اخبار استان ها

قرارداد ۶۸۰ میلیون یورویی با شرکت داخلی برای طراحی و اجرای خط ۲ مترو

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، محمد نورصالحی امروز _یکشنبه دهم اردیبهشت‌ماه_ در نشست هم‌اندیشی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در آستانه نهم اردیبهشت ماه زمینه‌ای فراهم شد تا در خدمت افرادی باشیم که از ۲۴ سال گذشته برای اعتلای شهر اصفهان و ارائه خدمات بهتر به شهروندان تلاش کردند.

وی با بیان اینکه اهمیت شوراها در پیام اردیبهشت ۵۸ امام خمینی (ره) تبیین شد که پیام مهم ایشان برای شورا در قالب اصل یکصدم قانون اساسی گنجانده شد؛ در ذهن بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب ظرفیت بالایی را برای مشارکت مردم در اداره امور خودشان قائل بودند اما بنا به دلایلی اقتضائات باعث شد شوراها به ظرفیت نهایی خود نرسد به‌طوری که عنوان «شورای شهر» گاهی «شورای شهرداری» اطلاق می‌شود، لذا امیدواریم از ظرفیت کامل حکمرانی مردمی در اداره امور شهرها، روستاها و بخش‌ها به‌طور کامل استفاده شود و مدیریت هماهنگ به مرور شکل بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در شش دوره شورای اسلامی شهر اصفهان کسانی که مسئولیت نظارت بر اداره امور شهر را برعهده داشته‌اند، هرکدام آرمان‌ها و منویاتی داشتند که برای تحقق آن تلاش کردند.

وی با بیان اینکه شفاف‌سازی و حذف جریانات غیر شفاف در برنامه‌های مالی شهرداری اصفهان است، گفت: شورای ششم با همکاری شهرداری اصفهان عزم خود را جزم کرد که هر نوع مراوده مالی با مردم در قالب مصوبه شورا باشد، لذا در حال حاضر که ۲۱ ماه از فعالیت شورای ششم می‌گذرد، همه مصوبات شورا و آنچه در شهرداری ملاک عمل است در سامانه شفافیت بارگذاری شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

سرای ۱۰ طبق بازنگری طرح تفصیلی است

نورصالحی ادامه داد: در حال حاضر هر کسی خدمات به شهرداری ارائه می‌دهد از سطح متوسط به بالا در سامانه شفافیت ثبت می‌شود و بیش از ۹۰ درصد دریافت‌ها طبق مصوبات شورا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات الکترونیک به مراجعه کنندگان از سال ۹۴ آغاز شد و به جاهای خوبی رسیده است، اظهار کرد: قرار بود سرای ۸ به جمع‌سپاری برسد که سال گذشته اتفاقات خوبی در این راستا رقم خورد و پیگیری‌های لازم برای دقیق سازی ارتفاعات انجام شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر آنچه در سرای ۱۰ وجود دارد، طبق بازنگری طرح تفصیلی است و شهروندان می‌توانند نسبت به دریافت پروانه ساختمانی به صورت غیر حضوری اقدام کنند که به نظر بنده کار بزرگی بود و امیدوارم در آینده فرایندهای ارائه خدمات به صورت غیر حضوری را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سال گذشته لایحه خوبی داشتیم که مراحل تصویب را پشت سر گذاشت و عملیاتی شد، ادامه داد: طرح الزام استقرار چرخه بهره‌وری در شهرداری اصفهان تصویب و کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار نیز در شورای ششم تشکیل شد و در این راستا در سطح ملی و استانی آنچه می‌توانستیم به عنوان مطالبه مردم به گوش مسئولان برسانیم را انجام دادیم و مکاتباتی با رؤسای قوای سه گانه انجام دادیم.

نورصالحی تشکیل دبیرخانه فرهنگی زاینده رود را از دیگر اقدامات شورای ششم برشمرد و افزود: این دبیرخانه به تأیید فرمانداری رسید و بودجه خوبی برای آن تخصیص یافت که به نفع مردم است.

وی با اشاره به اینکه روی بودجه ۱۰ ساله شهرداری کار تحلیلی انجام شده است، گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان بود که امسال با افزایش ۶۰ درصدی به بیش از ۲۲ میلیارد تومان رسید، همچنین برای خط دو متروی اصفهان بودجه دو برابری را در سال جاری در نظر گرفتیم و حدود ۳,۷۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این پروژه زیرساختی شهر در نظر گرفتیم که فقط ۶۰۰ میلیارد تومان آن اوراق مشارکت است و مابقی از منابع شهرداری تخصیص می‌یابد.

کاهش وابستگی شهرداری به ساخت‌وساز

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: درصدد هستیم بخشی از خط قطار شهری اصفهان را از سمت زینبیه تا میدان قدس یا میدان امام علی (ع) راه‌اندازی کنیم و سپس در میدان امام حسین (ع) این خط را به خط یک قطار شهری متصل کنیم.

وی تصریح کرد: برای تحقق اهداف در این مسیر بزرگترین قرارداد تأمین مالی طراحی و اجرای خط دو قطار شهری با شرکت مپنا به ارزش ۶۸۰ میلیون یورو طی چهار سال برای تجهیزات برق الکترونیک و ناوگان بسته شده است.

نورصالحی با بیان اینکه وابستگی شهرداری به ساخت‌وساز کمتر شده است، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶ درصد درآمد شهرداری به ساخت‌وساز وابسته است و ۷۴ درصد غیر ساختمانی است.

وی با بیان اینکه توجه به مناطق محروم و کم برخوردار شهری و توسعه عدالت‌محوری از دیگر اولویت‌ها و راهبردهای این دوره شورای اسلامی شهر اصفهان است، ادامه داد: در این راستا ۹۰ محله کم‌تر برخوردار شهر اصفهان شناسایی و ۳۰ محله در سال ۱۴۰۱ انتخاب و برای آن‌ها ردیف‌های بودجه عمرانی و فرهنگی برای ارتقای سطح امکانات و بهبود وضعیت اختصاص داده شد، همچنین امسال ۱۵ محله دیگر به این عدد افزوده شده و برای آن ردیف‌های بودجه اختصاص داده شده است.

تخصیص اعتبارات ویژه برای خرید ماشین‌آلات رفت و روب معابر فرعی شهر

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تا پایان سال بر اساس همت مدیریت شهری از ۶۰۰ دستگاه به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهیم رسید، گفت: ۲۴۰ اتوبوس سال گذشته بازسازی شده و امسال نیز ادامه خواهد یافت، البته هزینه بازسازی هر اتوبوس نیز یک میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه برای بازگشایی گلوگاه‌ها و نوسازی بافت تاریخی در بودجه‌های منطقه‌ای پیش‌بینی لازم انجام شده است، گفت: در حوزه خدمات شهری بودجه خوبی در نظر گرفته شده است تا ماشین آلات رفت و روب برای نظافت معابر فرعی شهر نیز خریداری شود، همچنین در حوزه پسماند هاضم و زباله‌سوز اقدامات خوبی انجام شده است.

نورصالحی اظهار کرد: شورای عالی بافت تاریخی را تشکیل دادیم که هر هفته جلسات آن برگزار می‌شود، همچنین سعی کردیم مدیر بافت تاریخی به چارت مصوبه شهرداری اضافه شود.

وی ادامه داد: در ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان ۱۵ لکه بافت فرسوده شناسایی و طرح‌های آن تهیه شده است و فرایند ستاد بازآفرینی را طی می‌کند که فرایند طولانی است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا