اقتصادی

نقش کلیدی شهرداری‌ها در افزایش سرمایه‌گذاری در شهر

سامان بدیع‌نوری در گفتگویی در زمینه سرمایه‌گذاری‌های لازم برای بهبود اقتصاد شهر، اظهار کرد: تأمین مالی خارجی می‌تواند وضعیت سرمایه‌گذاری در شهر را بهبود ببخشد، در واقع تأمین مالی که خارج از بودجه شهرداری انجام می‌گیرد یا تأمین مالی داخلی با استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی، سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌تواند اقتصاد شهر را در حوزه‌های زیرساختی، گردشگری، زیست‌محیطی، مشاغل خرد، فناوری و سایر حوزه‌ها رشد دهد و موجب سودآوری سرمایه‌گذار نیز خواهد شد، اگر به دنبال رونق اقتصاد شهری تنها از جانب بودجه شهرداری باشیم احتمالاً موضوع غیر ممکنی است.

وی افزود: شهروندان نیز می‌توانند در این زمینه وارد شوند و این موضوع بستگی به مدیریت شهر دارد که بتواند ظرفیت‌ها را شناسایی و ارائه کند، شهروندان باید آگاهی داشته باشند که با چه میزان از سرمایه می‌توانند در کدام حوزه سرمایه‌گذاری کنند و احساس پیروزی داشته باشند.

این کارشناس اقتصاد شهری با بیان اینکه توان مالی شهر از محل‌های مشخصی به دست می‌آید، خاطرنشان کرد: زمانی که شهرداری متکی به درآمدهای ناپایدار خود مانند ساخت و ساز باشد، اگر یک مشکل بزرگ مانند تحریم به وجود بیاید شهرداری به مشکل برمی‌خورد.

بدیع نوری گفت: حال اگر حوزه ساخت‌وساز راکد شود بودجه شهرداری هم محقق نخواهد شد و با کسری بودجه مواجه می‌شود. حتی اگر بودجه هم محقق شود مقدار آن به اندازه‌ای نیست که بتواند تمام کاستی‌های شهر را جبران کند.

وی اضافه کرد: خصوصاً سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه‌های زیست محیطی، فاضلاب، فضای سبز و آموزش امکان‌پذیر نخواهد بود، بودجه شهرداری‌ها بیشتر صرف امور جاری مانند پاکسازی و حفظ شهر می‌شود با وجود اینکه به صورت مکتوب مشخص شده که چه میزان مصرف عمرانی و چه میزان مصرف جاری باشد.

این کارشناس اقتصاد شهری گفت: بنابراین شهرداری‌ها می‌توانند زمینه‌های سرمایه‌گذاری را به شکل‌های مختلف مطرح کنند و قالب‌های مشخصی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و افراد در داخل یا خارج از کشور ارائه دهند و از این طریق سرمایه‌گذار را ترغیب به سرمایه‌گذاری در شهر کنند، به طوری که هم برای خود و هم برای شهر سودده باشد. اگر شهرداری‌ها چنین اقدامی انجام ندهند هیچ شرکت یا سازمان دیگری قادر به انجام آن نخواهد بود.

سرمایه گستران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا