مسکن و عمران

تشریح برنامه‌های راه و شهرسازی خوزستان در سفر دوم رئیس جمهور – خبرگزاری مهر |

به گزارش پایگاه خبری سرمایه اگستران، محمدحسین پناهی فر پیش از ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای در خصوص مصوبه‌های دور اول سفر رئیس جمهور به خوزستان در حوزه راه اظهار کرد: برای راه‌های اصلی به میزان پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارهای برنامه و بودجه و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن نیز از محل مشارکت‌های خصوصی بود که باید از سوی بخش خصوصی اداره کل راه و شهرسازی استان و وزارتخانه تأمین می‌شد.

وی با بیان اینکه در محور مسجدسلیمان نیز یک هزار میلیارد تومان به صورت ۵۰-۵۰ تأمین منابع مالی صورت گرفت، افزود: در محور اندیکا نیز حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارهای نفت پیش بینی شد.

پناهی فر با بیان اینکه حدود ۲ هزار میلیارد تومان از محل برنامه و بودجه به راه‌های خوزستان اختصاص یافت، ادامه داد: این اعتبارها چهار ساله از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ تعیین شدند که در ۲ سال اخیر حدود به طرح‌های در حال اجرا تخصیص داده شده‌اند.

مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان در خصوص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باقیمانده از محل مشارکت خصوصی گفت: با پیگیری‌های استاندار خوزستان و برگزاری جلسه‌های متعدد با معاون رئیس جمهور و پشتیبانی وزارت راه و شهرسازی، قول‌هایی برای بخش قابل توجهی از اعتبار مورد نیاز داده شد که اعتبار باقیمانده از محل مشارکت‌های بخش خصوصی تأمین شود.

اجرای طرح ۲ خطه کردن مسجدسلیمان – اندیکا

وی به تأمین بخشی از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای ۲ خطه شدن مسجدسلیمان – اندیکا و اجرای طرح اشاره کرد و افزود: بخشی دیگر از آن در محور اهواز- مسجدسلیمان قرار دارد و باید در دور دوم سفر آیت الله رئیسی به خوزستان اصلاحات بودجه‌ای انجام شود تا بتوان طرح‌های مد نظر را در این محور آغاز کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: البته جلسه‌های مکرر برای اختصاص و جذب حداقل پنج هزار میلیارد تومان دیگر در سفر پیش رو رئیس جمهور به خوزستان برگزار شده و تلاش می‌شود تا این اعتبار مازاد به تصویب برسد.

پناهی فر با اشاره به نبود تناسب میان رتبه خوزستان با وضعیت راه‌ها، حمل ترددها و جابه‌جایی کالاها ادامه داد: به واسطه تردد بسیار زیاد ماشین آلات سنگین، استهلاک جاده‌ها زودتر رخ می‌دهد و شاهد وجود ترک‌های بسیار در جاده‌ها هستیم.

وی به وجود ۱۲ شریان اصلی در خوزستان اشاره کرد و افزود: این شریان‌ها به استان‌های مجاور، دریا یا کشورهای همسایه ختم می‌شوند که اهمیت اقتصادی زیادی دارند.

پناهی فر گفت: پیش بینی شده برای تکمیل مجموع شریان‌های خوزستان، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ بنابراین اعتبار زیادی برای تکمیل راه‌های استان باید تأمین شود که تلاش خواهد شد تا بخشی از اعتبار مورد نیاز را در سفر رئیس جمهور به استان مصوب و تأمین کنیم تا نقاط بحرانی راه‌های استان تکمیل شوند.

وی در خصوص خطوط ریلی در خوزستان اظهار کرد: بخشی از خط ریلی از شوش تا بامدژ به طول ۷۰ کیلومتر در سفر رئیس جمهور به بهره برداری خواهد رسید و پیش بینی می‌شود که باقیمانده آن تا ۲-۳ ماه آینده به پایان برسد.

ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن

وی، تأمین زمین برای ساخت مسکن را از برنامه‌های دور اول سفر رئیس جمهور به خوزستان عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات اصلی در بسیاری از شهرها، تأمین زمین است.

پناهی فر، مجموعه زمین‌ها در سال ۱۴۰۱ را حدود ۲۰ هزار واحد اعلام کرد و ادامه داد: باتلاش‌های انجام شده، زمین برای ساخت حدود ۵۰ هزار واحد تأمین شده است.

وی، مساحت زمین‌های شناسایی شده مؤثر برای ساخت مسکن را حدود ۹۰ هزار واحد دانست و اضافه کرد: عملیات اجرایی ساخت تعداد قابل توجهی مسکن در قابل طرح نهضت ملی مسکن همزمان با سفر رئیس جمهور به خوزستان آغاز خواهد شد.

پناهی فر در خصوص آخرین وضعیت مسکن در مناطق زلزله زده اندیکا گفت: اعتباری برای راه‌های این شهرستان در نظر گرفته‌ایم و پیمانکار از سوی شرکت ساخت و توزیع حمل و نقل زیربنایی کشور در حال فعالیت است و پیشرفت قابل توجهی داشته است.

مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به خوزستان، پیش بینی می‌شود در مدت زمان کوتاهی تنگناهای میان مسجدسلیمان و اندیکا رفع شود.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا