پیشخوانعناوین اخبار

نماینده سازمان ملل: توجه ایران به مسائل آموزشی و بهداشتی پناهندگان ارزشمند است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از یرنا، سیوانکا دانا پالا در نشستی با معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس، اظهار داشت: تحصیل کودکان و دختران پناهندگان و افزایش سواد آنان، از بروز برخی آسیب های اجتماعی از جمله ازدواج های اجباری پیشگیری می کند.
نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در جمهوری اسلامی همچنین از تلاش برای افزایش خدمات بیمه سلامت ویژه اتباع و پناهندگان خارجی ساکن در ایران خبر داد و گفت: هم اکنون رایزنی هایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در حال انجام است.
به گفته وی در صورت به نتیجه رسیدن رایزنی ها، علاوه بر کاهش حق بیمه پرداختی، سقف خدمات درمانی اتباع و پناهندگان نیز افزایش می یابد.
وی ضمن قدردانی از تلاش مسئولان استان گلستان و گنبدکاووس در رسیدگی به امور اتباع و پناهندگان افغانستانی، از پیگیری برای تامین اعتبار توسط این کمیساریا بمنظور انجام عملیات جدول بندی و بهسازی کانال های هدایت آب های سطحی در محله موسوم به افغان آباد شهر گنبدکاووس خبر داد.
سیوانکا داناپالا، اضافه کرد: برای جذب اعتبار بایستی هزینه مورد نیاز برای اجرای این طرح ها توسط کارشناسان فنی برآورد و پس از تایید توسط مقامات شهرستان و استان گلستان به دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در تهران تحویل شود.
معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز ضمن قدردانی ازحضور نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در این شهرستان به برخی مسائل و مشکلات اتباع افغانستانی ساکن در محله افغان آباد از جمله مشکلات مالی و معیشتی، نبود جدول و کانال های هدایت آب های سطحی و نزدیکی به رودخانه گرگانرود اشاره کرد.
محمد حمیدی با تاکید بر ضرورت حمایت بیشتر کمیساریای عالی سازمان ملل در رفع مشکلات اتباع افغانستانی در این شهرستان، گفت: بیشتر پناهندگان به دلیل مشکلات مالی و معیشتی از تامین هزینه های زندگی و درمانی خود ناتوان هستند.
وی حاشیه نشینی و نزدیکی واحدهای مسکونی پناهندگان به رودخانه گرگانرود و خطر ریزش دیواره رودخانه بویژه در هنگام سیلاب های فصلی را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: برای رفع این مشکل می توان نسبت به دیواره سازی بخشی از مسیر رودخانه اقدام کرد.
حمیدی اضافه کرد: با وجود برخی مشکلات، اما خدمات آموزشی و بهداشتی لازم به اتباع خارجی و فرزندان آنان داده می شود.
در این نشست، فاطیا عبدالله معاون نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در جمهوری اسلامی، دو تن از کارشناسان این کمیساریا از تهران و مشهد و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری گلستان نیز حضور داشتند.
دیدار و گفت و گو با برخی اتباع و پناهندگان افغانستان در گنبدکاووس از دیگر برنامه های سفر نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان درایران و هیات همراه بود.
هم اکنون در شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۳۲۵ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان حدود پنج هزار تبعه افغانستانی دارای مجوز سکونت دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا