گردشگری

عکس| عید امسال مهمان روستای این شاعر بزرگ باشید

مهرو ماهر: تعطیلات نوروز زمان مناسبی برای لذت بردن از این نعمات الهی است. کافیست پیش از سفر با ما همراه باشید تا روستای زیبا و بکر نزدیک محل سکونت شما را معرفی کنیم و با هزینه اندک و امنیت خاطر مسیر حرکت خود را مشخص کنید.

اگر اهل شعر و ادبیات باشید قطعا نام نیما یوشیج به گوش شما آشناست و مایل هستید به خانه و روستای این شاعر پرآوازه در روستای یوش از توابع مازندران سری بزنید. خانه‌ای که برای رسیدن به آن باید از جاده‌های پر پیچ و خم چالوس بگذرید و قطعا در آستانه فصل بهار، زیبایی و سرسبزی این جاده بسیار چشم نواز و دلچسب خواهد بود.

یوش روستایی از توابع بلده، شهرستان نور در استان مازندران است. این روستا در دره‌ای زیبا بین کوه‌های البرز واقع شده است و بهترین زمان سفر به این روستا بهار و پاییز است.

در فرهنگ لغت دهخدا یوش به معنای جستجو و پژوهش معرفی شده است اما در همان کتاب، علامه دهخدا یوش را به تاریکی و تیرگی معنا کرده به این خاطر که هنگام طلوع و غرب آفتاب همواره بخشی از این روستا در سایه قرار می‌گیرد.

چطور به یوش برسیم؟

فاصله یوش با شهر آمل حدود ۱۱۰ کیلومتر و با تهران حدود ۱۸۰ کیلومتر است که می‌توان از دو مسیر جاده چالوس و جاده هراز به آن رسید که هر کدام از این جاده‌ها حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت با یوش فاصله دارد به طوری که از تهران تا یوش نزدیک به سه تا چهار ساعت را در راه خواهید بود البته اگر می‌خواهید زودتر به روستا برسید پیشنهاد می‌کنیم مسیر جاده هراز را برای سفر خود انتخاب کنید.

برای رسیدن به یوش می‌توانید از جاده هزار به سمت آمل حرکت کنید و قبل از رسیدن به آمل تابلوی راهنمای سمت چپ جاده شما را به سمت روستای یوش هدایت می‌کند اما اگر هوس گذر از جاده‌های پر پیچ چالوس را در سر دارید می‌توانید پس از عبور از تونل کندوان و سیاه‌بیشه به پل زنگوله برسید و آنجا تابلوی راهنمای یوش به چشم می‌خورد.

تو را من چشم در راهم

روستای یوش در البرز مرکزی در میانه جاده‌ای آسفالته شرقی – غربی به طول ۱۱۰ کیلومتر (از چهل کیلومتری آمل در جاده هراز تا پل زنگوله در جاده کندوان) واقع شده‌است که خانه نیما در فاصله ۵ دقیقه‌ای از سر جاده اصلی قرار دارد.

خانه نیما اسفندیاری (نیما یوشیج) پدر شعر نو فارسی در روستای زیبای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور است. این خانه محل زندگی پدر و نیاکان نیما یوشیج بوده که در سال ۱۲۰۷ ه.ق توسط ناظم الایاله در محله لالوی یوش ساخته شده است و مهم‌ترین جاذبه گردشگری این روستا محسوب می‌شود.

قدمت آن به دوران قاجار بر می‌گردد که به شیوه سنتی مناطق کوهستانی منطقه نور ساخته شده و دارای حیاط مرکزی و تعداد زیادی اتاق در اطراف حیاط است. به غیر از نیما، در محوطه اصلی حیاط این خانه، خواهر نیما (بهجت اسفندیاری) و سیروس طاهباز دفن شده اند کسی که در طول ۳۵ سال با انتشار بیست و سه دفتر، توانست مجموعه کامل شعرهای نیما و آثاری درباره او را منتشر کند.

از ویژگی جالب این خانه موزه‌ای است که در آن اشیای قدیمی و وسایل شخصی نیما نگهداری می‌شود؛ خانه نیما هم اکنون تبدیل به موزه شخصی او شده و تمام وسایل موجود در موزه متعلق و مربوط به نیما است. از جمله وسایل موجود در موزه نیما می‌توان به عکس‌ها و تصاویر از لحظات زندگی او، ابزار و وسایل شخصی نیما مانند: عینک، قلم، لباس‌ها، کفش‌ها، چپق، تفنگ‌های شکاری و کتاب‌ها، مجله‌ها و یادداشت‌های او اشاره کرد.

خانه نیما یوشیج که به ثبت ملی رسیده است، در سال ۱۳۷۰ مرمت شد. میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۳ این خانه راخریداری و برای بار دوم در سال ۱۳۷۵آن را مرمت و احیا کرد.

آرامگاه کیا داوود

آرامگاه کیا داوود نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستاست.در شمال روستای یوش گورستانی وجود دارد که در تپه مشرف به گورستان بنایی معروف به کیا داوود قرار دارد و مردم معتقدند این محل در زمان زرتشتیان آتشکده‌ای بوده است. آرامگاه کیاداوود که با نام آتشکده کیاداوود هم شناخته می‌شود، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از دیگر جاذبه‌های تاریخی یوش می‌توان به حمام تاریخی یوش، بنای جفت برار ، مقبره سید امین و سید جلال، باغ شاه، سنگ سیاه رنگ، مقبره سید امین و سید جلال، کوه‏های سرخ‏بند، خانه میرزا مهدی خان و باغ شاه، قلعه پولاد بلده و سایر جاذبه‌ها اشاره کرد.

عید امسال مهمان روستای این شاعر بزرگ باشید

قدم زدن در کوچه باغ‌های یوش برای کسانی که همیشه در شهرهای پر از دود و شلوغی زندگی می‌کنند تجربه جذاب و متفاوتی خواهد بود اما اگر می‌خواهید دقایقی آرامش به خود هدیه کنید پیشنهاد می‌کنیم به‌سمت جنوب روستا حرکت کنید تا به اوزرود برسید و از صدای آب و طبیعت بی نظیر یوش لذت ببرید.

از روستای نیما چه سوغات ببریم؟

پیشنهاد می‌کنیم هنگام بازگشت از این سفر حتما سوغات طبیعی و خوشمزه این منطقه را فراموش نکنید.گردو، فندوق، عسل و میوه‌هایی نظیر زردآلو، سیب، فرآورده‌های لبنی مانند دوغ، ماست، سرشیر و قره قروت از محصولات یوش است. همچنین می‌توانید طعم غذاهای محلی مانند نرمه آش، هلی برگه خورشت، لوه کباب، گروس پلا و کئی پلا (کدو پلو) و نان‌های محلی همچون کلوانون، دله نون و توتک را در این روستا بچشید.

۴۷۴۷

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا