اخبار استان ها

افزایش مشارکت و تقویت نقش مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری از اهداف تشکیل شوراها بوده است

 

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، محمد نورصالحی، امروز_ شنبه نهم اردیبهشت‌ماه_ در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها در هنر سرای خورشید برگزار شد، اظهار کرد: نهم اردیبهشت‌ماه هرسال به عنوان روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ تقویم کشور ثبت شده، از این رو فرصت خوبی برای برگزاری نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه است.

وی افزود: نهم اردیبهشت سال ۵۸ امام خمینی (ره) در یک فرمان تاریخی، دستور تنظیم قانون تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا را صادر کردند، بر این اساس در اصل ۱۰۰ قانون اساسی این عبارات امام راحل در این زمینه به‌طور دقیق آورده شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اصل ۱۰۰ قانون اساسی بر مشارکت و افزایش نقش حضور مردم در اداره امور مرتبط با آن‌ها تاکید دارد، اما به دلایلی در ۲۰ سال نخست انقلاب اسلامی قانون تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا محقق نشد و در نهایت نهم اردیبهشت ۷۸ نخستین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در کشور تشکیل شد.

وی افزود: بر اساس آنچه از فرمایش امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر می‌آید این است که مسئولان نظام بر تقویت حضور مردم و نقش آنها در اداره امور شهر تاکید داشته‌اند، بنابراین در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا پررنگ کردن نقش مردم در اداره امور است که نشان از اهمیت این قانون دارد.

نورصالحی با اشاره به دلایل محقق نشدن این قانون در کشور به‌صورت کامل گفت: گستردگی سطح کشور و حجم بالای امور شاید از جمله دلایلی است که باعث شد در طول چند دهه گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا به آن کارکرد اصلی خود دست پیدا نکند اما به هر حال ظرفیت‌های بسیار خوبی در این عرصه دیده شده است که باید در مسیر تحقق آن گام برداشت.

وی با بیان اینکه تقویت نقش مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌رغم تمام مشکلات و نواقصی که وجود دارد باید ظرفیت خوب شوراهای اسلامی شهر و روستا شناسایی و از آن به بهترین نحو برای ساماندهی امور مردم و بهبود اوضاع اداره شهر بهره برد.

بخشی از سپردن کار به مردم در حد شعار باقی مانده است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شوراها باید حد و حدود مسئولیت خود را بدانند، گفت: بعضی اقدامات در فرایند زمان و با فرهنگ‌سازی انجام می‌شود اما با وجود اینکه قانون ظرفیت‌های شوراها را مشخص کرده است، امکان استفاده بیشتر از این ظرفیت‌ها با قوانین موجود، وجود دارد.

وی افزود: سال‌ها است از چابک کردن دولت صحبت شده است، اما نه‌تنها چابک‌سازی اتفاق نیفتاده است، بلکه دولت بزرگ شده و در واقع بخشی از سپردن کار به مردم در حد شعار باقی مانده است.

نورصالحی تصریح کرد: تحقق چابک‌کردن دولت و سپردن امور به شوراها تمرکز بیشتری می‌خواهد، چراکه برخی از قوانین و تصمیم‌هایی که در مرکز گرفته می‌شود، تمام پهنه کشور را در بر می‌گیرد و همین باعث ایجاد مشکلاتی شده و تبعاتی به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید بر اساس وضعیت و جمعیت شهرها و توان مدیریتی آنها اداره امور شهرها، استان‌ها و بخش‌ها به شوراها داده شود، زیرا اداره امور و کار مردم بهتر انجام می‌شود.

در ۲۴ سال عمر شوراهای اسلامی شهر اقدامات خوبی صورت گرفته است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: انتظار از شوراها و آنچه که در قانون آمده بسیار گسترده است، در این راستا بعضی کارها به خوبی انجام شده است اما در بعضی بخش‌ها می‌توانیم بیشتر از آنچه هست کار کنیم، البته قصد تبرئه خود را نداریم.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ سال فعالیت شوراها کارهای خوبی انجام شده است، گفت: در ۲۱ ماه فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر در اصفهان ۱۲ طرح ارائه کرده ایم و ۴۰۰ لایحه نیز به درخواست شهرداری داشتیم.

نورصالحی افزود: به طور میانگین اعضای شورا ۲٠٠ ساعت در ماه برای پیگیری امور شهر با شرکت در جلسات علنی، تلفیق، کمیسیون‌های تخصصی و حضور در فرهنگسراها، مساجد و در بین مردم فعالیت می‌کنند.

وابستگی شهرداری به ساخت و ساز کمتر شده است

وی با اشاره به بودجه ۲۲ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی شهرداری در سال ۱۴۰۲ و رشد ۵۸ درصدی آن نسبت به اصلاح بودجه سال گذشته گفت: اگر چه توان هزینه کردن و اجرای پروژه‌ها چهار برابر شده اما تورم و تأثیرگذاری آن بیشتر از این رشد بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه وابستگی شهرداری به ساخت‌وساز کمتر شده است، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶ درصد درآمد شهرداری به ساخت‌وساز وابسته است و ۷۴ درصد غیر ساختمانی است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش مهاجرت‌ها به اصفهان، انتظار است کمک‌هایی برای ارائه خدمات بیشتر به مدیریت شهری شود، زیرا با توجه به مهاجرت‌ها منابع برای مردم اصفهان کم می‌شود؛ اصفهان ۵٠٠ هزار نفر مهاجر از دیگر استان‌ها دارد که نیازمند منابع هستند.

نورصالحی خاطرنشان کرد: از ابتدای تشکیل دوره ششم شورا سعی کردیم با نمایندگان مردم در مجلس به صورت منظم جلسه داشته باشیم، در این راستا تاکنون ۱۶ جلسه مشترک با نمایندگان برگزار شده است که امیدواریم این هم‌افزایی منجر به اقدامات مثبت در شهر شود.

وی اظهار کرد: شورای ششم از ابتدای فعالیت ۵٠ هزار ساعت برای پیگیری و رفع مشکلات مردم و شهر وقت گذاشته است

 

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا