بازار‌های مالی ، بورس و بانک

چرا بانک مرکزی اجازه نداد واردکنندگان خودرو به بازار آزاد ارز ورود کنند؟

روند معاملات ارزی از ابتدای سال جدید نیز نشان می‌دهد که نرخ دلار از پیش‌بینی تحلیل‌گران پیروی کرده و تا معاملات ابتدایی اردیبهشت ماه در کریدور قیمتی کانال‌های ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی به استراحت پرداخته است.

اما از روزهای پایانی هفته گذشته روند افزایشی جدیدی در نرخ ارز مذکور آغاز شد که در راستای این روند نرخ هر برگ اسکناس دلار آزاد از کانال ۵۱ هزار تومانی خارج شد و با عبور از کانال‌های ۵۲ و ۵۳ در کانال ۵۴ هزار تومانی معامله شد. به عقیده برخی از تحلیل‌گران اقتصادی بازار ارز تهران شروع روند افزایشی جدید دلار را می‌توان ناشی از ورود برخی از شرکت‌های خودرویی به بازار دانست.

در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای دست دوم در بازار مطرح شده که در راستای این زمزمه‌ها تقاضا برای خرید ارز از جانب شرکت‌های خودرویی بالا رفته است. نهاد بازارساز بانک مرکزی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای تقویت اقدامات صورت گرفته در بازار ارز، تخصیص ارز به شرکت‌هایی که پیش از مرحله ترخیص اقدام به خرید ارز در بازار غیر رسمی کرده‌اند ممنوع است. حال باید دید که این مصوبه جدید توانایی مقابله با افزایش حجم تقاضا در بازار غیررسمی را خواهد داشت یا خیر.

تداوم رشد دلار در اردیبهشت ماه

روند افزایشی نرخ شاخص ارزی در روز ابتدایی هفته دوم اردیبهشت نیز ادامه داشت. در حالی که نرخ دلار آزاد در روزهای ابتدایی سال جاری مدت نسبتا طولانی را در کریدور کانال‌های ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی نوسان می‌کرد در روزهای پایانی هفته گذشته روند افزایشی جدیدی برای نرخ دلار آزاد آغاز شد که قیمت این ارز را به سطوح قیمتی کانال ۵۴ هزار تومانی رساند.

تحلیل‌گران علت آغاز این روند افزایشی را فعالیت خودرویی‌ها عنوان کردند. به عقیده این افراد برخی از شرکت‌های خودرویی پیش از فرآیند خرید خودرو و مراحل ترخیص آن اقدام به تامین ارزی معاملات خود از بازار آزاد کرده و پس از ورود محموله وارداتی خود به گمرک اقدام به درخواست برای تامین ارز رسمی می‌کنند که این فرآیند فشار تقاضا در معاملات غیررسمی را بیشتر کرده و در نتیجه آن نرخ ارز نیز افزایشی می‌شود. اما در سمت مقابل بانک مرکزی در روزهای اخیر با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با فرآیند ذکر شده اعلام کرد و در راستای سیاست‌های کنترلی خود در بازار ارز از عدم‌تخصیص ارز به واردکنندگانی خبر داد که پیش از ترخیص کالا اقدام به خرید ارز از بازار آزاد کردند.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیررسمی در واپسین معاملات نقدی روز شنبه ۹اردیبهشت با حدود ۱۸۵۰تومان افزایش نسبت به نرخ روزهای پایانی هفته گذشته در پله‌های میانی کانال ۵۴هزار تومانی معامله شد.

۲۳۳۰۲

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا