نفت،گازو پتروپالایش

بلومبرگ: نفت اتحادیه اروپا همچنان از روسیه تامین‌ می‌شود

به گزارش سرمایه گستران، بلومبرگ طی گزارشی نوشت که اتحادیه اروپا، با وجود تحریم‌ها همچنان اقتصاد خود را با نفت روسیه تقویت می‌کند. کشورهای عضو این اتحادیه اکنون می‌گویند که به خرید سوخت تحریمی (روسیه) از طریق هند ادامه می‌دهند.

این اتحادیه و گروه هفت و استرالیا، برای نفت روسیه سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین کرده‌اند که از پنجم دسامبر اعمال شده است. اتحادیه اروپا همچنین تحریم بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا را نیز اجرای کرده است. این تحریم قبلاً توسط انگلیس، کانادا، ژاپن و آمریکا انجام شده است؛ این کشورها پس مدتی این محدودیت را برای فرآورده‌های نفتی این کشور نیز اعلام کردند.

بر این اساس، خدمات حمل و نقل دریایی کشورهای غربی از جمله بیمه و تأمین مالی در صورتی برای محموله‌های نفت خام روسیه مجاز است که با سقف قیمت تعیین شده یا کمتر از آن خریداری شود.

اما هند به این ممنوعیت نپیوست و در عوض خرید نفت از روسیه را که تخفیف‌هایی ارائه داده بود، افزایش داد، به طوری که واردات نفت این کشور از روسیه به شدت افزایش یافت و حتی از مجموع واردات نفت این کشور از عراق و عربستان نیز بیش‌تر شد.

هند پس از چین و آمریکا، سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است و از زمان تخفیف خوردن قیمت نفت روسیه به علت تحریم‌های غرب واردات خود از این کشور را چند ده برابر کرده است.

بر اساس آمارهای مؤسسات کپلر و ورتکسا، پالایشگاه‌های هندی در ۲۰۲۳-۲۰۲۲ بین ۹۷۰ هزار تا ۹۸۱ هزار بشکه نفت در روز از روسیه نفت خریدند که بیش از یک پنجم کل واردات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد؛ میزان واردات نفت هند نیز ۴.۵ تا ۴.۶ میلیون بشکه در روز بوده است.

از زمان اجرایی شدن این محدودیت، نه تنها هند، بزرگ‌ترین خریدار نفت روسیه شده است، بلکه دهلی‌نو اکنون در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده سوخت‌های پالایش شده اروپا نیز هست.

تأسیسات پالایش هندی، خرید نفت ارزان روسیه را افزایش داده‌اند و آن را به سوخت تبدیل می‌کنند و دوباره با یک قیمت رقابتی به اتحادیه اروپا می‌فروشد.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر نفت خام در مؤسسه کپلر به بلومبرگ گفت: «نفت روسیه با وجود تمامی تحریم‌ها، در حال یافتن راه خود برای بازگشت به اروپا است و افزایش صادرات سوخت هند به غرب مثال خوبی برای آن است.»

وی افزود: «باتوجه به اینکه هند مقدار زیادی نفت روسیه را وارد می‌کند، این امر اجتناب‌ناپذیر است.»

بر اساس آمار کپلر، صادرات سوخت هند به اتحادیه اروپا به بالای ۳۶۰ هزار بشکه در روز جهش داشته است و از محموله‌های عربستان پیشی گرفته است.

گازوئیل بخش بزرگی از اقتصاد اروپا را تأمین می‌کند؛ بیش از یک سوم این سوخت پیش از جنگ اوکراین از روسیه تأمین می‌شد. اکنون که اروپا فرآورده‌های نفتی از مسکو دریافت نیم‌کند، این بلوک نیاز دارد تا این سوخت را از تامین‌کنندگان جایگزین تأمین کند که این امر به معنای بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل با کشتی و رقابت سخت‌تر میان پالایشگاه‌هاست.

آمارهای مؤسسه کپلر نشان می‌دهد، در عین حال، انتظار می‌رود، محموله‌های نفتی که از روسیه در ماه آوریل به هند رسیده است، به بیش از ۲ میلیون بشکه برسد که تقریباً برابر با ۴۴ درصد مجموع واردات نفت خام هند است.

منبع: فارس

منبع خبر :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا