لزوم احداث خیابانهای طرح تفصیلی برای کاهش مشکلات ترافیکی/ اصفهان ۲۵۰۰ اتوبوس نیاز دارد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، زیرساختها، ستون اصلی شهرها است و نقش اساسی در هرگونه توسعه شهری در حوزههایی همچون حملونقل، مسکن، انرژی، آب، بهداشت و اجتماعات را ایفا میکند تا جایی که بدون فراهمکردن زیرساخت مناسب و کارآمد، توسعه امکانپذیر نیست؛ در این میان، توسعه حوزه حملونقل، بهویژه حملونقل عمومی بهعنوان یکی از اصلیترین مؤلفههای زیرساختی آن، تأثیر بسیاری در توسعه پایدار شهری و اقتصادی دارد و این امر باعث شده است تا نحوه اداره سیستمهای حملونقل شهری به یکی از دغدغههای اساسی مدیران تبدیل شود.
حملونقل شهری که همواره بهعنوان مبحث کلیدی در مطالعات شهری و ناحیهای مطرح بوده است، یکی از نقشهای اساسی زندگی شهری را تشکیل میدهد و با ارتباطبخشی امور انسانی به یکدیگر و جریانیابی افراد، کالا، انرژی و اطلاعات محقق میشود.
نحوه دستیابی به اهداف حملونقل مناسب و پایدار، مورد تفاهم صاحبنظران نیست و در حالی که گروهی چاره آن را در توسعه فناوری و اصلاح انواع موتورها همچون احتراق میدانند، بسیاری دیگر زمینهسازی فرهنگی و اجتماعی را یک سرمایهگذاری بلندمدت و اثر بخش قلمداد میکنند.
راهبرد حملونقل یکپارچه در زمره سیاستهای گروه دوم است که با هدف کاهش دادن ناهماهنگی و تفرقه موجود در نظام مدیریت خدمات حملونقلی، پیشنهاد شده است. این هماهنگی از طریق نزدیکی دیدگاه یکپارچه کردن سیستمها و عملکردها و کارآمدتر کردن فرایندها به دست میآید و عقیده بر این است که سیاستهای حملونقل یکپارچه میتواند در آینده، پیشرفت چشمگیری در مسیر سیستمهای حمل و نقل پایدار ایجاد کند.
آنچه در ادامه میخوانید، حاصل گفتوگوی خبرنگار سرمایه گستران با محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بهمنظور آگاهیبخشی به شهروندان از فعالیتها و اقدامات مدیریت شهری برای داشتن حملونقل درون شهری مناسب و حملونقل همگانی پیشرو است.
طبق مثلث حملونقل، فعالیت هر بخش بر بخش دیگر تأثیر میگذارد
سرمایه گستران: در حال حاضر شرایط حملونقلی اصفهان را چگونه ارزیابی میکنید؟
فلاح: یکی از مشکلات اصفهان، حملونقل عمومی است که شهروندان با آن دستوپنجه نرم میکنند. یک مثلث در حوزه حملونقل وجود دارد که هر کدام از اضلاع آن نقش مهمی دارد و در صورت کمکاری هر کدام، بخشی از حوزه را مورد توجه قرار میدهد و مشکلی در زمینه حملونقل و ترافیک بهوجود میآید.
شهروندان یکی از اضلاع مثلث حملونقل هستند و یکی از ارکان اصلی شهر محسوب میشوند؛ آنها باید فرهنگ ترافیک و حملونقلی را رعایت کنند که بیشتر شهروندان اصفهانی این موضوع را مورد توجه قرار دادهاند.
فرهنگ ترافیک بدان معنا است تا زمانی که ناوگان حملونقل عمومی خوب و با کیفیتی داریم، شهروندان از آن استفاده کنند؛ این موضوع در رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی نیز صدق میکند که شهروندان باید آن را رعایت کنند و اگر حتی یکی از آنها رعایت نکند، سایر شهروندان با مشکل روبهرو میشوند.
ضلع دوم پلیس راهور است که باید به وظایف خود بپردازد و در صورت کوتاهی، مشکلساز خواهد شد؛ پلیس باید از نظر نیروی انسانی و امکانات مجهز باشد تا مسائل ترافیکی را رصد و با خاطیان برخورد بهروز داشته باشد و ضلع سوم حملونقل نیز، شهرداریها و دولت است.
لزوم توجه دولت به تقویت زیرساختهای حملونقلی شهرها
سرمایه گستران: دولت و شهرداریها در زمینه توسعه و تجهیز حملونقل عمومی شهرها چه وظایفی دارند و آن را چگونه انجام میدهند؟
فلاح: دولت باید کمکهای خود را برای بهروزرسانی و توسعه ناوگان حملونقل عمومی از جمله اتوبوس، قطار شهری و تاکسی بهکار گیرد؛ بعضی از شهرداریهای کشور بهدلیل کاهش درآمد و مشکلات مالی، نمیتوانند ناوگان را بهروزرسانی کنند و با خرید اتوبوس جدید، این ناوگان را توسعه دهند، از این رو به سمت استفاده از اتوبوسهای فرسوده نیل پیدا میکنند.
دولت باید کمکهای خود را بهروز و بهموقع به شهرها ارائه کند؛ چند سالی است که دولت کمکهای خود در حوزه حملونقل کاهش داده است و به همین دلیل ناوگان حملونقل عمومی شهرها و کلانشهر با مشکلاتی مواجه شدهاند.
دولت باید در این حوزه به شهرداریها کمک کند، در غیر این صورت این مشکلات ادامه خواهد داشت و در صورتی که دولت برای احداث خطوط مترو کمک نکند، زمان بهرهبرداری آن سالهای زیادی طول میکشد؛ شهرداریها نیز نقش مهمی در حوزه حملونقل و ترافیک دارند، این نهاد شهری باید به دنبال دریافت کمکهای دولت باشد و در ردیفهای بودجهای خود توسعه اتوبوسرانی و احداث مترو را بهصورت ویژه ببیند.
لزوم تخصیص اعتبار برای خرید اتوبوسهای نو
سرمایه گستران: چه فعالیتهایی برای بهروزرسانی، توسعه و تجهیز ناوگان حملونقل عمومی انجام شده است؟
فلاح: مدیریت شهری اصفهان در دو سال اخیر بودجه مناسبی برای احداث و توسعه خطوط مترو و خرید و بازسازی اتوبوسهای شهری در نظر گرفته است؛ اگر بخواهیم ناوگان اتوبوسرانی مطلوب در سطح شهر داشته باشیم، باید حدود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس در نصفجهان فعال شود که در حال حاضر حدود هزار دستگاه فعال است.
خرید حدود ۱۵۰۰ اتوبوس جدید، هزینه بسیار زیادی دارد که شهرداری بودجهای برای آن در نظر میگیرد تا تعدادی اضافه شود اما در مقابل چند دستگاه نیز از رده خارج میشود.
بهنظر بنده باید از پروژههایی که بازدهی آنچنانی برای شهروندان ندارد، بکاهیم و به پروژههای حوزه حملونقلی بیفزاییم؛ با توجه به اینکه ناوگان حملونقل عمومی توسط تعداد زیادی از شهروندان اصفهانی مورد استفاده قرار میگیرد، لذا باید به نیازهای بهروز آنها توجه داشته باشیم.
به همین جهت از مجموعه مدیریت شهری درخواست میکنیم تعداد پروژههای غیرضرور کمتر و به ردیف بودجه ناوگان افزوده شود.
خیابانهای موجود در مطالعات جامع باید احداث شود
سرمایه گستران: علاوه بر مثلث حملونقل، چه مواردی بر این حوزه اثر میگذارد؟
فلاح: یکی از مشکلات حوزه حملونقل عمومی شرایط فیزیکی خیابانها است که باید با انجام مطالعات جامع، بعضی از آنها یکطرفه شود، بیشک این اقدام در رفع مشکل تردد شهروندان تأثیرگذار خواهد بود.
همچنین معاونتهای برنامهریزی و شهرسازی شهرداری اصفهان باید به این موضوع ورود کنند و برای احداث خیابانهایی که در طرح تفصیلی این کلانشهر وجود دارد، باید اعتبار ویژه در نظر گرفته شود، زیرا با احداث و بهرهبرداری از این خیابانها میتوان گرههای ترافیکی را باز و مشکلات این حوزه را کاهش داد.
منبع خبر : ایمنا