تکنولوژی

امسال تعدادی ماهواره سنجشی به فضا

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، «حسن سالاریه» در بیست و هفتمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی ژیوماتیک ۱۴۰۲، افزود: ماهواره سری «پارس» که نسخه اول و دوم آن با دقت ۱۵ متر، ظفر دو با دقت ۱۶ متر و طلوع با دقت ۱۰ متر رنگی و پنج متر سیاه و سفید منتظر پرتاب هستند که می‌توانند کمک‌های اساسی کنند. اینها عمدتاً شامل ماهواره‌های ساخته شده توسط دولت و مراکز دانشگاهی هستند.

وی ادامه داد: امسال قراردادهای ماهواره‌های با دقت چهار متر و کمتر از آن را داریم. برای نخستین بار در کشور در سازمان فضایی ایران قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای از بخش خصوصی را داریم که به دنبال امضا و عملیاتی شدن آن هستیم و قرارداد پرتاب آن هم بسته شده و این اتفاق مبارکی است و این سیر تکامل و پیشرفت در سال‌های آتی بسیار نزدیک به صورت بومی با دقت یک متر و زیر یک متر را فراهم می‌کند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به جهش عظیم صنعت نقشه‌برداری بر اساس داده‌های فضاپایه و ماهواره‌های سنجشی اظهار داشت: این ماهواره‌ها با دقت چند سانتی‌متر (۳۰ و ۲۰ سانتی‌متری) به صورت‌های مختلف اعم از استریو و حتی استفاده از داده‌ها می‌توانند تصاویر را در هر شرایط جوی از فضا در اختیار قرار دهند و این بستری برای تحول فوق‌العاده در صنعت نقشه‌برداری است.

سالاریه گفت: ارزش افزوده‌ای که صنعت نقشه برداری ایجاد می‌کند نسبت یک به هفت است. یک واحد سرمایه‌گذاری در این حوزه هفت برابر ارزش افزوده دارد. در شرایط بحران به ۳۰ برابر هم اشاره شده است.

وی اظهار داشت: در صنعت فضایی که قدمت ۲۰ ساله دارد، عمدتاً مشکل ما مانند دیگر صنایع با تکنولوژی بالا تحریم بوده و امکان استفاده از داده‌های فضایی با دقت بالا برای ما به آن صورت فراهم نبود، اما اخیراً با اقدام‌های صورت گرفته بعضاً شاهدیم نهادهایی، تصاویر با دقت ۱۰ متر را آزاد می‌گذارند و مردم می‌توانند استفاده کنند و دقت‌های تیپیکال و مرسوم در نقشه برداری به سختی در اختیار مردم قرار دارد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: اولین قراردادهای ماهواره‌های سنجشی و طراحی ساخت و پرتاب آن در اوایل و اواسط دهه ۸۰ با دانشگاه‌های پیشرو اعم از صنعتی شریف، مالک اشتر، علم و صنعت و امیرکبیر و برخی دیگر از دانشگاه‌ها منعقد شد و اینها در طراحی و ساخت این ماهواره‌ها ورود کردند. اولین ماهواره‌ها با دقت چند صد متر به عنوان هدف‌گذاری اولیه بود و بعدها به چند ۱۰متر، ۴۰ متر، ۳۰ و ۱۰ متر رسید.

این مقام مسوول تاکید کرد: اکنون با تکیه بر دانش بومی در کشور طی دو دهه گذشته، توانایی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت پنج متر سیاه و سفید و ۱۰ متر رنگی تولید شده و آماده پرتاب هستند.

سالاریه خاطرنشان کرد: ۱۴ بهمن سال گذشته، ماهواره طلوع۳ رونمایی شد که دقت آن در تصویربرداری سیاه و سفید پنج متر و رنگی ۱۰ متر بود و بعد از آن ماهواره‌های سنجشی مختلفی در کشور در آستانه پرتاب قرار دارند که تعدادی از آنها امسال در مدار قرار می‌گیرند.

منبع خبر : سیتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا