اخبار صنعت، معدن و تجارت

قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲ کاهش می‌یابد؟

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی که مسئولیت کنترل بازار خودرو را بر عهده دارد اعلام کرده است که تغییرات نرخ ارز مستقیماً بر قیمت خودرو تأثیر گذاشته و این وزارتخانه جز با افزایش عرضه نمی‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند. این در حالی است که وزیر صمت در هر دو جلسه رأی اعتماد خود، کنترل بازار خودرو را از جمله اولویت‌های خود مطرح کرده است اما تاکنون چیزی جز التهاب و برگزاری مجدد قرعه کشی با شروط جدید در بازار اتفاق نیفتاده است.

راهکار افزایش عرضه در حالی توسط وزارت صمت مطرح می‌شود که پیش از این حتی اخبار افزایش عرضه نیز می‌توانست بازار را تحت تأثیر قرار دهد اما در ادامه باز هم زور اخبار به قیمت دلار نرسید.

البته آغاز مجدد واردات خودرو تأثیرات مثبتی بر بازار داشت اما این خودروها نیز پس از گذشت حدود یکسال، هنوز به بازار وارد نشده و عرضه خودروهای وارداتی همچنان در هاله‌ای از ابهام است. همین موضوعات منجر شده تأثیر اخبار در بازار خودرو بسیار کمتر از پیش شود.

از این مسئله نیز نباید غافل بود که تعداد خودروهای وارداتی نیز بسیار کم است و نمی‌تواند تقاضایی که در مدت ممنوعیت واردات به وجود آمد را پوشش دهد که همین امر نیز منجر شد دولت به فروش خودروهای وارداتی مستقیماً ورود کرده و برای آن روشی همچون قرعه کشی‌های ایران خودرو و سایپا را اعمال کند.

در هفته گذشته اما با شکل‌گیری توافق ایران و عربستان قیمت دلار که عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو است؛ کاهش یافت و اکنون به ثبات نسبی رسیده است که همین امر منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو نیز شد.

فقط حباب قیمت خودرو کاهش یافت

در این خصوص بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگویی، اظهار می‌کند: در واقع این قیمت خودرو نیست که کاهش یافته بلکه حباب غیر منطقی که در خودرو ایجاد شده بود کمی کاسته شده است. اگر دولت در سال آینده از قوانین شکست خورده سامانه و بورس دست بردارد و قیمت خودرو را آزاد کند و فقط با چند درصد اختلاف از بازار عرضه کند؛ می‌توان گفت بازار خودرو به ثبات نسبی می‌رسد. البته همه این موضوعات بستگی به این دارد که سال آینده مجدداً شاهد افزایش یک باره و قابل توجه قیمت دلار نباشیم.

وی اضافه می‌کند: اگر دلار در سال آینده به هر دلیلی افزایش قیمت داشته باشد خودرو نیز به تناسب قیمت دلار افزایش قیمت خواهد داشت. اما اگر فرض بر این باشد که دولت با سیاست‌های کلان خود بتواند دلار را در قیمت‌ها فعلی نگه دارد و همزمان قیمت و فروش خودرو را نیز آزاد کند؛ در سال آینده بازار خودرو ثبات بهتری خواهد داشت.

قیمت‌گذاری در حاشیه بازار و با درصد نوسان باید انجام شود

به گفته این کارشناس صنعت خودرو با وجود تورم موجود در کشور دولت نمی‌تواند قیمت مشخصی برای خودرو اعلام کند؛ بنابراین قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار و با درصد نوسان می‌تواند راهکار خوبی باشد.

صدرایی اضافه می‌کند: اگر قیمت دلار نیمایی تغییر کند و تورم بیش از ۵۰ درصدی داشته باشیم نمی‌توان با هزینه‌های فعلی خودرو تحویل متقاضی داد. بنابراین می‌توان قیمت‌ها را در یک بازه زمانی چندماهه با توجه به شرایط تورمی کشور بازبینی کرد. خودروسازان نیز با توجه به تورم و افزایش قیمت ارز باید مجوز افزایش قیمت داشته باشند.

مجوز قیمت‌گذاری با ابزارهای کنترلی به خودروسازان داده شود

وی با بیان اینکه باید متناسب با شرایط و واقعیت‌ها حرکت کرد، ادامه می‌دهد: اگر خودروسازان مجوز افزایش قیمت خودرو را نداشته باشد؛ همزمان با افزایش تورم قیمت‌ها در بازار آزاد و توسط دلالان افزایش می‌یابد و خودروسازان بیش از این متضرر می‌شوند.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: ابزارهای کنترلی بدون منطق نباید به کار برده شود و خودروسازان نیز نباید مجوز قیمت‌گذاری بدون قاعده داشته باشند.

دلیل افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر چه بود؟

صدرایی تاکید می‌کند: در چندسال اخیر قیمت کارخانه و بازار آزاد در برخی از خودروها، بی جهت بیش از دو برابر فاصله داشت چراکه تولیدکنندگان به ناچار با قیمت‌های غیر منطقی خودرو خود را بدون داشتن انگیزه برای افزایش تولید عرضه می‌کردند. از طرفی خودروهایی که وارد بازار می‌شد تعدادی کمتر از تقاضا داشت که منجر به افزایش بدون حساب قیمت‌ها در بازار آزاد شد.

وی ادامه می‌دهد: کاهش قیمت‌ها در سطح بازار به ثبات سیاسی کشور بستگی دارد و در صورت بی‌ثباتی نوسان قیمت‌ها ادامه پیدا می‌کند. در صورتی که شرایط سیاسی و اقتصادی کشور به نحوی به ثبات برسد که قیمت ارز تغییر نکند؛ باید دولت قیمت گذاری خودرو را واقعی کند تا بازار نیز به ثبات برسد.

بورس نوعی دلالی است و تأثیر بلند مدت ندارد

به گفته این کارشناس صنعت خودرو در شرایط ناپایدار اقتصادی می‌توان تعیین قیمت را به بازه‌های زمانی چندماهه موکول کرد و در شرایط پایدار نیز قیمت کارخانه با تفاوت چند درصدی از بازار آزاد باید تعیین شود.

صدرایی خاطرنشان می‌کند: در بورس تقاضای شفاف برای خودرو عملاً نمایان می‌شود. بورس نیز نوعی دلال بازی است. خودروها با قیمت پایه عرضه شده و با قیمتی بالاتر از آن به بازار عرضه می‌شود. بورس به بازار سیگنال می‌دهد که تقاضا برای چه مدلی از خودرو زیاد است و شرایط را کاملاً به دست دلالان می‌اندازد. عملاً نیز مشاهده کردیم که بورس در بلندمدت نمی‌تواند کارساز باشد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا