تیتر دوعناوین اخبار

رازهای شهرآورد پایتخت از دیدگاه کاپیتان های پیشین سرخابی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا ، هشتاد و دومین شهرآورد پایتخت درحالی روز جمعه هفته جاری (۲۷ فروردین ماه) برگزار می شود که برخلاف سال های گذشته، هر دو تیم پرسپولیس و استقلال در جدول رده بندی لیگ در صف مدعیان قهرمانی قرار داشته و امتیازات این دیدار می تواند نقش مهمی را در تعیین فاتح لیگ پانزدهم، ایفا کند.
شهرآورد همواره حساس است، چه تیم ها در جمع مدعیان قهرمانی باشند و چه در میانه های جدول دست و پا بزنند. حساسیت های که در مواقعی موجب می شود تا مربیان و بازیکنان محتاطانه برای نباختن پای به میدان گذاشته و این دیدار پرسر و صدا را به تقابلی کسل کننده تبدیل کند.
محمد پنجعلی کاپیتان پر افتخار سال های دور پرسپولیس و تیم ملی ایران به همراه محمود فکری کاپیتان اسبق استقلال که به موفقیت های زیادی با آبی پوشان دست یافته است با حضور در خبرگزاری ایرنا پرده از رازهایی برداشتند که همیشه شهرآورد را به دیداری بزرگ تبدیل می کند و نتیجه آن علاوه بر جوانان و هواداران، حتی سیاسیون را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
شرح گفت وگوی این دو کاپیتان بزرگ سرخابی ها در میزگرد ایرنا را در زیر می خوانید:

**سوال: شهرآورد را چگونه می بیند؟
*پنجعلی: شهرآورد محلی برای رفتارهای ناپسند نیست
کاپیتان سال های دور تیم فوتبال پرسپولیس با تاکید بر اینکه شهرآورد پایتخت همواره جذابیت های خاص خود را دارد، گفت: با وجود تمامی حساسیت های موجود، شهرآورد محلی برای رفتارهای ناپسند نیست، چرا که بازیکنان سرخابی برای جوانان جامعه و هوداران الگو هستند.
وی با اشاره به اینکه نمایش دو تیم در زمین فوتبال در جامعه تاثیر مستقیم دارد، عنوان کرد: امیدوارم این دیدار از نظر فنی و اخلاقی مثبت و آموزنده باشد، چراکه حداقل ۳۰ میلیون نفر در کشور آنرا تماشا می کنند.بازیکنان باید در زمین مسابقه، مردانه و محکم بازی کنند و در عین حال فوتبال پاک را فراموش نکنند تا حاشیه ای از طریق آنان به سکوها منتقل نشود.
پنجعلی با اشاره به اینکه در سال های اخیر دیدارهای خوبی بین این دو رقیب دیرینه برگزار شده است، ادامه داد: خوشحالم که بازیکنان و هواداران احترام یکدیگر را نگه داشته اند، چرا که ارزش اخلاق مداری از مسائل فنی بالاتر است.
وی با تاکید براینکه رفتار بازیکنان بزرگ دو تیم ارتباط مسقیمی با واکنش هواداران دارد، بیان داشت: به طور مثال بارسلونا در ورزشگاه نیوکمپ شکست می خورد، اما هواداران ایستاده بازیکنان را تشویق می کنند که این مساله ریشه در فرهنگ سازی بازیکنان و مربیان دارد.

*فکری:این دیدار همیشه حساس است
کاپیتان سابق تیم فوتبال استقلال تهران پیش از هشتاد و دومین شهرآورد پایتخت، گفت: همیشه دیدارهای استقلال و پرسپولیس حاشیه های خاص خود را داشته است و وجود این حساسیت ها سبب شده از نظر فنی کیفیت بالایی نداشته باشد. با این حال در این دیدار هواداران هر کدام از تیم ها دوست ندارند بازنده باشند و فشار زیادی به کادر فنی و بازیکنان هر دو تیم وارد می شود که شکست نخورند.
وی افزود: اگر این دیدار مساوی پیش برود که همه چیز آرام خواهد بود، اما با زدن گل، تیم مقابل شروع به حمله برای جبران گل خورده می نماید که می تواند به زیبایی و افزایش هیجان بازی کمک کند.
فکری ادامه داد:‌ به هر حال این دیداری است که ایران و حتی همه دنیا را درگیر خود می کند و مردم نظاره گر آن هستند. بر همین اساس لازم است بازیکنان توجه بیشتری در انجام آن داشته باشند تا اگر از نظر فنی خوب نبود اما بار اخلاقی را یدک بکشند. چرا که افراد سیاسی بیگانه خارج از ایران دوست دارند از تقابل سرخ آبی ها به سود خود و علیه کشور استفاده کنند. لذا لازم است بازیکنان مواظب رفتار خود در این دیدار باشند.
پیشکسوت تیم فوتبال استقلال تهران ادامه داد:‌ از طرفی از آنجا که بسیاری از فوتبالدوستان ایرانی به دو گروه قرمز و آبی تقسیم شده اند شاید کسب نتیجه مساوی برای همه به خصوص مدیران شرکت اتوبوسرانی و مسئولان برگزار کننده بهتر باشد تا حاشیه ای در پی نداشته باشد.

**سوال: شرایط سرخابی ها در شهرآورد هشتاد و دوم را چگونه ارزیابی می کنید؟
*پنجعلی: با درخشش سرخابی ها، فوتبال ایران نفس می کشد
مدافع سابق تیم ملی فوتبال ایران با تاکید براینکه سرخابی های پایتخت، نماد فوتبال کشورمان هستند، گفت: بسیار خوشحالم که این دو تیم در فصل جاری شرایط خوبی دارند، چرا که هر وقت این دو تیم پرطرفدار قدرتمند بوده اند، فوتبال ایران نفس کشیده است.
وی افزود: وقتی استقلال و پرسپولیس نمایش خوبی داشته باشند، هواداران بیشتری به ورزشگاه می آیند و باعث شور و هیجان می شوند، چراکه تماشاگر خونی در کالبد فوتبال و ورزش است.
پنجعلی با اشاره به اینکه رفتار مناسب تماشاگران موجب برگزاری فوتبالی سالم می شود، اظهار کرد: از اینکه تماشاگران تنها به حمایت از تیم محبوب خود پرداخته و حتی به حریف احترام می گذارند، برای ما اهالی فوتبالی، نقطه روشنی است.
پیشکسوت باشگاه پرسپولیس افزود: وقتی در ورزشگاه یاد و خاطره ناصرحجازی و هادی نورزی فقید از سوی هواداران دو تیم گرامی داشته می شود، همه احساس وصف ناپذیری دارند.

*فکری:نمایش خوب پرسپولیس در هفته های اخیر، دلیلی برای برتری آنها نیست
فکری درباره شرایط فعلی استقلال و پرسپولیس قبل از شهرآورد پایتخت بیان داشت: هر دو تیم از نظر امتیاز در جدول شرایط برابری دارند، اما پرسپولیس در دیدارهای قبلی خود نشان داده که بهتر بازی می کند. البته این دلیلی برای برتری سرخپوشان در شهر آورد نیست، زیرا زمان هایی بوده که هر کدام از تیم ها پیش از دربی شرایط خوبی نداشتند در این بازی بزرگ مقابل حریف سنتی خود نتیجه گرفتند.
وی ادامه داد: استقلال نیز از ابتدای فصل همواره صدرنشین یا تیم دوم لیگ بوده است. البته هر چند استقلالی ها در پیش بازی خود مقابل سپاهان نتیجه لازم را نگرفتند، اما این موضوع سبب نشد از نظر شرایط روحی و روانی دچار مشکل شوند و تیم آرامش لازم را دارد. پیروزی پرسپولیس نیز در بازی قبل از دربی مقابل ملوان نیز به آرامش این تیم کمک کرد تا هر دو تیم با شرایط برابر به استقبال هم بروند.
کاپیتان سابق تیم فوتبال استقلال با اشاره به اینکه نتیجه دیدار روز جمعه در تعیین قهرمانی لیگ تاثیرگذار خواهد بود، عنوان کرد: کسب ۳ امتیاز برای هر کدام از تیم ها سبب می شد جایگاه آنها در جدول بهتر شود و تیم شکست خورده نیز از نظر روانی، حواشی زیادی را برای خود خواهد داشت که به ادامه نتیجه گیری آن تا پایان فصل لطمه می زند.
وی ادامه داد: جدا از بازی شهرآورد، ۱۲ امتیاز دیگر تا پایان لیگ باقی مانده است و بر همین اساس فکر می کنم امسال نیز قهرمان لیگ در هفته پایانی مشخص شود. این در حالی است که تیم هایی مانند نفت تهران، ‌تراکتورسازی تبریز به همراه استقلال خوزستان نیز در کنار تیم های سرخ آبی شانس قهرمانی دارند و امکان دارد یکی از این تیم ها قهرمان لیگ شود.

**سوال: ارزیابی عملکرد مربیان دو تیم
*پنجعلی: برانکو به پرسپولیس شخصیت داد
محمد پنجعلی با اشاره به اینکه هیچگاه موافق حضور مربیان خارجی در فوتبال کشورمان نبوده است، گفت: برانکو یک مورد متفاوت است که با فضای فوتبال ایران آشنا است و محبوبیت خاصی بین مردم و بازیکنان دارد.
پنجعلی با تاکید براینکه در فوتبال بیمار ایران، مربی خارجی تاثیرگذار نیست، اظهار داشت: لیگ ایران به اندازه تمامی لیگ های دنیا حاشیه دارد، اما یک مربی کاربلد مثل برانکو امروز به پرسپولیس شخصیت داده است، چراکه خودش کاریزمای خاصی داشته و آنرا به تیم منتقل کرده است. کاپیتان اسبق پرسپولیس و تیم ملی ایران، افزود: این مربی با تلفیقی از بازیکنان جوان و چند مهره باتجربه به تیم خود شخصیتی داده که همواره به دنبال پیروزی و کسب سه امتیاز بوده و پرسپولیس را از قعر جدول به مدعی جدی قهرمانی تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل موفقیت سرخپوشان تهران حرکت کردن در سکوت و دوری از حاشیه بوده است، گفت: مدیریت باشگاه و کادر فنی در کنار هم، تیم را در آرامش قرار داده اند.معتقدم هیچ باشگاهی در جهان به اندازه پرسپولیس و استقلال حاشیه ندارد، اما این مشکل، امسال در جمع پرسپولیس جایی ندارد.
پنجعلی که یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران محسوب می شود با اشاره به نقش مهم مربی در تعیین نتیجه شهرآورد، گفت: داشته های فنی کادر فنی بسیار مهم است و برانکو می تواند نتیجه بازی را به سود تیمش تغییر دهد.

*فکری:مدیریت استقلال مقصر است
مدافع پرافتخار سال های گذشته استقلال اما در تشریح کسب نتایج ضعیف استقلال در نیم فصل دوم، گفت: در آخرین دیدار استقلال پیش از شهرآورد به ورزشگاه آزادی رفتم تا دیدار تیم سابقم را مقابل سپاهان از نزدیک ببینم و شاهد بودم هیچکدام از مسئولان باشگاه در ورزشگاه حضور ندارند. حضور مدیران و اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال یا هر باشگاه دیگری در ورزشگاه چندین حسن دارد. اول اینکه بازیکنان با دیدن مدیران باشگاه خود می توانند با آنها درد دل کنند و خواسته های خود را بگویند. همچنین متوجه حمایت کادر مدیریتی باشگاه از بازیکنان می شوند و در ادامه، بازیکن حواسش به نگاه خاص مدیریت معطوف می شود تا برای جریمه نشدن درصورت کم کاری و ضعف، با تمام توان کار کند.
وی ادامه داد: به عبارتی یکی از دلایلی که سبب شده استقلال در نیم فصل دوم نتیجه لازم را نگیرد،‌ نبود حمایت کافی مدیران باشگاه از کادر فنی این تیم بوده است. در مقابل، پرسپولیس که حمایت مدیریت در کنار سرمربیگری برانکو سبب شد در کسب نتیجه موفق باشند.
بازیکن سابق آبی پوشان پایتخت درباره سایر مشکلات استقلال که سبب افت این تیم در نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال شده است، اظهار داشت: کسالت منصور پورحیدری و اثرات نبود وی در کنار تیم به دلیل شخصیت خاصش و ضعف استقلال در زمان نقل و انتقالات و جذب نکردن بازیکن خوب، منجر به افت استقلال شد، در حالیکه سایر تیم ها مانند تراکتورسازی تبریز و پرسپولیس با جذب بازیکنان لازم تیم را تقویت کردند.
وی گفت: تمام تیم های برتر دنیا و حتی صدرنشین نیز برای تقویت خود، بازیکنان لازم را به بهترین شکل ممکن جذب می کنند، اما استقلال نه تنها چنین کاری را انجام نداد بلکه جدایی نظری جویباری به عنوان معاون باشگاه نیز مزید بر علت شد تا استقلال نتواند فردی به مانند وی را جایگزین کند. از طرفی در این باشگاه افرادی دوست ندارند این تیم قهرمان شود و عده ای دیگر در همین باشگاه نیز علاقه ای به قهرمانی استقلال با سرمربیگری مظلومی ندارند.
کاپیتان سابق استقلال در ادامه تصریح کرد: فوتبال یک کار گروهی است و صرف داشتن تنها سرمربی و بازیکن خوب،‌ پول یا مدیر لایق سبب قهرمانی یک تیم نمی شود، بلکه مجموع همه این عوامل سبب رسیدن هر تیمی به قهرمانی خواهد شد و نداشتن یکی از این عوامل به افت آنها دامن خواهد زد.
فکری درباره اینکه استقلال با کمی ترس و دلهره وارد زمین می شود و به مانند رقیب سنتی اش شجاعانه بازی نمی کند، اظهار داشت: تفکرات سرمربی و بازیکنان بزرگ هر تیمی، هر گونه که باشد به بازیکنان نیز القاء‌ می شود و اگر تلاش برای کسب نتیجه به بازیکنان القاء شود، آنها می توانند موفق باشند.
وی با مثال زدن درمورد رولند کخ سرمربی آلمانی سالهای قبل استقلال تهران افزود: این سرمربی نتیجه خوبی با استقلال نگرفت، اما روحیه شکست ناپذیری را به بازیکنان خود القاء‌ می کرد و از آنها می خواست در زمین جنگنده باشند. بر همین اساس اتحاد و یکدلی در زمان انجام بازی های فوتبال می تواند به موفقیت بازیکنان در کسب نتیجه کمک کند و استقلال درصورت یکدل شدن و میل به پیروزی می توانند در دیدار مقابل پرسپولیس و ادامه فصل موفق باشند.

**سوال: نقش حضور هواداران را در فوتبال چگونه ارزیابی می کنید؟
*پنجعلی: هواداران پرسپولیس، نعمت هستند
وی که سابقه سال ها حضور در جمع سرخپوشان پایتخت را دارد با قدردانی از هواداران پرسپولیس، اظهار داشت: هوادار در کالبد فوتبال است و باید بگویم که تماشاگران پرسپولیس یک نعمت هستند.تیم ما در ابتدای فصل با فراز و نشیب زیاد و شرایط بحرانی روبرو بود اما آنان تیم را تنها نگذاشته و نقش مهمی در نتایج مناسب اخیر داشته اند.
پنجعلی تاکید کرد: خوشبختانه اعتماد متقابلی بین مدیریت، کادرفنی، بازیکنان و البته هواداران وجود دارد که این امر کمک شایانی به رسیدن پرسپولیس در جمع مدعیان داشت.
وی افزود: اکثریت کارشناسان بر این باور هستند که پرسپولیس فوتبالی فراتر از ایران به نمایش می گذارد.بارها گفته ام که متاسفانه در فوتبال ایران سرعت جایی ندارد اما خوشبختانه پرسپولیس با بهره گیری از سرعت و تاکتیک های تیمی مناسب و بهره بردن از توانایی نفرات جوان، یک مدعی تمام عیار است.
مدافع سال های دور تیم ملی، گفت: اکنون پرسپولیس در پست های مختلف با مشکلی روبرو نیست و برانکو توانسته حتی نفرات جوان و آینده داری را به تیم ملی و کارلوس کی روش نیز معرفی کند.
وی با تاکید براین مساله که باید به سرخابی ها توجه ویژه ای شود، عنوان کرد: متاسفانه هنوز نمی توانیم فوتبال حرفه ای داشته باشیم، چراکه تشکیلات مدیریتی فوتبال ما به هیچ عنوان حرفه ای نیست.
پنجعلی در عین حال گفت: استعدادهای نابی در فوتبال ما وجود دارد که می توانند ایران را به عنوان یکی از بهترین های جهان معرفی کنند، اما این مساله نیازمند مدیریت قوی و هدایت مناسب است که اکنون وجود ندارد.

**سوال:تاثیر شبکه های اجتماعی و استفاده نامناسب از آن را چگونه می بیند؟
*فکری:هرچه احترام بگذاریم، همانقدر احترام می ببنیم
فکری در پاسخ به این سوال که در زمان بازیکنی وی شبکه های اجتماعی نبودند با این حال بعد از پایان شهر آورد ممکن بود ناسزا بشنود، گفت: بعد از گلی که از راه دور به پرسپولیس زدم و به گل ۴۰ متری معروف شد، مصاحبه کردم که این گل شانسی بود و این صحبت آب سردی بود به آتش داغ احساسات هواداران پرسپولیس تا از آنها ناسزا نشنویم. به عبارتی شما هر چی به مردم بدهید، همان را از آنها می گیرید. همچنین مردم احترام را متوجه می شوند و هر بازیکنی به مانند کریم باقری، ‌محمد پنجعلی و حتی خودم که به پیراهن خودش احترام بگذارد قطعا مورد احترام مردم هم خواهد بود.
کاپیتان سابق آبی پوشان پایتخت درباره بداخلاقی های انجام شده علیه فوتبال و سرخابی ها در فضاهای مجازی، خاطرنشان کرد: هواداران پرسپولیس و استقلال حواسشان باشد که این دو تیم بالهای یک پرنده هستند که اگر یکی از آنها خوب نباشد این پرنده به زمین می خورد. به همین دلیل نباید رقابت را با دشمنی اشتباه گرفت. جالب اینجاست وقتی یک استقلالی یا پرسپولیسی فوت می کند،‌ هواداران دو تیم در کنار یکدیگر قرار می گیرند و اما بعد از آن رکیک ترین ناسزاها را به خاطر رقابت به یکدیگر می دهند. پس بهتر است لذت دیدن همراهان خوب را زمانی که پیشکسوتان زنده هستند، هواداران از خود نشان دهند.
فکری در پاسخ به این سوال که آیا دوست صمیمی از میان بازیکنان قدیمی پرسپولیس دارید؟ گفت: با اکثر بازیکنان پرسپولیس دوست و صمیمی هستم اما رفت و آمد خانوادگی با بازیکن خاصی از این تیم ندارم.

*سوال:چرا برخی جوانان مستعد نمی توانند به حق خود برسند؟
*پنجعلی: بسیاری از استعدادها نابود شده اند
وی با ابراز ناراحتی از برطرف نشدن مشکل خدمت سربازی فوتبالیست ها، عنوان کرد: هنوز نتوانسته ایم مشکل سربازی بازیکنان تیم ملی را حل کنیم که این واقعا عجیب است.
پنجعلی خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم شود که باشگاه ها بتوانند سربازی بازیکنان مورد نظر تیم خود را خریداری کنند تا پول آنان هزینه دیگر سربازان شود. به هرحال فوتبالیست های مطرح نیز قشر خاصی هستند که توانایی بالایی دارند.
وی افزود: بسیاری از علی دایی ها، علی کریمی ها و فرهاد مجیدی ها در فوتبال ایران بودند که به دلیل همین خدمت سربازی، فوتبالشان از بین رفته اند و فوتبالشان بدون فایده، تمام شده است.
این پیشکسوت با اشاره به اینکه با برنامه ریزی فعلی نمی توانیم در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، گفت: نگاه کنید که چند سال است در لیگ قهرمانان آسیا حرفی برای گفتن نداریم و یا تیم ملی کشورمان برابر عراقی که لیگ ندارد و در جنگ های داخلی روزی یکصد کشته می دهد، مغلوب می شود.
پنجعلی عنوان کرد: در دهه ۹۰ میلادی و در جریان مسابقات آسیایی، مقامات کشور کره جنوبی لباس هایی را توزیع می کردند که روی آن آرم جام جهانی ۲۰۰۲ نقش بسته بود که همه ما آن زمان به رفتارشان می خندیدیم، اما این رفتار آنها نشان از برنامه ریزی برای آینده داشت.
وی افزود: کره و ژاپن جام جهانی را برگزار کرده و حالا آقای آسیا هستند، اما ایران سالهاست که هیچ افتخاری کسب نکرده است.

** داوران شهرآورد خارجی باشند یا ایرانی؟
*پنجعلی: داوران ایرانی بهتر از خارجی ها هستند
مدافع سال های گذشته تیم ملی ایران در پاسخ به این سوال که آیا موافق قضاوت داوران خارجی در شهرآورد است یا داوران ایرانی را ترجیح می دهد؟ پاسخ داد: در هیچ زمینه ای موافق خارجی ها نبوده و نیستم، چراکه در کشورمان در هر زمینه ای استعدادهای نابی داریم.
وی افزود: وقتی در هر بخشی ایرانی ها در حال پیشرفت هستند، این مساله نشان از هوش بالای ایرانی ها دارد و اصلا مناسب نیست که خارجی ها این دیدار داخلی را سوت بزنند.
پنجعلی اظهار داشت: داوری اشتباه دارد و این یک واقعیت انکار ناپذیر است. داوران ایرانی با شرایط این دیدار آشنا هستند و بدون تردید قضاوت خوبی خواهند داشت.باید ذهنیت مردم را تغییر بدهیم تا آنان داوران داخلی را قبول کنند و به آنان احترام بگذارند.

*فکری:رسانه ها باید به داوران داخلی کمک کنند
مدافع اسبق استقلال درباره اینکه داوری شهرآورد را داوران خارجی سوت می زدند بهتر بود یا داوران ایرانی، بیان داشت: کیفیت داوران ایران خوب است و آنها می توانند این بازی را سوت بزنند. همچنین داوری در فوتبال ایران پیشرفت خیلی خوبی داشته است و زمانی که فوتبال رو به پیشرفت بود، موازی آنها داوری نیز روند صعودی داشته است.
وی افزود: اگر داوران حین انجام دیدار شهرآورد، یک سوت اشتباه بزند، ‌متاسفانه در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، دنیا برایشان جهنم می شود که این اصلا خوب نیست. در صورتی که داوران خارجی هم بودند که در شهر آورد پنالتی یا آفساید اشتباه گرفتند و از ایران رفتند و هیچ هجمه ای هم علیه آنها بوجود نیامد.
فکری با اشاره به اینکه رسانه ها باید برای ایجاد فضای مثبت برای داوران داخلی کمک کنند، گفت:در این صورت با کسب هر نتیجه ای علیه آنها موضعی گرفته نمی شود. هر چند در لیگ های دسته دو یا سه ممکن است بعضی از داوران باشند که خطاهایی داشته و یا با تیمی تبانی کنند، امام داوران با وجدان، در تمام رده های لیگ فوتبال ایران زیاد هستند که حتی اگر از گشنگی هم بمیرند حاضر نیستند عمدی سوت اشتباه بزنند.
وی ادامه داد: ‌شرایط خاص شهرآورد به صورتی است که هیچ داوری اعتبار خود را برای زدن سوت اشتباه عمدی، خراب نمی کند. این در حالی است که در تیم های اروپایی و درپایان دیدارهای مهم،‌ هیچ کس اجازه ندارد درباره داوری صحبت کند، زیرا با جریمه های سنگین روبرو خواهند شد. در صورتی که در ایران همه علیه داوری صحبت می کنند تا فضا برای این قشر مهم و زحمتکش فوتبال مسموم شود.
وی ادامه داد: ‌این رویه در فوتبال ایران سبب شده تا داوران خوب فوتبال خیلی زود از دنیای قضاوت خداحافظی کنند و فوتبال ایران آنها را از دست بدهد تا وضعیت پرورش داوران ایرانی دچار نقصان شود.

**پیش بینی نتیجه شهرآورد هشتاد و دوم
*پنجعلی: نتیجه شهرآورد قابل پیش بینی نیست
محمد پنجعلی درخصوص پیش بینی خود از نتیجه شهرآورد هشتاد و دوم، عنوان کرد: هر دو تیم خوب هستند، اما این دیدار شرایط خاص خود را دارد و اصلا قابل پیش بینی نیست. معتقدم هر تیمی که علاوه بر مسائلی فنی، از نظر روحی نیز در شرایط ایده آلی باشد و اسیر اتفاقات نشود به موفقیت دست خواهد یافت.
پنجعلی گفت: هیچگاه نمی توان تیمی که در جدول شرایط بهتری دارد و یا بازیکنان نامداری در اختیار داشته باشد را برنده این دیدار دانست.
وی با درخواست از هواداران دو تیم برای اینکه احترام بازیکنان و کادر فنی رقیب را حفظ کنند، گفت: امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی متاسفانه شاهد بی احترامی ها و بداخلاقی ها در صفحات شخصی فوتبالیست ها هستیم که این مساله در شان مردم ایران نیست.
این پیشکسوت با تاکید براینکه رقابت باید تنها در زمین مسابقه باشد، اظهار داشت:تمامی بازیکنان پرسپولیس و استقلال با هم دوست هستند و نباید کاری کنیم که در آینده شرمنده شویم.
وی با اشاره به قرارگرفتن نامش در بین تیم منتخب تاریخ فوتبال ایران که با نظر مردم صورت گرفت، گفت: ۲۲ سال است که از فوتبال خداحافظی کرده ام، اما مردم هنوز محمد پنجعلی را می شناسند و زمانیکه مرا به عنوان مدافع تیم تاریخ فوتبال انتخاب کردند، احساس وصف ناپذیری داشتم.
پنجعلی عنوان کرد: یقین دارم در آن نظر سنجی هواداران استقلال نیز به من رای دادند، چراکه آنان بهترین ها و احترام گذاشتن به بازیکنان پسشکسوت را فراموش نمی کنند.

*فکری: تیم باانگیزه تر، موفق می شود
مدافع سال های گذشته استقلال درباره پیش بینی خود از نتیجه هشتاد و دومین شهرآورد پایتخت گفت: شرایط هر دو تیم در لیگ مساوی است، اما هر تیم که بتواند با یکدلی و انگیزه بیشتر در زمین تلاش بیشتر داشته باشد،‌ موفق خواهد بود.
وی عنوان کرد: با این حال امیدوارم که استقلال با یک گل برابر پرسپولیس به برتری دست یابد.

**به عنوان کاپیتان در شهرآورد چه حسی داشتید؟
*پنجعلی: وظایف کاپیتان در شهرآورد دشوار است
پنجعلی که بارها به عنوان کاپیتان تیمش در رویارویی سرخابی ها به میدان رفته است، عنوان کرد: کاپیتان در کنار سرمربی نقش بسیار مهمی در این دیدار دارد و به خوبی می تواند تیمش را در داخل زمین هدایت کند.
وی افزود: کاپیتان باید دارای صداقت باشد و بازیکنان نیز او را قبول داشته باشند تا بتواند تیمش را در زمین کنترل کند.بارها و پیش از آغاز شهراورد، نکات لازم را به جوانترهای تیم گوشزد کرده ام و این مساله باید اکنون نیز از سوی بزرگترهای تیم انجام شود.

**سوال:بهترین و بدترین خاطره شما از این دیدار، چیست؟
*پنجعلی: برد ۳ بر صفر بهترین خاطره و گل مظلومی بدترین خاطره
کاپیتان سال های دور پرسپولیس در مورد بهترین خاطره اش از شهرآورد تهران، گفت: در یک دیدار که خودم حضور داشتم با گل های ناصر محمد خانی و شاهرخ بیانی به برتری ۳ بر صفر دست یافتیم که برایم بهترین خاطره بود.
پنجعلی عنوان کرد: همچنین برتری ۶ بر صفر را نیز به عنوان یک هوادار در ورزشگاه تماشا کردم و برتری ۳ بر ۲ که ۱۰ نفره و با گل های ایمون زاید به دست آمد را هرگز فراموش نمی کنم.
وی درمورد بدترین خاطره اش نیز گفت: یک دیدار در حضور ۱۲۰ هزار تماشاگر برگزار شد که هواداران حتی روی پیست دو ومیدانی دور زمین نیز نشسته بودند که متاسفانه آن بازی را با تک گل پرویز مظلومی باختیم که برایم بسیار ناراحت کننده بود.

*فکری:گل ۴۰ متری را فراموش نمی کنم
کاپیتان سابق آبی پوشان پایتخت درباره اینکه در چند شهرآورد حضور داشته است، گفت: در ۱۹ شهرآورد بازی کردم و در ۱۰ دیدار هم کاپیتان بودم و ۲ گل در تقابل سرخآبی ها در زمان بازیگریم به ثمر رساندم.
وی درباره بهترین بازی خود در شهرآورد افزود: بازی کردن در شهرآورد را چه پیروز بودم و چه بازنده، دوست داشتم و برای حضور در این دیدار لحظه شماری می کردم. البته گلی که از راه دور با شوت به پرسپولیس زدم و کسب نتیجه سه بر دو در دیدار بعد مقابل سرخ ها بهترین خاطره من است.
وی ادامه داد:‌ اتفاقا در همان دیدار که با نتیجه سه بر دو به سود ما تمام شد،‌ داور روسی یک گل آفساید و گل بعدی که از نقطه کرنر به دست آمد و کرنر نشده بود را به سود پرسپولیس سوت زد، اما دراین دیدار پیروز شدیم.
فکری با اشاره به شکست سه بر دو استقلال مقابل پرسپولیس ۱۰ نفره با گل های ایموان زاید، افزود:‌ در این دیدار من به عنوان بازیکن یا مربی حضور نداشتم، اما این شکست با گل های ایمون زاید مهاجم آن موقع پرسپولیس بدترین خاطره ام از شهرآورد است.

**سوال:برخی ها معتقدند که در گذشته برای تساوی در این دیدار به بازیکنان توصیه های می شده است. این مساله را قبول دارید؟
*پنجعلی: توصیه ای برای تساوی در شهرآورد نمی شد
وی درخصوص شائبه ای مبنی براینکه گفته می شد در سال های گذشته از سوی برخی مقامات کشور به بازیکنان و مربیان دو تیم تصویه می شد که باید شهرآورد با تساوی به اتمام برسد، عنوان کرد: اصلا به ما توصیه ای نمی شد که نباید گلزنی کنیم تا بازی مساوی شود.
پنجعلی گفت: شاید از ما می خواستند که در زمین آرام تر بازی کنیم و یا از داور درخواست می کردند تا روند دیدار برای جلوگیری از تنش و برخورد احتمالی کنترل کند، اما به ما به حرفی نزدند.
وی گفت: حتی اگر فردی می خواست حرفی بزند نیز ما قبول نمی کردیم، چراکه آبروی خودمان را پیدا نکرده بودیم که بخواهیم مردم و علاقمندان را سر کار بگذاریم.

*فکری:توصیه می شد تا جنجال نکنیم
کاپیتان سابق استقلال درباره اینکه آیا در شهرآوردها این امکان وجود دارد که کسب نتیجه تساوی دستوری باشد، گفت: به دلیل حساسیت این دیدار مسئولان و کمیته انضباطی با هر دو تیم صحبت می کردند که در صورت رعایت نکردن اخلاق و انجام بازی جنجالی،‌ بدترین برخوردها و محرومیت و جریمه را برای آنها لحاظ خواهند کرد تا بازیکنان مجبور به رعایت اخلاق در زمین شوند. اما هیچگاه به دو تیم گفته نشده بود باید با نتیجه تساوی این دیدار را به پایان برسانید.
وی ادامه داد: ‌البته فشار روحی و روانی این دیدار به صورتی است که بازیکنان با ضربان قلب بالا و هجمه هوادار باید بازی کند و ممکن است درگیری لفظی نیز با رقیب خود پیدا کند ولی با سوت پایانی داور، دوباره با رفاقت زمین مسابقه را ترک می کنند. البته فکر می کنم زمان هایی وجود داشت که به داورها گفته می شد بازی را کنترل کنند تا بازی مساوی به پایان برسد.

**سوال:رفتار و عملکرد کی روش را چگونه ارزیابی می کنید؟
**پنجعلی: یکه تازی کی روش از ضعف مدیریت است
وی درمورد شرایط کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی در فوتبال ایران، توضیح داد: او یک مربی شناخته شده است که در باشگاه های بزرگی کار کرده است و شرایط خاص خودش را دارد.
پنجعلی خاطرنشان کرد: البته اگر هم او مربی بزرگی باشد، اکنون در فوتبال ایران بستر مناسبی برای فعالیت مربیان کاربلد خارجی فراهم نیست. وقتی کی روش در فوتبال ایران یکه تازی می کند و حرف خودش را بر کرسی می نشاند به دلیل ضعف مدیریت فدراسیون است.
وی افزود: او یک مربی در سطح اروپاست اما پا را فراتر از وظایفش گذاشته است که برای ما قابل قبول نیست.کی روش زرنگ است و خواسته هایش را براورده می کند و متاسفانه فردی هم نمی تواند او را مدیریت کند.
کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: فدراسیون فوتبال باید مدیر کاربلد و فوتبالی داشته باشد تا از این شرایط نجات پیدا کند.علی کفاشیان در ورزش شناخته شده است اما به درد فوتبال نمی خورد.چرا در حضور محمد دادکان و امیر عابدینی باید افراد غیرفوتبالی رییس فدراسیون شوند؟

*فکری:هیچ تیمی حاضر به جذب کی روش نیست
فکری درباره اتفاقات اخیر تیم ملی فوتبال و استعفای کی روش گفت: گواردیولا سرمربی است هر تیم اروپایی آرزوی داشتن وی را دارد و به عنوان مثال با جدا شدنش از بارسا، خیلی زود سرمربی بایرمونیخ یا باشگاهای دیگر می شود. در صورتی که کی روش اگر از تیم ملی فوتبال ایران جدا شود، هیچ تیمی حاضر به جذب وی نیست. همچنین در تیم های استقلال و پرسپولیس نیز به دلیل حضور واسطه ها چنین وضعیتی حاکم است. کسانی در این تیم ها مربیگری کرده اند که امروز هدایت تیم های لیگ یک را نیز به آنها نمی دهند.
وی ادامه داد: همان حضور واسطه ها و فسادی که در فوتبال وجود دارد سبب شده کی روش همچنان در تیم ملی فوتبال ایران باشد.

**سوال:عملکرد برنامه ۹۰ را چگونه دیده اید؟
*پنجعلی: برنامه ۹۰ به کمک فوتبال آمده است
وی در پایان صحبت های خود به برنامه ۹۰ اشاره کرد و گفت: در ۱۴ سال فقط یک مرتبه در این برنامه حضور داشته ام و اهل تعریف کردن بی دلیل هم نیستم، اما معتقدم این برنامه به خوبی مشکلات فوتبال ایران را آشکار کرده و کمک خوبی بوده است.
پنجعلی بیان داشت: به برنامه هایی احتیاج نداریم که مجریان آن بله قربان گو باشند و برای منافع خود از همه تعریف کنند. هر برنامه ایی دارای ضعف است و من به سلامت مجری برنامه ۹۰ اعتقاد راسخ دارم.

*فکری: ۹۰ مسیر اصلی اش را گم کرده است
وی با انتقاد از برنامه ۹۰ بیان داشت: این برنامه یکی از برنامه های خوب و پر مخاطب ورزشی تلویزیون است، اما اخیرا مسیر خود را گم کرده و هدف اصلیش نیز فراموش شده است. به عبارتی این برنامه که می تواند با توانمندی مجری خود به حل مشکلات فوتبال کشور کمک کند، شخصی شده و به حاشیه سازی می پردازد که امیدواریم بتواند رسالت واقعی خود را بازیابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا