نفت،گازو پتروپالایش

آغاز عملیات اجرایی خط لوله انتقال گاز «اهواز – کوهدشت»

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به خوزستان، عملیات اجرایی احداث پروژه خط لوله انتقال گاز«اهواز – کوهدشت» امروز (جمعه، هشتم اردیبهشت‌ماه) به‌صورت ویدئو کنفرانس در جریان سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مسئولان استانی و کشور با سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیون دلار آغاز شد.

احداث خط لوله نهم سراسری گاز به موازات خط لوله ششم سراسری گاز در سال‌های گذشته با هدف تقویت رینگ غرب شبکه گاز کشور و تقویت صادرات گاز به عراق، از عسلویه آغاز و تا منطقه کریت‌کمپ اهواز به بهره‌برداری رسید، پس از رسیدن گاز به اهواز، اجرای خط لوله انتقال گاز «اهواز – کوهدشت» در دستور کار قرار گرفت و اجرای آن به چهار پیمانکار مختلف سپرده شد که در ادامه تلاش‌ها برای تکمیل خط لوله نهم سراسری گاز، پروژه «اهواز – کوهدشت»  به قطر ۵۶ اینچ آغاز شد و تاکنون هرچهار گستره تجهیز کارگاه شده‌اند و ماشین‌آلات پای کار آمده‌اند و بخشی از لوله‌ها نیز برای انجام عملیات پوشش به محل کارگاه حمل شده است.  

اجرای پروژه « اهواز – کوهدشت» تاثیر قابل توجهی در پایداری گازرسانی در کریدور غرب به ویژه کرمانشاه‌، ایلام و خط صادراتی ششم سراسری دارد همچنین افزایش تاب‌آوری خط نهم سراسری گاز، تاثیر مهمی در جریان انتقال گاز در غرب کشور و  پایداری شبکه در فصل‌های سرد سال از مزایای این پروژه مهم است.

این خط لوله به دلیل برخورداری از اینترکانکشن‌های پرشمار با خط ششم سراسری گاز، ظرفیت انتقال گاز را افزایش می‌دهد و می‌تواند با تأثیر مثبت در خطوط صادراتی، تعهدهای بین ایران و عراق را محقق کند و  با بهره‌مند کردن صنایع واقع شده در مسیر، سبب‌ساز رونق توسعه و تولید شود.

مدت‌زمان اجرای این پروژه دو سال بوده و واگذاری این پروژه عظیم ۵۶ اینچی به چهار پیمانکار(قرارگاه خاتم‌الانبیا، رادنیرو کرمان، تهران جنوب و ایران آروین)  سبب شد پیمانکاران بتوانند به تعهدهای خود در تأمین هزینه‌ها و کالای مورد نیاز، جامه عمل بپوشانند و به این ترتیب با افزایش سرعت کار و بهره‌وری، پروژه در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

یکی از آثار این پروژه بومی‌سازی یکی از اقلام راهبردی پروژه‌های خطوط لوله گاز است زیرا در گذشته ورق با ضخامت ۱۲۵/۱ اینچ X۷۰ از طریق منابع خارجی تأمین و سپس در کارخانه سازنده داخلی تبدیل به لوله می‌شد اما در این پروژه ساخت ورق با ضخامت یاد شده برای نخستین بار در کشور در دستور کار پیمانکار و کارخانه سازنده قرار گرفت که این مهم یک دستاورد نوآورانه برای صنعت گاز است.

با اجرای این پروژه برای ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم، و ۱۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغالزایی می‌شود و سهم شرکت‌های داخلی در تأمین کالا و تجهیزات نزدیک به ۱۰۰ درصد است.



منبع خبر : شانا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا