نفت،گازو پتروپالایش

افزایش ۴ برابری صادرات گاز ایران به عراق / توسعه روابط در حوزه انرژی ادامه دارد

‌به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، علی احمد، مدیر شرکت مرکزی تولید برق عراق، زیر مجموعه وزارت نیروی این کشور، اظهار کرد: عراق واردات گاز از ایران را طی ماه جاری به ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز رسانده است.

وی افزود: رقم واردات گاز عراق در اوایل سال جاری روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب بوده است.

با بالا رفتن دمای هوا در عراق، تقاضای برق در این کشور رو به افزایش گذاشته است و عراق برای تولید نیرو به واردات گاز نیاز دارد.

بدون واردات برق و گاز از ایران، بحران کمبود نیرو در این کشور شدت می‌گیرد. اعمال تحریم‌های بانکی علیه ایران نیز باعث شده است تا عراق در پرداخت بدهی‌های برق و گازی خود به کشورمان با مشکل مواجه شود.

پیش از این مجید چگنی آبان‌ماه سال گذشته درباره عملکرد این شرکت در حوزه صادرات گاز، با بیان اینکه دولت سیزدهم از بدو تشکیل، در حوزه دیپلماسی انرژی به‌ویژه در حوزه گاز، بسیار فعال عمل کرده است، اظهار کرد: در حوزه صادرات گاز به عراق، تمدید قراردادها برای صادرات به این کشور، در دستور کار است.

وی افزود: مذاکرات ما با عراق در زمینه تداوم صادرات گاز به این کشور آغاز شده، ضمن آن که زمان نخستین قرارداد صادرات ما به بغداد، سال آینده به اتمام می‌رسد، نخستین بخش مذاکرات هم به این قرارداد اختصاص دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز همچنین با بیان اینکه طرف عراقی متقاضی تمدید قرارداد صادرات گاز است و ما هم در این زمینه، نظر مثبتی داریم، تصریح کرد: سال آینده قرارداد صادرات گاز ما با بصره به پایان می‌رسد که مذاکرات در این زمینه نیز در دستور کار است.

چگنی با اشاره به توسعه روابط در حوزه انرژی با کشورهای همسایه تأکید کرد: عراق به انرژی به‌ویژه گاز نیاز دارد و ما درصدد هستیم با تمدید قرارداد با این کشور، این نیاز را برطرف کنیم.

افزایش ۱۵ درصدی صادرات

همچنین جواد اوجی، وزیر نفت با اشاره به افزایش صادرات گاز طی سال گذشته گفت: در بخش صادرات گاز طی هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش، شاهد افزایش ۱۵ درصدی بودیم.

وی از افزایش قابل ملاحظه درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد.

منبع خبر :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا