تکنولوژی

چینی‌ها با هک، اینترنت ماهواره‌ای را نابود می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، چین در حال ساخت تسلیحات سایبری پیشرفته برای به دست گرفتن کنترل ماهواره‌های متخاصم است. به عقیده کارشناسان، با تحقق برنامه پکن، سیگنال‌ها و نظارت از طریق ماهواره‌ها در زمان جنگ بی‌اثر خواهد شد.

براساس ارزیابی کارشناسان ایالات‌متحده، فشار چین برای توسعه قابلیت‌های کنترل، بهره‌برداری و ربودن ماهواره‌های دشمن، یکی از بخش‌های اصلی برنامه این کشور برای کسب برتری در حوزه نظامی است.

آن‌ها توانایی سایبری چین را بسیار فراتر از جنگ الکترونیکی روسیه در اوکراین ارزیابی می‌کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، اهداف چین بسیار پیشرفته و بلندپروازانه‌تر از روسیه است. کارشناسان ادعا می‌کنند که آن‌ها به دنبال از بین بردن توانایی ماهواره‌ها در ارتباط با یکدیگر، ارسال سیگنال و دستور به سیستم‌های تسلیحاتی یا از بین بردن داده‌های الکترونیکی بصری و رهگیری شده هستند.

در حملات سایبری روسیه، مهاجمان در پی قطع سیگنال‌های بین ماهواره‌های اسپیس ایکس در مدار پایین و پایانه‌های زمینی از طریق ارسال پارازیت هستند اما هدف حملات سایبری بلندپروازانه چین شبیه‌سازی سیگنال‌هایی است که ماهواره‌های دشمن از اپراتورهای خود دریافت می‌کنند. با تحقق این برنامه، ماهواره‌ها فریب می‌خورند و در نتیجه یا به طور کامل تحت کنترل پکن درمی‌آیند یا در لحظات سرنوشت ساز نبرد دچار اختلال می‌شوند.

بر اساس اسناد طبقه‌بندی شده ایالات‌متحده، این قابلیت سایبری، امکان کنترل ماهواره و بی‌اثر کردن مأموریت آن‌ها اعم از پشتیبانی ارتباطات، تسلیحات یا سیستم‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی را به چین می‌دهد.

یکی از نمونه‌های گویا برای اثبات اهمیت ارتباطات ماهواره‌ای در جنگ، حمله سایبری روسیه بود که توانست از طریق آن هزاران روتر نظامی اوکراینی را ساعاتی قبل از آغاز تهاجم کاملا بی اثر کند. تایوان نیز در پی اهمیت یافتن ارتباطات ماهواره‌ای در جنگ اوکراین، به دنبال ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی به منظور استفاده از این فناوری در جنگ احتمالی آینده برآمده است.

چنس سالتزمن، فرمانده نیروی فضایی ایالات‌متحده، ماه گذشته در کنگره آمریکا مدعی شد که پکن برای تحقق رویای خود مبنی بر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت فراجوی جهان تا سال ۲۰۴۵، به شدت درصدد تقویت توانایی‌های فضایی خود است.

وی در این مورد گفت: «چین به سرمایه‌گذاری تهاجمی در فناوری با هدف مختل کردن، تخریب و از بین بردن قابلیت‌های فضایی ما ادامه می‌دهد.»

منبع خبر : سیتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا