تکنولوژی

هوش مصنوعی تولید ناخالص جهانی را چقدر افزایش می‌دهد؟

فردای اقتصاد – تحقیقات جدید حاکی است که هوش مصنوعی مولد می‌تواند تولید ناخالص جهانی را تا ۷ درصد افزایش دهد.

بر اساس تحقیقات گلدمن ساکس، پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی مولد می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد جهانی داشته باشد. با پیشرفت پردازش زبان طبیعی (NLP) یعنی ارتقا توانایی رایانه‌ها در درک زبان نوشتاری و گفتاری، ابزارهایی در اختیار جامعه و مشاغل قرار می‌گیرد که می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهان را ۷ درصد افزایش داده و بهره‌وری را در یک دوره‌ی ۱۰ ساله ۱٫۵درصد بیشتر کند.

طبق یافته‌های جوزف بریگز و دوش کدنانی، اقتصاددانان موسسه گلدمن ساکس؛ اینکه هوش مصنوعی می‌تواند محتوایی تولید کند که از محتوای تولیدی توسط انسان قابل تشخیص نیست نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ با اثرات اقتصادی متعدد است.

تأثیر هوش مصنوعی بر بهره‌وری نیروی کار

وقتی از تاثیرات هوش مصنوعی بر اقتصاد صحبت می‌کنیم مسلما تغییرات بازار کار از اولین اتفاقاتی است که رخ می‌دهد. بریگز و کدنانی در گزارش‌ خود به  ۳۰۰ میلیون شغل تمام وقتی اشاره می‌کنند که با پیشرفت هوش مصنوعی جایگزین می‌شود.

طبق گزارش گلدمن ساکس از تجزیه‌وتحلیل اطلاعات ۹۰۰ شغل، تخمین زده می‌شود که احتمال جایگزینی دو سوم مشاغل ایالات متحده آمریکا با هوش مصنوعی وجود دارد. البته این جابه‌جایی به صورت صددرصدی نیست بلکه از مشاغلی که در معرض خطر هستند تقریبا یک چهارم تا نصف حجم کاری آن‌ها جایگزین می‌شود. در ادامه این گزارش آمده که حتی با وجود تاثیر غیرقابل‌انکار هوش مصنوعی بر بازار کار نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تمام این جابه‌جایی‌ها منجر به اخراج نیروی کار و تعدیل نیروی بنگاه‌ها شود؛ بیشتر احتمال دارد که به‌ جای جایگزینی کامل نیروی کار ، فعالیت آن‌ها با هوش مصنوعی تکمیل شود. درباره این موضوع در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

علاوه بر این از نظر تاریخی تصاحب شغل‌ها توسط مشاغل نوآورانه با ایجاد مشاغل  جدید جبران شده است. بر اساس این گزارش مشاغل جدیدی که توسط نوآوری‌های تکنولوژی ایجاد می‌شوند بخش عمده رشد اشتغال در درازمدت را تشکیل می‌دهند..

به عنوان مثال در عصر فناوری اطلاعات مشاغلی مثل طراحی وب، مدیریت مارکتینگ، برنامه‌نویسی نرم‌افزار و … ایجاد شد و در پی آن با افزایش درآمد مردم، تقاضا برای بخش‌های مختلف اقتصادی مثل مراقبت‌های بهداشتی، آموزش‌ و پرورش و خدمات غذایی بیشتر شد که این موضوع به صورت غیرمستقیم بر ایجاد بازار کار تاثیر داشت.

طبق گزارشی از دیوید اتور اقتصاددان آمریکایی، ۶۰درصد از کارگران امروزی در مشاغلی مشغول هستند که در سال ۱۹۴۰ وجود نداشتند.

هوش مصنوعی، موج جدید نوآوری

پس از دوره‌ای که توسعه اینترنت و موبایل روش زندگی و بازار کار جامعه را تغییر داد به نظر می‌رسد که این بار هوش مصنوعی موج بعدی نوآوری است. طبق گزارش دیگری از گلدمن ساکس، انتظار می‌رود پیشرفت‌های هوش مصنوعی پیامدهایی نیز برای بخش‌ خدمات مالی، نرم‌افزارهای سازمانی (EAS) و مراقبت‌های بهداشتی داشته باشد.

شرکت‌های فروش محصولات نرم‌افزاری، کم کم در حال ارئه محصولات خود با محوریت هوش مصنوعی هستند تا بتوانند مشتریان خود را حفظ و بستر کارکرد محصولاتشان را گسترش دهند. در همین حین قیمت بسته‌های خود را به مرور افزایش می‌دهند زیرا در طول زمان محصولات آن‌ها با هوش مصنوعی تکمیل می‌شوند. گفتنی است که در این دوره‌ای که هوش مصنوعی یکه تازی می‌کند تمام بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ ارزش خود باید در پی واردکردن هوش مصنوعی به بستر فعالیتشان باشند.

کش رنگان، تحلیلگر ارشد حوزه نرم افزار، در گزارش گلدمن ساکس معتقد است: هوش مصنوعی مولد می‌تواند فرایند کاری کسب‌وکارها را ساده کند، وظایف کارمندان را به صورت خودکار انجام دهد و نسل جدیدی از برنامه‌ریزی‌های تجاری را پدید بیاورد. فناوری هوش مصنوعی کارایی و بهره‌وری چرخه‌های اقتصادی را بهتر می‌کند و در زمینه خدمات و تولید به کمک نیروهای کار آمده و فرایندها را تسریع می‌بخشد.

گفتنی است توسعه ابزارهای هوش مصنوعی در پلتفرم‌های فناوری باعث افزایش بهره‌وری کسب‌وکارها در سراسر اقتصاد شده است و از طراحان ساختمان گرفته  تا وکلا از این شرایط سود می‌برند. در حالی که چیزهای زیادی درمورد هوش مصنوعی مولد و تاثیرات آن بر اقتصاد و جامعه جهانی ناشناخته است و کشف دقیق آن به زمان احتیاج دارد؛ نشانه‌های واضحی وجود دارد که تاثیرات آن بر تمامی ابعاد زندگی افراد غیرقابل‌انکار است.

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا