تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبارمسکن و عمران

آغاز برنامه ملی بازآفرینی شهری در اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازروابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان،  دکتر حسن روحانی در این ارتباط که به صورت ویدئو کنفرانس و همزمان با ۹ استان کشور انجام شد گفت: با عنایت پروردگار و توسل به روح فاطمه زهرا(س) و به یاد و نام امام راحل و همه شهدای انقلاب اسلامی، فعالیت بازآفرینی شهری امید را در ۹ استان کشور از جمله اصفهان، بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران و ‌خراسان رضوی آغاز می کنیم، امیدواریم این طرح ارزشمند موجب خیر و برکت برای مردم مناطق مختلف کشور باشد. علی برکت ا…

محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در این مراسم گفت: درکلنگ زنی ملی و سراسری امروز اگر به واسطه قطع شدن ارتباط، حضور مستقیم در برنامه نداشتیم، اما باید گفت به واسطه جایگاه ویژه‌ استان اصفهان درکشور، رقم‌های کلان‌تر و بزرگ‌تری نسبت به سایر استان‌ها برای بازآفرینی داریم.

وی افزود: آغاز عملیات بازآفرینی بافت ناکارآمد در ۹ استان کشور به صورت همزمان، بسیار مفید و موثر است، زیرا طرحی برای احیاء بافت فرسوده یا بازآفرینی شهری به صورت پایدار مطرح شده که در آن ۲۵ دستگاه اجرایی از جمله ادارات راه و شهرسازی و شهرداری‌ها به صورت ویژه همکاری دارند.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: دولت خود را مکلف می داند در جهت رفاه و معیشت مردم سکونتگاه های آنها را به ویژه در بخش‌های شهری به جای امن و آرام تبدیل و از بعد خطراتی از جمله سیل، زلزله و حوادث غیرمترقبه بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه توجه به بافت های فرسوده و توسعه عمران در این بافت‌ها می تواند به اشتغال، توسعه صنعت ساختمان کمک کند، تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی شهرها در صنعت ساختمان و ساخت و ساز است، این گام می تواند در رونق اقتصادی اثرگذار و سکونتگاه های جدیدی در محله‌های شهر ایجاد کند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: مردم با دریافت مشوق هایی از سوی دولت و شهرداری‌ها علاقه مندی بیشتری به نوسازی بافت های فرسوده پیدا می کنند.

 مهرعلیزاده با بیان اینکه بافت‌های فرسوده تاریخی در اصفهان زیاد است، گفت: احیاء بافت های فرسوده شرایط خاص خود را از نظر ارتفاع، سطح کاربری و معماری دارد، بنابراین برای نوسازی این بافت‌ها به سرمایه‌گذاری های متفاوتی نیاز داریم.

وی افزود: برخی بافت‌های فرسوده دیگر، پیشینه روستایی دارند و در ساخت آن‌ها هیچ استانداردی رعایت نشده است، از این رو باید کامل برچیده شده و طرح هایی به فراخور نیاز اجرا شود.

استاندار با بیان اینکه استان اصفهان با داشتن ۱۰۷ شهر، وسیع ترین شبکه شهری کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد اقدامی عاقلانه، کارشناسی و منطقی برای ایجاد عدالت شهری برای ساکنان شهرها است که باید به نحو مطلوب انجام شود.

۹.۳  درصد از بافت فرسوده کشور در استان اصفهان قرار دارد

حجت اله غلامی مدیر کل راه وشهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان گفت: با توجه به قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده وناکارآمد شهری عملیات کلنگ زنی ۵۰۲ واحد مسکونی در محله همت آباد و سرچشمه در اصفهان ، صدره و سرفره در کاشان و خوزان در خمینی شهر انجام می شود.

وی اظهار داشت: فاز اول محله همت آباد با ۲۶۰ واحد مسکونی در آذرماه امسال و با دستور وزیر راه وشهرسازی شروع شده که امروز فاز دوم آن با ۲۲۰ واحد آغاز خواهد شد. طبق این طرح ۱۵ هزار مترمربع از مساحت و عرصه شهر اصفهان و ۲۱ هزار مترمربع از مساحت کل استان نوسازی می‌شود.

غلامی با بیان اینکه سهم اصفهان از برنامه ششم توسعه تعیین شده است، گفت: دولت مکلف است سالانه ۲۷۰ محله را از بافت های ناکارآمد میانی و سکونتگاه های غیررسمی بازسازی کند که طبق شناسایی انجام شده در ۱۰۷ شهر استان نزدیک به ۱۰۶ محله شناسایی شده که ۹٫۳ درصد از بافت فرسوده کشور را به خود اختصاص می دهد و بر اساس مصوبه ستاد بازآفرینی، سهم استان اصفهان در طول برنامه ششم ۵۳ محله است.

مدیرکل راه وشهرسازی استان با توجه به ۴ هدف اساسی در این برنامه خاطرنشان ساخت: در استان اصفهان ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شناسایی شده که جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر را شامل می شود و هدف از احیاء و بهسازی این محلات، بحث نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی، ایجاد زیرساخت های مناسب، احداث روبناها و مسائل اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ساکنین است که ارتقاء خواهد یافت.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان با اشاره به برآورد ریالی انجام شده جهت احیاء وبهسازی بافت های فرسوده اظهار داشت: ۳۵ میلیارد تومان بحث اراضی و عرصه به عنوان آورده دولت و نزدیک به ۶۵ میلیارد تومان برآورد احداث که با مشارکت بخش خصوصی، بانک ها و مشارکت مردم محقق و طی یک پروسه ۳ ساله احداث خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا