اخبار صنعت، معدن و تجارت

سدانی برقی با آینده‌ای نامشخص!/ عکس

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،زمانی که در سال ۲۰۱۳ ساب ورشکست شد، از خاکسترهای آن شرکتی بنام شرکت ملی خودروی الکتریکی سوئد یا به‌طور مخفف NEVS متولد شد. NEVS دارایی‌های ساب را خریداری کرد و بعد خود به مالکیت یک شرکت بزرگ چینی بنام گروه اِورگرند درآمد که در حوزهٔ املاک و مستغلات فعالیت می‌کند. هرچند طی سال‌های اخیر از NEVS خبری نبود اما حالا مشخص شده این شرکت در حال توسعهٔ یک خودروی الکتریکی چشمگیر بنام امیلی GT بوده است.

بااین‌حال، آیندهٔ این خودرو مشخص نیست زیرا مالک چینی شرکت سوئدی را در حالت خواب زمستانی قرار داده است. این حالت به شرایطی اطلاق می‌شود که شرکت از لحاظ قانونی هنوز وجود دارد اما فعالیت آن تقریباً به‌طور کامل متوقف می‌شود. گروه اورگرند ابتدا جواز ساخت ۲۰ پروتوتایپ از امیلی GT را صادر کرد اما این شرکت در سال ۲۰۲۰ با مشکلات مالی مواجه شد و تنها شش دستگاه از سدان NEVS ساخته شد. از اوایل سال ۲۰۲۱، اورگرند به دنبال فروش NEVS و تأسیسات تولید آن در شهر ترولهتان سوئد بوده است اما به دلیل پیدا نشدند خریدار، ماه گذشته شرکت در حالت خواب زمستانی قرار گرفت و از ۳۴۰ کارمند آن ۳۲۰ نفر اخراج شدند.

سدانی برقی با آینده‌ای نامشخص!/ عکس

:

در همین حال، گفته شده پولستار بخشی از کارخانهٔ NEVS در ترولهتان را خریداری کرده و قصد دارد از آن به‌عنوان پایگاه تحقیق و توسعه برای خودروهای الکتریکی آیندهٔ خود استفاده کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد روزنه‌های امید برای NEVS و امیلی GT در حال بسته شدن هستند. بااین‌حال، مدیرعامل این شرکت هم‌اکنون به دنبال خریدار برای پروژهٔ امیلی است و از علاقه‌مندان خواسته با شرکت تماس بگیرند. گفته شده این پروژه حدود یک سال و نیم تا آماده‌سازی برای تولید فاصله دارد و پروتوتایپ‌های آن کاملاً قابل رانندگی هستند. همچنین به گفتهٔ مقامات NEVS همه‌چیز برای تولید این سدان الکتریکی فراهم است.

سدانی برقی با آینده‌ای نامشخص!/ عکس

امیلی GT به چهار موتور الکتریکی درون چرخی با ۱۲۲ اسب بخار قدرت مجهز است که مجموعاً ۴۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. واحد محرکهٔ این موتورها بین رینگ و دیسک ترمز نصب شده و کنترل گشتاور دقیقی را فراهم می‌کند. همچنین به ادعای NEVS، امیلی به لطف پکیج باطری عظیم ۱۷۵ کیلووات ساعتی می‌تواند با هر بار شارژ بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند. همچنین ارائهٔ باطری‌های کوچک‌تر ۱۴۰ و ۱۰۵ کیلووات ساعتی هم برنامه‌ریزی شده است. البته پروتوتایپ‌های امیلی از باطری ۵۲ کیلووات ساعتی NEVS 9-3 استفاده می‌کنند که نسخهٔ الکتریکی ساب ۳-۹ است.

سدانی برقی با آینده‌ای نامشخص!/ عکس

NEVS ساخت نسخه‌ای پرفورمنس بالا از امیلی را هم در نظر داشت که با ۶۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌توانست ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد درحالی‌که این رقم برای نسخهٔ معمولی ۴۹۰ اسب بخاری ۴.۶ ثانیه است. بااین‌همه، بدون حمایت مالک چینی و همین‌طور پیدا نشدن خریدار، بعید است که امیلی GT بتواند رنگ خط تولید را ببیند.

۲۲۷۳۲۱

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا