اقتصاد کلان

ثبت ۱۰۰ درصد اموال غیرمنقول دولتی خراسان جنوبی در سامانه سادا

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان صبح شنبه در جلسه بررسی اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای تثبیت مالکیت اموال غیر منقول دولتی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایفی که قانون گذار به استناد قانون محاسبات عمومی و سایر قوانین بر عهده وزارت اقتصاد و ادارات کل امور اقتصادی در استان‌ها گذاشته به عنوان امین اموال دولت و نظارت بر چگونگی استفاده از این اموال است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین و با ارزش ترین اموال دولت‌ها، اموال غیر منقول می‌باشد که کثرت بسیار زیادی داشته و از طرفی به دلیل ثابت بودن می‌توانند مورد تعدی و تعرض قرار گیرند، گفت: یکی از نقاط مؤثری که از این امر می‌تواند جلوگیری کند تثبیت مالکیت و مستندسازی این اموال است.

وی با اشاره به اینکه از طرفی یکی از مباحث در این حوزه نگهداری از اسناد مالکیت بوده که چندین مرحله را سپری کرده‌ایم و یک مرحله تبدیل اسناد دفترچه‌ای قدیمی به اسناد تک برگی و همچنین از طرف دیگر یک سری از تکالیف برای دستگاه‌های اجرایی گذاشته شد، بیان کرد: ماده ۱۲۲ و ۱۲۳ قانون محاسبات عمومی هم مشخص می‌سازد که بحث آئین نامه و ترتیبات نگهداری اسناد به شیوه‌ای که وزارت اقتصاد مشخص می‌کند، می‌باشد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی مجموع اسناد دولتی که اداره کل امور اقتصادی استان از آن نگهداری می‌کند را ۱۴ هزار و ۳۷۱ سند دانست و گفت: از این تعداد ۸ هزار و ۶۸۱ سند مربوط به سازمان ملی زمین و مسکن، ۳ هزار و ۳۲ سند مربوط به منابع طبیعی و ۲ هزار و ۶۵۸ برگ سند مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی استان می‌شود.

ذاکریان به بحث تبدیل اسناد مالکیت به اسناد تک برگی اشاره کرد و افزود: در این راستا در استان در مجموع سه هزار و ۹۳۹ سند وجود دارد که ۳ هزار و ۹۲۵ سند تک برگی دولتی صادر شده و ۱۴ مورد در دست اقدام بوده که در این زمینه یک سری دعاوی حقوقی وجود دارد وگرنه در تبدیل آنها مشکلی وجود نیست.

وی اضافه کرد: در تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی خراسان جنوبی جز استان‌های برتر کشور شناخته شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تعداد کل درخواست‌های رسیده از ابتدای استان شدن خراسان جنوبی را ۶۰ مورد عنوان کرد و بیان داشت: همچنین تعداد درخواست‌های مخالفت شده ۹ مورد، درخواست‌های مطرح شده در کارگروه استانی ۲۹ مورد و آنهایی که به معاونت حقوقی رئیس جمهور ارسال شده ۸ مورد بوده است.

ذاکریان ادامه داد: تعداد درخواست‌های در جریان نیز ۲۴ مورد است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی به عملکرد سامانه سادا اشاره کرد و گفت: در چندین سال گذشته در قوانین بودجه به این موضوع اشاره شد و دستگاه‌ها به ثبت اموال غیرمنقول خود در این سامانه موظف شدند.

ذاکریان تصریح کرد: خوشبختانه باید امروز بگوییم نه به صورت مطلق ولی قریب به ۱۰۰ درصد کار در این زمینه انجام شده و دیگر مال غیر منقولی در استان وجود ندارد که ثبت سامانه نشده باشد.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای خلاقانه که در این زمینه در استان انجام گرفت و مدل در کشور شد این بوده که از اشتراکات دولتی آب و برق با همکاری این شرکت‌ها استفاده و با خروجی سامانه سادا مطابقت داده شد که در این راستا هشت مورد از طریق اشتراکات آب و یک مورد از طریق اشتراکات برق در استان کشف گردید.

وی افزود: با توجه به تنفیذ مقام عالی وزارت در خصوص دستورالعمل نحوه شناسایی املاک دولت با استفاده از ظرفیت گزارش‌های مردمی امکان پرداخت پاداش به معرفی کنندگان این اموال که در سامانه سادا وزارت اقتصاد ثبت نمی‌باشد حداکثر تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال نیز وجود دارد.

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا