اخبار استان ها

گام بلند شهرداری اصفهان در مسیر تحقق شفافیت/ هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی اراک تا ۲ سال آینده

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، گام بلند شهرداری اصفهان در مسیر تحقق شفافیت، لزوم آموزش زنان سرپرست خانوار برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، لزوم ارائه تسهیلات ویژه به رانندگان برای نوسازی تاکسی‌ها، هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی اراک تا ۲ سال آینده، بیکاری؛ عامل تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی، نبود گاز در روستاهای کوهرنگ، «هزارویک‌شب بلدیه»؛ آغازی برای مستندسازی تاریخ شهرداری یزد و ایفای نقش مهم ورزش در هم‌گرایی و سیاست اجتماعی را در این بسته خبری پارلمان شهری سرمایه گستران می‌خوانید.

گام بلند شهرداری اصفهان در مسیر تحقق شفافیت

احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، اعضای شورا با وحدت نظر، معتقد بودند که یکی از اهدافی که باید در این دوره دنبال شود، موضوع شفافیت و مقابله با فساد است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اصول مقابله با فاسد، شفافیت در تمام ارکان و ابعاد عمل مدیریت شهری است، افزود: این اتفاق از نخستین روزهای فعالیت دوره ششم آغاز شد و پس از انتخاب شهردار، با نظر شخص شهردار در شهرداری نیز به سمت نهادینه‌شدن پیش رفت.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه هر کاری مشکلات خود را دارد اما با توجه به اتفاق نظری که در این زمینه وجود داشت، سامانه شفافیت به‌صورت طرح به شهرداری ابلاغ شد و اقدامات ساختاری و نرم‌افزاری لازم در مهلت زمانی خود انجام شد.

وی با بیان اینکه پس از گذشت مدتی با راه‌اندازی سامانه شفافیت، اطلاعات لازم روی آن بارگذاری شد، ادامه داد: اقدامات دیگری از طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری باقی مانده که شهرداری در حال فراهم کردن زیرساخت‌های آن است.

مصور تصریح کرد: در سامانه و طرح شفافیت، تمام آمار و افعال شهرداری همچون طرف‌های قرارداد و سفرهای خارجی مدیران شهری مورد توجه قرار گرفته است. متعاقب راه‌اندازی سامانه شفافیت، برای شورای اسلامی شهر سامانه سوت‌زنی راه‌اندازی شد و پس از آن نیز، سامانه سوت‌زنی شهرداری آغاز به‌کار کرد که تاکنون نتایج خوبی به‌دنبال داشته است.

لزوم آموزش زنان سرپرست خانوار برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

مسعود حسین‌زاده، عضو شورای اسلامی شهرستان ارومیه، اظهار کرد: موضوع اشتغال و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در شهرها و بخش‌های تابعه ارومیه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این‌که سازمان فنی‌وحرفه‌ای باید از مهارت‌آموزان حمایت کند، افزود: آموزش زنان سرپرست خانوار در بخش‌های محروم شهرستان ارومیه می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند و این موضوع نیازمند توجه به این حوزه در راستای اشتغال‌آفرینی است.

عضو شورای اسلامی شهرستان ارومیه با اشاره به برگزاری جلساتی با مسئولان اداره گمرک این شهرستان تصریح کرد: مشکل اصلی ساکنان محلی، ناآگاهی و آموزش ندیدن برای استفاده از کارت‌های پیله‌وری است و سازمان تجارت مرزی این منطقه و خرده‌فروشی مرزها باید آموزش‌های لازم را به مردم محلی ارائه کند.

لزوم ارائه تسهیلات ویژه به رانندگان برای نوسازی تاکسی‌ها

مهدی حیدری، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان این‌که امسال ستون فقرات بودجه‌ای شهر همدان با ترافیک بسته شده است، اظهار کرد: در تاریخ شهرداری این شهر سابقه ندارد که بخش زیادی از بودجه سالانه در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک قرار گیرد.

وی افزود: امسال حساسیت خاصی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر همدان ایجاد شده است و باید با همکاری امور پیش رود تا تحول را در شهر شاهد باشیم، البته هر درخواست و مصوبه‌ای در راستای اصلاح و ساماندهی ترافیکی نیاز باشد، شورا به سرعت و با همدلی انجام می‌دهد.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به این‌که برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده باید از تاکسی‌داران حمایت شود، گفت: با توجه به افزایش قیمت خودروهای تاکسی، تاکسی‌داران برای نوسازی خودروی خود باید حدود ۱۰۰ میلیون تومان دارایی داشته باشند که تأمین این مبلغ از توان بیشتر رانندگان خارج است و باید حمایت‌هایی در قالب قرض‌الحسنه برای آنها در نظر گرفته شود.

هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی اراک تا ۲ سال آینده

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک از هوشمندسازی جامع سیستم حمل‌ونقل عمومی این کلان‌شهر تا دو سال آینده خبر داد.

غفاری اظهار کرد: شرکت صاایران تمام تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای اجرای فاز نخست هوشمندسازی وسایل حمل‌ونقل شهری اراک را باید تا پایان سال گذشته آماده می‌کرد تا شهرداری در سال جاری اقدام به بهره‌برداری از این پروژه کند.

وی با بیان این‌که طی دو سال آینده ترافیک شهر اراک در ابعاد مختلف هوشمند می‌شود، خاطرنشان کرد: چراغ‌های راهنمایی هوشمندی در شهر پیش‌بینی شده است که با اتصال به حمل‌ونقل عمومی، این وسایل نقلیه و خودروهای خدمات‌رسان مانند آمبولانس یا خودروهای آتش‌نشانی را در اولویت عبور و مرور قرار خواهد داد.

رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک، ادامه داد: در این زمینه مناسب‌سازی سیستم حمل‌ونقل شهری برای معلولان نیز پیش‌بینی شده است و در اتوبوس‌هایی که به‌تازگی خریداری شده، رمپ‌هایی تعبیه شده است که شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

بیکاری؛ عامل تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی

محمدیعقوب باقری، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری با بیان این‌که در قانون اساسی دولت موظف به تأمین اشتغال، معیشت و مسکن مردم است، اظهار کرد: بیکاری یکی از عوامل تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی است، بنابراین باید به فکر فقرزدایی و ایجاد اشتغال در کشور بود تا در راستای حفظ منابع طبیعی گام‌های مؤثری برداشته شود.

وی افزود: امیدواریم در سال‌های پیش‌رو اتفاقات خوبی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیفتد و شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم.

باقری با بیان این‌که بیشترین اراضی ملی در خانمیرزا است، افزود: به دلیل خشکسالی‌های اخیر و حفر چاه‌های زیاد، اکثر اراضی رو به نابودی است و انتظار می‌رود به‌منظور جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه، طرح‌های بادام‌کاری دیم و طوبی احیا شود.

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری تأکید کرد: توجه ویژه به ماده ۵۶ قانون جنگل‌ها و مراتع مبنی بر آزادسازی اراضی مستثنیات باید در دستور کار منابع طبیعی استان قرار گیرد تا کشاورزی رونق یابد و اشتغال پایدار ایجاد شود.

نبود گاز در روستاهای کوهرنگ

محسن خدادادی‌منش، رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ با اشاره به تکمیل نشدن بعضی طرح‌های هادی روستایی شهرستان کوهرنگ اظهار کرد: جاده‌های ارتباطی تعدادی از روستاهای شهرستان شش ماه آخر سال مسدود می‌شود و جاده‌های ارتباطی روستاهای فرعی همچون دهستان موگویی، حاجی‌آباد و قلعه‌سنگ که خاکی است، مشکلات بسیاری دارد.

وی با اشاره به بعضی نیازهای اولیه مردم شهرستان کوهرنگ افزود: نبود گاز در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان از قبیل دهستان موگویی، شیخ علی‌خان، نظرآباد، بنو استکی، توف سفیدانه کوه سفید و قلعه سبزی، مشکل امکانات و نداشتن زیرساخت تلفن ثابت برای استفاده از اینترنت خانگی، فرسودگی زیرساخت‌های لوله‌کشی آب شرب و هدررفت آب، خاطر مردم را آزرده کرده است.

خدادادی‌منش با اشاره به موضوع تخصیص ندادن آب به کشاورزان و مشکل آب شرب شهرستان کوهرنگ خاطرنشان کرد: مشکل تعطیلی شهرک‌های صنعتی آب معدنی و دشت زرین، مشکلات سرمایه‌گذاران این طرح‌ها با کشاورزان همچنین موضوع گردشگری و اشتغال جوانان این شهرستان نیاز به توجه ویژه دارد.

«هزارویک‌شب بلدیه»؛ آغازی برای مستندسازی تاریخ شهرداری یزد

عزیزالله سیفی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به این‌که مستند هزار و یک شب بلدیه یک اثر فاخر، ارزشمند و جالب است، اظهار کرد: این مستند آغازی ارزشمند برای مستندسازی تاریخ شهرداری این شهر است.

وی ادامه داد: این اقدامات در تاریخ ماندگار می‌شود و ما می‌توانیم به وسیله چنین آثاری به ارزش‌هایی که گذشتگانمان آفریده‌اند افتخار کنیم. امیدواریم با چنین حرکت‌های علمی و پژوهشی بتوانیم با معرفی تاریخ شهر، زمینه ساخت آینده‌ای همگام با تکنولوژی روز و با بهره‌گیری از هویت اصیل آن را فراهم کنیم.

سیفی با بیان این‌که به طور معمول ما شهر را به عنوان یک موجود زنده می‌شناسیم، افزود: زمانی که از شهر به عنوان موجود زنده یاد می‌کنیم، همیشه باید رشد و تعالی در آن دیده شود و از گذشته‌های دور تا امروز همیشه روند رو به رشد آن حفظ شود.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: ما به جای این‌که از هویت اصیل و داشته‌های تاریخی خود استفاده کنیم، به الگوگیری از فرهنگ غرب در شهرسازی روی آورده‌ایم که باید این مسیر را تغییر دهیم و شهر را شایسته مردم، معماری و تمدن یزد بسازیم.

ایفای نقش مهم ورزش در همگرایی و سیاست اجتماعی

احمد کناری‌نژاد، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس، اظهار کرد: ورزش نقش مهمی در سلامتی، همگرایی و سیاست اجتماعی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به این‌که به مناسبت ماه مبارک رمضان مسابقات ورزشی گسترده‌ای در سطح محلات، شهر و دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، افزود: استقبال گسترده علاقه‌مندان به‌عنوان ورزشکار و تماشاگر، نشان‌دهنده نفوذ ورزش در جامعه و علاقه‌مندی گسترده به آن است، بنابراین باید بدانیم که از این طریق می‌توان به‌سوی رشد فرهنگ اجتماعی حرکت کرد.

کناری‌نژاد هدف از برگزاری مسابقات ورزشی در سطح محلات و دستگاه‌های اجرایی را ایجاد انگیزه، افزایش شور، نشاط، امید و ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی جامعه دانست و ادامه داد: هر چقدر آحاد مختلف جامعه به‌ویژه کارکنان دستگاه‌های اجرایی شاداب‌تر، بانشاط‌تر و سلامت‌تر باشند، رضایتمندی شغلی و بهره‌وری کاری آن‌ها بیشتر خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به این‌که سند تحول بنیادین از همان ابتدا به عنوان نقشه راهی برای برنامه‌ها و فعالیت‌ها بود، تصریح کرد: تربیت‌بدنی و ورزش از عوامل بسیار مهم برای دستیابی به توسعه و پیشرفت است و موجب سلامت روان می‌شود و و برگزاری رویدادهای ورزشی می‌تواند تأثیرات بسیاری را در ایجاد انگیزه برای روی آوردن به ورزش در افراد مختلف جامعه داشته باشد، بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که در زمان برگزاری رویدادهای ورزشی، توجه مردم به ورزشی و اثرات مثبت آن افزایش یافته است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا