شهر و جامعهعناوین اخبار

تداوم آماده باش دستگاه‌های امدادی در منطقه سیستان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،علی اوسط هاشمی صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در استانداری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با مدیریت صحیح و به موقع ستاد بحران استان و همکاری مردم منطقه، سیل اخیر در منطقه سیستان به خوبی مدیریت شد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: طی دو سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه امور آب انجام و لایروبی‌های گذشته نیز بسیار موثر واقع شده است.

این مسئول ادامه داد: اگر همکاری بین بخشی، هماهنگی و همدلی مسئولان و مردم نبود قطعا شاهد تلفات جانی در سیل اخیر بودیم اما در حال حاضر خسارات جزئی به مزارع کشاورزی در بستر رودخانه وارد آمده است.

وی با اشاره به اینکه در سیل اخیر روند هدایت آب و جلوگیری از هدر رفت آن بسیار خوب بود، گفت: آب به هر قسمت از منطقه سیستان که جاری شده است در نهایت نتیجه آن رشد گیاهان است که خود در کاهش گرد و غبار موثر است.

هاشمی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سیل دیگری در منطقه سیستان به زودی جاری خواهد شد، گفت: جلوگیری از تلفات جانی، پیشگیری از خسارت مالی و مدیریت صحیح در هدایت آب باید در اولویت کار مسئولان مربوطه باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به نوع طراحی و شهرسازی غلط در برخی شهرهای منطقه سیستان باید جلوگیری از نفوذ آب به داخل خانه و زندگی و محل اسکان مردم را مورد توجه قرار دهید.

این مسئول تاکید کرد: مسئولان از هم اکنون آسیب شناسی کرده و نقاط ضعف را برطرف کنند تا در زمان جاری شدن سیل با کمترین مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: باید هشدارهای هواشناسی در مورد جنوب استان را نیز مدنظر قرار داده و تمام تمرکز و تلاش در منطقه سیستان نباشد تا شاهد کوتاهی در آن منطقه نباشیم.

هاشمی گفت: مکان‌هایی که منتهی به نقاط جمعیتی می شود بسیار مهمتر از سایر نقاط است، به ویژه در منطقه سیستان، زابل و زهک در معرض آسیب قرار دارند و اگر به خوبی مدیریت نشود ممکن است در این مناطق آب به نقاط جمعیتی نفوذ کند.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: توجه مسئولان نباید فقط به کانال‌های ورودی آب باشد بلکه در طول مسیر نیز باید موانعی که راه را بر جریان هدایت آب به نقاط مشخص شده مسدود می کند برطرف شود.

این مسئول افزود: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در زمینه سیلی که در هفته جاری خواهد آمد بر عهده هلال احمر و مدیر ستاد بحران است تا مردم را به خوبی آگاه کرده و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه دهند تا در موقع سیل تلفات جانی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: باید از امکانات مردمی در کنار امکانات دولتی در مواقع بحران کمک بگیریم، چه بسا که مردم زهک در مدیریت سیل اخیر خوب درخشیدند.

هاشمی گفت: هواشناسی سیستان و بلوچستان آب و هوا را رصد منطقه‌ای کرده و وضعیت افغانستان را در هنگام بارندگی به ستاد بحران اعلام کند تا اقدامات پیشگیرانه به موقع انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد خط انتقال آب از چابهار به زابل در دستور کار قرار داشته و روزی اجرایی می شود، افزود: باید ارگان‌های نظارتی با عاملان حفر چاه‌های غیر مجاز بدون اغماض برخورد کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان امضای تفاهمنامه امور آب و هواشناسی ایران را با ادارات فوق در افغانستان بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: باید زمینه‌های انجام این تفاهمنامه بررسی و اجرایی شود.

این مسئول تاکید کرد: باید از هم اکنون نیازسنجی کرده و هر یک از ادارات کمبودهای خود را در مواقع بحران به ویژه سیل برطرف کند تا در جریان سیل آینده کمترین خسارت به منطقه وارد شود.

وی گفت: باید در موقع بحران از ظرفیت مساجد، مدارس و سوله‌های ورزشی برای اسکان مردم بهره برداری شود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا