در گام پیش‌رو داشت، زیرا دشمن بیش از ۱۵ سال کار فرهنگی کرد تا توانست در خانه‌ها و دل جوانان ما نفوذ کند.

وی با تاکید بر اینکه حرکت‌های فرهنگی می‌تواند مؤثر باشد همان‌گونه که دشمن از این طریق اقدام کرده است و امروز در جامعه تأثیرات نفوذ فرهنگی دشمن را شاهدیم، خاطرنشان کرد: برگزاری جشن‌های بزرگ عید غدیر در شهر تهران و امثال هم نشان از یک حرکت فرهنگی صحیح است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در تشریح مؤثربودن حرکت فرهنگی با اشاره به آیه شریفه قرآن کریم مبنی بر «و هذا بلد امین» ادامه داد: این بلد امین، تنها منظور امنیت فیزیکی و انتظامی نیست بلکه بلد امین، امنیت روحی، معنوی و فکری را نیز به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: آرامش معنوی و روحانی در کنار آرامش بصری لازمه یک شهر امین است که باید از سوی شهرداری‌ها و شوراها بر آن تاکید شود، از این‌رو از مدیریت شهری اصفهان درخواست می‌شود که بر حفظ روحیه معماری اسلامی شهر تاکید و روزبه‌روز بر زنده شدن آن اصرار بورزند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا