مسکن و عمران

سخنگوی کمیسیون اصل نود:مدیریت بازار اجاره در گروه تکمیل سامانه املاک و اسکان است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،‌علی خضریان در تشریح دلایل اصلی بالابودن قیمت اجاره در کشور اظهار داشت: بر اساس برآورد صورت‌گرفته ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که ۹۰۰ هزار واحد ‌آن در تهران است؛ به عبارتی تعداد زیاد خانه‌ خالی در کشور یکی از دلایل بالابودن اجاره‌بها است.

* تنظیم بازار اجاره با عرضه خانه‌های خالی به مردم

وی با بیان اینکه عرضه خانه‌های خالی، در فرایند عرضه و تقاضا در کاهش قیمت اجاره مسکن مؤثر است، ادامه داد: مهم‌ترین اقدام برای کنترل بازار اجاره، عرضه خانه‌های خالی در بازار مسکن و اجاره‌دادن آنها به مردم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از ابزارهای مهم برای عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن را اخذ مالیات از این خانه‌ها خواند و تشریح کرد: دریافت مالیات از خانه‌های خالی سبب افزایش انگیزه مالکان برای عرضه خانه‌های خود در بازار مسکن می‌شود به عبارتی می‌توان گفت سامانه‌ املاک و اسکان نقش ویژه‌ای را در کاهش التهابات بازار اجاره‌بها بر جا می‌گذارد.

خضریان با اشاره به پیچیدگی‌ زیاد سامانه‌هایی نظیر سامانه املاک و اسکان بیان کرد: چنانچه تکمیل سامانه املاک و اسکان از سال‌های قبل آغاز شده بود امروزه می‌توانستیم از آن بهره‌برداری و استفاده کنیم؛ اما عمده‌ اتفاقی که تاکنون در جهت تکمیل سامانه صورت‌گرفته، خوداظهاری صاحب‌خانه‌ها بوده البته مشارکت بالایی در آن هم شکل نگرفته است.

* خوداظهاری برای تکمیل سامانه املاک و اسکان نتیجه‌بخش نبوده است

وی دلیل عدم تکمیل و راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان تا به امروز را بی‌برنامگی دولت قبل و فقدان راهبرد مشخص در مسئله مسکن دانست و گفت: تاکنون سازوکار خوداظهاری دستگاه‌ها در راستای تکمیل سامانه املاک و اسکان نتیجه‌بخش نبوده و باید نسبت به تقاطع‌گیری اطلاعات دستگاه‌های مختلف دخیل در موضوع اقدام شود.

* تکمیل سامانه املاک و اسکان در اولویت وزارت راه و شهرسازی نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود انگیزه و اراده وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل سامانه املاک و اسکان بیان کرد: متأسفانه تاکنون از سوی وزارت راه و شهرسازی شاهد حرکتی روبه‌جلو برای تکمیل سامانه نبودیم؛ بنابراین باتوجه‌به وضعیت فعلی و عدم اولویت آن برای وزارتخانه و قرارگرفتن آن در کنار سایر اقدامات، سامانه املاک و اسکان تکمیل نخواهد شد.

خضریان در خصوص همکاری سایر دستگاه‌ها با سامانه املاک و اسکان تصریح کرد: برخی از دستگاه‌های کشور باید با سامانه املاک و اسکان همکاری لازم را انجام دهند بدین صورت که اطلاعات و داده‌های لازم را به سامانه املاک و اسکان ارائه داده و بعد از آن ضمانت اجرای لازم برای انجام خوداظهاری را پیگیری کنند.

به گفته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، همکاری دستگاه‌ها در زمینه تکمیل سامانه املاک و اسکان چندان مناسب نبوده است، یکی از این دستگاه‌ها، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور است که در این مدت همکاری لازم را نداشته و باید این همکاری کامل شود.

* دلیل عدم تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها چیست؟

وی درباره مسئله تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها گفت: متأسفانه در کشور ما دستگاه‌ها به‌سختی به یکدیگر اطلاعات می‌دهند و به‌طورکلی در تبادل داده با یکدیگر مشکل دارند زیرا معمولاً با این اقدام دستگاه‌ها احساس می‌کنند عامل قدرت خود را از دست می‌دهند و این یک کار اضافی است که هیچ نفعی برایشان ندارد.

خضریان درباره راهکار حل این مسئله بیان کرد: حل مشکل تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها نیازمند سازوکار تعاملی است که این امر بر عهده نهادهای بالاتر دستگاه‌ها گذاشته شده است، تبادل داده موضوعی دوطرفه است که نیازمند همکاری همه‌ دستگاه‌های دولتی است اما متاسفانه بخشی‌نگری موجب می‌شود این اتفاق نیافتد.

* آسیب‌های عدم توجه به تکمیل سامانه املاک و اسکان

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص مشکلات بازار مسکن با عدم تکمیل سامانه‌ املاک و اسکان گفت: در صورتی‌ که سامانه املاک و اسکان تکمیل نشود مشکلات مهم ما در بازار مسکن خصوصاً بازار اجاره همچنان پایدار خواهد بود. در شرایطی که مردم دچار مشکلات جدی در حوزه مسکن هستند با استفاده از سامانه املاک و اسکان می‌توان موجودی خانه‌های خالی را شناسایی کرد تا پس از آن قیمت‌ها در بازار اجاره تعدیل شود.

* نقش سامانه املاک و اسکان در سیاست‌گذاری بازار مسکن

وی در مورد نقش سامانه املاک و اسکان در سیاست‌گذاری بازار مسکن تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن در شهرهای مختلف، میزان موجودی خانه در شهرها و میزان تقاضا در سامانه املاک و اسکان از موضوعاتی است که می‌تواند به ما در سیاست‌گذاری بازار مسکن کمک کند.

* مقابله با بحران مسکن با چشمانی بسته

به گفته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی با ابزارهای محدودی و به عبارتی به‌صورت کور بازار مسکن را اداره می‌کند و شرایط به‌گونه‌ای است که نه‌تنها بازار اجاره بلکه تولید مسکن نیز وضعیت خوبی ندارد.

وی با اشاره به‌ضرورت کنترل بازار مسکن گفت: برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکونی، طرحی دوفوریتی در مجلس به جریان انداخته شده که زیرساخت اصلی اجرایی این طرح در سامانه ملی املاک و اسکان است.

خضریان ادامه داد: تلاش شده تا خلأهای قانونی اجرای سامانه املاک و اسکان برای شناسایی و اجرای کامل مالیات بر خانه‌های خالی در طرح دو فوریتی مجلس رفع شود به عبارتی می‌توان چنین گفت که حسن اجرای قانون در سامانه ملی املاک و اسکان می‌تواند بر بهبود شرایط بازار اجاره‌بها تأثیرگذار باشد.

:

۴۶۲۱۷

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا