نفت،گازو پتروپالایش

تزریق گاز به خط لوله «بیدبلند – بهبهان»

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،، عباس بیگلری، مسئول پروژه انتقال گاز «بیدبلند – بهبهان» در این باره گفت: این عملیات موفقیت‌آمیز پس از کنترل و تایید چک‌لیست‌های ایمنی پیش از راه‌اندازی PSSR، صدور مجوز تزریق از سوی دیسپچینگ ملی گاز، صدور پروانه عملیات ویژه از سوی اچ‌اس‌ئی منطقه یک عملیات انتقال گاز و تأیید انجام شد.

به گفته وی، این پروژه به‌طول ۴۵ کیلومتر حد فاصل ایستگاه لانچر درمجاورت پالایشگاه بیدبلند ۱ تا ایستگاه رسیور در جنوب شرقی شهر بهبهان و به‌منظور افزایش، تقویت و توسعه ظرفیت گاز ورودی به نیروگاه، کارخانه سیمان این شهر و تأمین خوراک پتروشیمی گچساران و گازرسانی به مجموعه روستاهای کردستان و آب امیری هم‌اکنون قابل بهره‌برداری است.

مسئول پروژه انتقال گاز «بیدبلند – بهبهان» با بیان اینکه این خط لوله از تأسیسات تقویت فشار گاز شهید کاوه‌پیشه منشعب شده است، اظهار کرد: این خط لوله با استفاده از یک انشعاب ۱۶ اینچ برای نیروگاه، یک انشعاب ۱۰ اینچ برای تقویت گازرسانی به شهر بهبهان، یک انشعاب ۱۲ اینچ برای کارخانه سیمان، یک انشعاب ۸ اینچ برای روستای کردستان و یک انشعاب ۴ اینچ برای روستای آب امیری فراهم می‌کند.

بیگلری ادامه داد: نیروگاه بهبهان اکنون از خط لوله ۱۶ اینچ قدیمی بیدبلند – شیراز تغذیه می‌شود که اجرای این پروژه سبب افزایش برق تولیدی نیروگاه و سرانجام توسعه صنایع پایین‌دستی در منطقه خواهد بود.

وی برخی چالش‌های اجرای پروژه را عبور از رودخانه پر آب مارون به عرض ۴۰۰ متر و عبور از زمین‌های کشاورزی با شبکه‌های متعدد آب‌رسانی زیر زمینی اعلام کرد.

مسئول پروژه انتقال گاز «بیدبلند – بهبهان» تصریح کرد: عبور از رودخانه مارون به‌ روش CCW به‌ طول ۱۷۰ متر و در دو بخش انجام شد و عبور از زمین‌های کشاورزی و قطع و وصل مجدد لوله‌های شبکه‌های آبرسانی، با همکاری حداکثری با کشاورزان در فصل مناسب انجام و فعالیت‌ها به نحوی مدیریت شد که رضایت این عزیزان جلب و در روند تولید محصولات مربوطه اختلال ایجاد نشود.

بیگلری با اشاره به در حال احداث بودن قطعه دوم این پروژه در حد فاصل بهبهان تا شهر گچساران توضیح داد: در ادامه خط بیدبلند – بهبهان، قطعه دوم پروژه با قطر ۲۰ اینچ و به طول ۶۲ کیلومتر در حال احداث است تا اهداف پروژه از جمله تأمین خوراک پتروشیمی خلیج‌فارس، تغذیه مجتمع‌های صنعتی، مصرف‌کنندگان شهری  و روستایی  نیز به‌طور کامل محقق شود.

به گفته وی، این پروژه اکنون پیشرفت حدود ۴۰ درصدی دارد و طبق برنامه پیش‌بینی‌شده زمستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.


منبع خبر : شانا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا