نفت،گازو پتروپالایش

۱۶ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، حسن عباس‌زاده در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران اظهار کرد: هم‌اکنون ۷۰ مجتمع پتروشیمی در ایران فعال هستند که البته سه مورد از این مجتمع‌ها واحدهای یوتیلیتی هستند.

وی افزود: ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ایران ۹۱.۵ میلیون تن است، مجموع خوراک و سوخت موردنیاز این صنعت، ۴۷.۵ میلیون تن است معادل روزانه یک میلیون بشکه نفت است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد خوراک موردنیاز صنعت پتروشیمی خوراک گاز بوده و مابقی خوراک مایع است. تولیدات پتروشیمی در سال قبل ۷۰ میلیون تن بود و در سال جاری برنامه‌ریزی شده که به ۸۰ میلیون تن برسد.

عباس‌زاده گفت: سال قبل ۴۰ میلیون تن از محصولات نهایی پتروشیمی به فروش رفت که ارزش آن ۲۷ میلیارد دلار بود، از این مقدار، ۲۸ میلیون تن صادر شد که ۱۶ میلیارد دلار ارزآوری داشته است.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری

مرتضی شاه میرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: کشورهای همسو درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند تا در هاب مکران و جاسک پتروشیمی و پتروپالایشگاه احداث کنند. مثلاً یکی از کشورها یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری روی میز گذاشته است. متأسفانه به دلیل شرایط تحریمی نمی‌توانیم جزئیات بیشتری اعلام کنیم.

وی گفت: مزیت نسبی صنعت پتروشیمی ایران، تأمین پایدار خوراک است اما متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل مصرف بالای بخش خانگی با محدودیت در تأمین خوراک واحدها مواجه شده‌ایم ما نباید وابستگی به گاز در تأمین انرژی کشور را تا این اندازه بالا می‌بردیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شد که ۱۴ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه شد و ۲ میلیارد دلار نیز صرف هزینه‌های ارزی پتروشیمی‌ها برای خرید تجهیزات و غیره شد.

شاه‌میرزایی گفت: برنامه امسال شامل ده طرح صنعت پتروشیمی است و مصمم هستیم این ده طرح را در سال جاری به بهره‌برداری و تولید برسانیم و طرح‌ها از این ماه آماده سازی می‌شود.

منبع خبر :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا