تکنولوژی

مراقب ترفند‌های جدید کلاهبرداری پیامکی در واتساپ باشید |

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، کارشناسان می‌گویند که کلاهبرداران در تطبیق فناوری برای افزایش پیچیدگی ترفندهایشان، هوشمندتر شده‌اند.

بر اساس گزارش «دیلی میل» به همین دلیل، کاربران هنگام استفاده از پلتفرم‌های دیجیتالی مانند «واتساپ» باید دقت بیشتری داشته باشند.

پنج ترفند کلاهبرداران برای سرقت در واتس‌اپ

پدر و مادر: این حیله بر اساس استفاده از نگرانی والدین درباره فرزندشان استفاده می‌شود و برای انجام این کار، کلاهبرداران به والدین پیامی ارسال می‌کنند که در آن مدعی می‌شوند از سوی فرزندشان ارسال شده است.

کلاهبرداران در این پیام مدعی می‌شوند که فرزندشان تلفن همراه خود را گم کرده و از تلفن جدیدی استفاده می‌کند و از آن‌ها درخواست می‌کند به او مبلغ پول ارسال کنند.

پاسپورت: در برخی کشورهای جهان، اتفاقاتی رخ می‌دهد که بر روند رسیدگی به معاملات شهروندان، مانند صدور پاسپورت، تأثیر می‌گذارد و کلاهبرداران از نگرانی افراد مایل به انجام سریع معاملات، سوءاستفاده می‌کنند.

کلاهبرداران سایت‌های جعلی ایجاد می‌کنند که در آن‌ها ادعا می‌کنند قادر هستند معاملات را به زودی انجام دهند.

مراقب باشید که در مورد معاملات دولتی، بهترین روش برخورد با سایت‌های رسمی و معتبر است.

بلیت‌ها: کلاهبرداران فرصتی را از دست نمی‌دهند و هرگز از سوءاستفاده از مردم صرف‌نظر نمی‌کنند؛ برای مثال خرید بلیت حضور در جشنواره‌ها و کنسرت‌ها.

هشدار

به عنوان مثال، بریتانیا شاهد افزایش ۵۰۰ درصدی در جعل بلیت‌ها بین فوریه و آوریل امسال است. به گفته یک کارشناس بریتانیایی، دلیل آن این است که همه مردم در این فصل بلیت‌های خود را آنلاین خریداری می‌کنند.

به گفته این کارشناس، مردم به دلیل کلاهبرداران بیش از ۱۰۰ پوند استرلینی (۱۲۴ دلار) را از دست می‌دهند.

استخدام و کاریابی: انجام عملیات کلاهبرداری بر اساس آگهی‌های استخدام و کار سخت است، زیرا کلاهبردار به اطلاعات بسیاری درباره قربانی، مانند جزئیات بانکی نیاز دارد.

هشدار

برای جلوگیری از اینکه کاربر قربانی این کلاهبرداری‌ها شود، باید از شرکت‌هایی که با آن‌ها تماس دارد، بیش از یک بار تحقق یابد.

همچنین باید از چند حساب بانکی استفاده کند، به گونه‌ای که یکی از این حساب‌ها مقدار کمی پول داشته باشد تا خسارت شما محدود باشد.

حافظه پر شده است: کلاهبردار با استفاده از این ترفند، کاربران «مایکروسافت آفیس» را هدف قرار می‌گیرد.

کلاهبرداران با ارسال پیامی که در آن نوشته شد «حافظه پر شده است و آنها برای دریافت فضای بیشتر باید پرداخت کنند» کاربران «مایکروسافت آفیس» را هدف قرار می‌گیرد.

هشدار

 

نکاتی در خصوص جلوگیری از کلاهبرداری در واتساپ

اگر اخیراً پیام‌های متنی مشابهی دریافت کرده‌اید، در اینجا به چند نکته برای جلوگیری از کلاهبرداری در واتساپ اشاره می‌کنیم.

اگر نمی‌توانید منبع پیام دریافتی را تأیید کنید، هر چقدر هم که وسوسه انگیز به نظر برسد، از کلیک روی پیوند خودداری کنید. شماره‌ای را که از آن پیام دریافت کرده اید مسدود یا ریپورت کنید.

نصب یک نرم افزار امنیتی موبایل (آنتی ویروس برای گوشی‌های هوشمند) نیز می‌تواند سرمایه گذاری خوبی باشد، زیرا شما را از تهدیدات نجات می‌دهد حتی زمانی که در حال نصب نرم افزار شخص ثالث، گشت و گذار در اینترنت یا دانلود فایل هستید.

برخی از این پیام‌ها حتی از دستور زبان بد، جمله سازی نادرست استفاده می‌کنند که به وضوح مشخص است. به چنین پیام‌هایی مشکوک شوید. در نهایت مخاطب را ریپورت و مسدود کنید.

منبع خبر : سیتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا