تکنولوژی

نهادهای آمریکایی نگران سواستفاده از ویزای تکنولوژی

فردای اقتصاد – تعداد درخواست‌های ویزا برای صنعت تکنولوزی در آمریکا طی یکسال اخیر با افزایش قابل توجهی روبه رو شده اما سواستفاده برخی متقاضیان و ایجاد شرکتهای واسطه نگرانی‌های نهادهای آمریکایی را برانگیخته است. 

ویزای مربوط به صنعت تکنولوژی موسوم به H-1B نوعی ویزاست که به شکل قرعه‌کشی توسط کامپیوتر – لاتاری- به متقاضیان اعطا می‌شود و در سال جاری تقاضا برای دریافت این ویزا با رشد ۶۱ درصدی نسبت به سال قبل به ۷۸۰هزارمورد رسیده است. 

هر سال ۸۵هزار ویزای H-1B صادر می‌شود که بخش عمده آن‌ها به غول‌های تکنولوژی مانند آمازون، گوگل، فیسبوک و IBM تعلق می‌گیرد. 

سال گذشته دولت آمریکا از متقاضیانی که در قرعه‌کشی این ویزا برنده شده بودند خواست که سوگندنامه‌ای را امضا کنند که در آن ابراز شده متقاضی با درخواست کار از شرکتهای واسط تلاشی برای دورزدن سیستم قرعه‌کش انجام نداده است. برخی شرکت‌ها بدون نیاز به مشاغل تکنولوژی از طریق اعطای این امتیاز به شرکتهای تکنولوژی ( که این امتیاز را ندارند ) عملا شبکه واسطه‌گری شغل ایجاد کرده‌اند. 

رشد میزان تقاضای کار در شرکتهای تکنولوژی از این طریق باعث نگرانی نهادهای آمریکایی شده چراکه این موضوع باعث ایجاد یک مزیت ناعادلانه شده است.  

دولت آمریکا به دنبال تحقیقات برای کشف تقلب در این زمینه است. 

تعدادتقاضاهای مربوط به ویزای تکنولوژی از ۱۶۵ هزار مورد در سال گذشته به ۴۰۸ هزار مورد در سال جاری رسیده است. 

ویزای H-1B که عمدتا توسط برنامه‌نویسان و سایر متخصصان حوزه تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین باعث بحث‌های گسترده‌ای در زمینه مهاجرت به آمریکا شده است. این ویزا ۳ ساله است و دریافت کننده می‌تواند سه سال دیگر هم آن را تمدید کند. 

شرکتهای تکنولوژی معتقدند وجود ویزای H-1B برای پرکردن موقعیت‌های شغلی آنها بسیار حیاتی است این در حالی است که طی یکی دو سال اخیر بسیاری از شرکتهای تکنولوژی در حال اخراج کارکنان خود هستند. 

اندرو گرینفیلد، شریک شرکت حقوقی Fragomen که نماینده شرکت‌های بزرگ فناوری است، معتقد است که افزایش درخواست‌ها با توجه به اخراج‌های گسترده در این صنعت «عجیب» است. مشتریان او امسال در قرعه کشی ۱۵ درصد شانس موفقیت داشتند که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشت.

به گفته گرینفیلد، تقلب، همانطور که توسط مقامات ایالات متحده مشخص شده است، ممکن است منجر به افزایش درخواست‌ها شود، زیرا شرکت‌هایی با نام‌های مختلف اما مالکیت یکسان، از طرف یک شخص مطالبی را ارسال می‌کنند، اما ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد. برخی از متقاضیان ممکن است شرکت های مختلف و مستقل را متقاعد کنند که در قرعه کشی از آنها حمایت مالی کنند، که کاملا قانونی است. برخی از شرکت ها ممکن است تقاضای نیروی کار خود را هنگام ورود به لاتاری در ماه مارس بیش از حد برآورد کنند.

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا