اخبار استان ها

کاروانسراهای بازار در مالکیت شهرداری قرار می‌گیرد

ابوالفضل شالی بک در گفتگویی، اظهار کرد: صیانت از بازار سرپوشیده و کاروانسراها در بافت تاریخی شهر اراک در اولویت شهرداری است، در همین راستا یکی از کاروانسراهای بازار در حال کارشناسی و ارزیابی برای تملک است و در حال مذاکره با اوقاف هستیم تا با تحویل گرفتن این دو کاروانسرای وقفی نسبت به احیا و مرمت این سراها اقدام کنیم و به ایجاد مراکز فرهنگی در این محدوده بپردازیم.

وی افزود: این پروژه‌ها سال گذشته آغاز و اعتبارات آن نیز از قبل پیش‌بینی شده است، از همین رو در سال جدید اعتباری به این امر اختصاص داده نشده و اولویت شهرداری اراک در سال جاری تملک مسیر پروژه ۲۴ متری است.

شهردار بافت تاریخی اراک خاطرنشان کرد: قطعه زمینی اوقافی واقع در خیابان حصار برای ایجاد کاروانسراهای سنتی و ایجاد فعالیت‌های تجاری پیش‌بینی شده است، علاوه بر آن زمینی در ابتدای خیابان محسنی واقع در بافت تاریخی شهر در تملک شهرداری قرار گرفته است تا در راستای توسعه پارکینگ‌های عمومی شهر مورد استفاده قرار گیرد.

شالی بک با بیان اینکه بعضی از سراهای بازار در حال تخریب است و نیاز به مرمت دارد، تاکید کرد: اعتباری چهار میلیارد تومانی برای مرمت بازار در نظر گرفته شده و قرارداد آن با پیمانکار منعقد شده است تا نسبت به رفع خطر و مرمت نقاط آسیب‌دیده اقدام شود.

وی گفت: از آنجا که شرح خدمات و نظارت بر این پروژه بر عهده سازمان میراث فرهنگی است، به محض اینکه صورت وضعیت‌ها را از این سازمان دریافت کنیم عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد و چنانچه نتیجه خوبی از این کار حاصل شود شهرداری آمادگی همکاری مجدد با این سازمان و تخصیص اعتبار برای ترمیم بنای تاریخی بازار را دارد.

شهردار بافت تاریخی اراک افزود: از آنجا که بازار به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است، تمام کارهای اجرایی در راستای مرمت و احیای آن به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سپرده خواهد شد تا بر اساس ضوابط موجود اقدام کند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا