اخبار استان ها

مهاجرت گسترده گریبان‌گیر قوشچی است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، غلامرضا غلامی قوشچی امروز _پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه_ در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به وجود مشکلات در شهرها، اظهار کرد: معضلات شهرهای کوچک‌تر بیشتر، متفاوت‌تر و پیچیده‌تر از شهرهای بزرگ است، چراکه از روستا به شهر تبدیل شده‌اند و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: شهری همچون ارومیه تنها درگیر مسائل شهری است، اما شهرهای کوچک‌تر با مسائل شهری، روستایی و عشایری به طور توأمان مواجه هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر قوشچی خاطرنشان کرد: تمام مسائل ریز و درشت در شهرهای کوچک بر عهده شوراها است و شهروندان برای حل تمام مسائل به شوراها مراجعه می‌کنند و انتظار برطرف شدن مشکلات خود را دارند، از این‌رو بدون همراهی دستگاه‌ها و نهادها امکان کسب رضایت‌مندی مردم وجود ندارد.

غلامی اضافه کرد: قوشچی با معضل جدی در حوزه حمل‌ونقل عمومی روبه‌رو بوده و در این راستا با وزارت کشور مکاتباتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مردم قوشچی در کوچک‌ترین مسائل از جمله درمان و آموزش با مشکلاتی مواجه هستند، تصریح کرد: قوشچی با مهاجرت گسترده ساکنان روبه‌رو است؛ جمعیت این شهر طی دو دهه نصف شده و از ۵۰۰۰ هزار نفر به ۲۵۰۰ نفر رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قوشچی ادامه داد: طی این مدت یک هزار خانوار از این شهر به ارومیه مهاجرت کرده‌اند و شوراها هر روز بیشتر از گذشته با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شوند که خدمت‌رسانی به شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند.

غلامی اضافه کرد: بعضی ادارات شوراها را مزاحم می‌دانند و هیچکس در برابر مطالبات مردمی مسئولیتی احساس نمی‌کند.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم قوشچی اختلافاتی است که درباره اراضی کشاورزی با اداره کل منابع طبیعی دارند و نیازمند ورود جدی به این موضوع هستیم، چراکه مردم در حال از دست دادن زمین‌هایشان هستند.

انتخاب شوراهای برتر منطقی نیست

مسعود حسین‌زاده، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این نشست گفت: انتخاب شوراهای برتر که از سوی فرمانداری ابلاغ شده است، منطقی نیست.

وی تاکید کرد: قانون‌گذار در ماده ۱۰۴ قانون شوراها تعیین تکلیف کرده است و در این راستا استانداران، فرمانداران و بخشداران ملزم به همراهی با شوراها در راستای تأمین منافع مردم هستند.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه فصل‌الخطاب جایگاه شوراها در قانون آمده است، تاکید کرد: شورای اسلامی شهر تنها مجموعه‌ای است که می‌تواند از استاندار نیز مطالبه‌گری کند، متولیان واقعی روستاها و شهرها شوراهای اسلامی شهر هستند و حتی شهرداران بدون اجازه شوراها توان هزینه کردن ریالی اضافه‌تر را ندارند.

حسین‌زاده تصریح کرد: جایگاه شورای شهرستان به دغدغه‌ای برای ما تبدیل شده است و اگر روال به این شکل ادامه یابد، در دوره هفتم اثری از شورای شهرستان باقی نمی‌ماند، لذا جایگاه شوراها به ویژه شوراهای فرادست باید تبیین شود، چراکه بعد نظارتی آنها فراتر است.

وی گفت: چنانچه شورای شهرستان جایگاه خود را بیابد می‌تواند بسیاری از مشکلات ساکنان بخش‌ها، شهرها و روستاها را رفع کند؛ بنابراین توانمندی‌ها و اختیارات شوراها باید تبیین، تشریح و مطالبه‌گری انجام شود تا با استناد به قانون و مصوبات، جایگاه شورای شهرستان ارتقا یابد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا