اخبار استان ها

شهرسازی اصفهان استثنایی است/ آلاینده‌های بصری حد و مرزی ندارد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، داریوش بوربور امروز _یکشنبه دهم اردیبهشت‌ماه_ در نشست تخصصی راهکارهای پیشگیری از آلودگی صوتی کلان شهرها اظهار کرد: یکی از مشکلات شهرسازی این کشور که گریبانگیر همه شهرهای کشور شده، آلودگی بصری است که برای نخستین بار این موضوع از سوی شهرداری اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شهرسازی اصفهان بسیار استثنایی است، بنابراین باید مسائل آن را به شیوه استثنایی رفع کرد، گفت: در کشور ایران پیرامون همه نوع آلودگی صحبت می‌شود به جز آلودگی صوتی و بصری به طوری که حتی برای این موضوع فعالیتی نیز انجام نشده است.

این چهره بین‌المللی معماری و شهرسازی با بیان اینکه آلاینده‌های بصری حد و مرزی ندارد، ادامه داد: گاهی در اجرای برخی اقدامات آن قدر زیاده‌روی می‌کنیم که موجب ایجاد آلودگی‌های بصری می‌شود، مانند ترمیم خیابان‌ها که به صورت ناهماهنگ و نامتوازن انجام می‌شود.

بوربور با بیان اینکه باید ارزش فضای باز را بیشتر بدانیم، فضایی که داخل آن هیچ نماد، المان و سازه‌ای نباشد، تصریح کرد: فضاهای باز بدون هیچ اضافاتی به شهروندان آرامش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه میدان نقش جهان کاملاً منحصربه‌فرد است، گفت: این میدان نباید تحت تأثیر سلیقه‌ها قرار بگیرد، شاهد هستیم که در ادوار مختلف یکی در این میدان درخت کاشته، دیگری حوض ایجاد کرده و فواره گذاشته که همه این کارها اشتباه است.

این شهرساز افزود: وسط میدان نباید چیزی باشد اگر گل کاشته می‌شود، باید بسیار کم و جلوی مغازه‌ها باشد تا ابهت میدان زنده شود، در این راستا بسیار علاقه‌مند هستم با مدیران شهری اصفهان برای ارزش دادن به این میدان جهانی همکاری کنم.

وی با بیان اینکه همه میادین در جهان خالی از هر نوع اضافاتی همچون میز، صندلی و … است، پیشنهاد داد: کف میدان نقش جهان را به مانند آنچه در گذشته بوده ماسه کنیم، مانند زمانی که چوگان در این میدان بازی می‌کردند.

بوربور با بیان اینکه یک شهر گاهی خودش می‌تواند آلودگی بصری باشد، تصریح کرد: شهر پر زرق و برق دبی نمونه آن است، چراکه هیچ‌کدام از ساختمان‌های دبی کوچک‌ترین هماهنگی با هم ندارند.

وی نقاشی‌های دیواری نامفهوم و نامتوازن را از دیگر مصادیق آلودگی‌های بصری برشمرد و خاطرنشان کرد: نقاشی دیواری در شهرها به تازگی مد شده است، در حالی که نقاشی‌های نامفهوم خود آلودگی بصری است.

این استاد حوزه شهرسازی و معماری با بیان اینکه اتوبوس گردشگری طرح خوبی است، اما نباید تصاویر روی بدنه اتوبوس طراحی شود چون مصداق آلودگی بصری است، ادامه داد: تابلوهایی در وسط چهارباغ نصب شده که این محور را دچار آلودگی بصری کرده است.

وی با اشاره به ویژگی تابلوی نام معابر تصریح کرد: در تابلوها، نام خیابان‌ها به فارسی و لاتین باید بزرگ نوشته شود که برای همه قابل خواندن باشد، بدون هر گونه اضافات دیگری که نام خیابان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

بوربور با بیان اینکه مبلمان شهری شخصیت شهر را نشان می‌دهد، گفت: در طراحی مبلمان شهری باید هماهنگی وجود داشته باشد و نباید سلیقه‌ای عمل شود، در واقع طراحی باید به صورتی باشد که در آن سر دنیا وقتی چنین طراحی دیده شد، متوجه باشند که این متعلق به اصفهان است.

وی پیشنهاد داد: زیر پل‌های زاینده‌رود حوضچه‌هایی ایجاد شود تا زمانی که زاینده رود آب ندارد، زیر پل آب جریان داشته باشد.

به گزارش سرمایه گستران، در این مراسم معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از پروفسور داریوش بور بور از پیشگامان حوزه معماری و شهرسازی ایران تجلیل کرد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا