شهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری نشست هم اندیشی مجمع نمایندگان استان اصفهان با مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در این نشست گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بندهای الحاقی به لایحه بودجه سال ۹۲ حوزه‌های علمیه مساجد و اماکن دینی اقلیت‌های مذهبی را  از پرداخت حق انشعاب خدمات شهری معاف کرده بودند.

وی افزود: در دوره قبلی ریاست جمهوری ردیفی برای حوزه ها درنظر گرفته شد، ولی متاسفانه در این دولت به خاطر رکود اقتصادی، حتی برای مصلاها هم بودجه عمرانی تخصیص نیافت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این مطلب که اگر حوزه های علمیه کار فرهنگی نمی کنند، پس چه کاری فرهنگی است تاکید کرد: ما هر چه داریم از حوزه های علمیه داریم، اگر بعد از هزینه کردن زیاد برای حوزه های علمیه، شخصیت هایی همچون مقام رهبری و یا امام از حوزه های علمیه بیرون بیاید، هر چه خرج کنیم، ارزش دارد.

امام جمعه اصفهان گفت:امروزه روحانیت بیشترین خدمترا به اسلام می‌کند گرچه سایر موسسات و نهاد‌ها به کار فرهنگی می‌پردازند اما کار اصلی در این زمینه را حوزه‌های علمیه و روحانیون انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه کشوری در دنیا سراغ نداریم که مراکز دینی آن، پول آب و برق و گاز  را پرداخت کنند گفت: در همه این کشورها  هزینه پول آب و برق و گاز مراکز دینی،  جزء مصارف عمومی استو در جمهوری اسلامی هم باید این اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: حداقل کاری که برای مساجد و سایر حوزه های مذهبی می توانیم انجام دهیم این است که هزینه انشعابات آب، برق و گاز برای آنها رایگان شود.

وی تصریح کرد: دولت باید ضمن تصویب بودجه برای حوزه های علمیه هزینه هایی مانند پروانه ساخت، آب، برق، گاز را هم حذف و آن را تبدیل به قانون کند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام سید مهدی ابطحی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهانگفت:حوزه های علمیه از زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) وجود داشته و برکاتی که برای جامعه بشریت و مخصوصا برای اسلام تشیع داشته است بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی با اشاره به اینکه شخصیت ها و بزرگانی مانند شیخ طوسی، سید مرتضی، سید رضی، شیخ مفید، علامه حلی، علامه مجلسی تا برسد به زمان ما حضرت امام رضوان الله علیه، مقام معظم رهبری و علما و مراجع تقلید از برکات حوزه علمیه بوده  اظهار داشت: شاید بتوانیم به جرات بگوییم هیچ مرکز علمی در جهان اسلام نبوده است که برکاتش به اندازه حوزه های علمیه برای جامعه باشد و برکات بسیار زیادی داشته است که هیچ کس منکر آن نیست.

وی اظهار داشت: در سال ۷۵ مقام رهبری در قم ۴۰ دستورالعمل صادر فرمودند که یکی از آن ها توسعه حوزه های علمیه خواهران درسطح  کل کشور بود و خواستار توسعه مدارس علمیه خواهران برای مبارزه با تهاجم فرهنگی در کل کشور شدند.

مدیر حوزه های علمیه استان اصفهانضمن ارائه گزارش آماری از فعالیت های حوزه های علمیه خواهران گفت:برای تحصیل در حوزه های علمیه هزینه ای از طلاب دریافت نمی گردد و کتب درسی با ۴۰ درصد تخفیف به طلاب عرضه می گردد .

وی در اهمیت حوزه های علمیه خواهران گفت: مقام معظم رهبری در قم فرمودند پدیده حوزه های علمیه خواهران پدیده بسیار مبارک و عظیمی و برای انقلاب آبروست… .

حجت الاسلام ابطحی یادآور شد: اینکه مراجع تقلید اجازه داده اند از بخشی از سهم امام برای حوزه های علمیه استفاده شود، نشان دهنده ارزش و اهمیت حوزه های علمیه خواهران است.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی جایگاه ویژه ای دارند افزود: مسئولان باید به توسعه فرهنگیتوجه ویژه داشته باشند، چونحوزه های علمیه متعلق به شخص نیست، مربوط به نظام اسلامی است هر چه حوزه های علمیه تقویت شود برای ارتقاء سطح فرهنگ جامعه موثرتر خواهد بود.

وی خطاب به نمایندگان گفت: علاوه بر تقویت و حمایت لفظی وزبانی و تبلیغ در برنامه هاباید در تصویب بودجه ها، حوزه های علمیه را یاری کنید و در جلسات بودجه اهتمام جدی داشته باشید تا بتوانیم حوزه ها را به راحتی توسعه دهیم و بدانید هر کمکی در این جهت کنید،به تقویت اسلام کمک شده است.

ویخواستار تصویب قوانینی شد که در زمینه ساخت و هزینه های جاری مدارس علمیه کمک نماید و موانع بر سر راه را از بین ببرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان گفت: برای دریافت مجوز، پروانه ساخت و انشعابات ساختمان های مدارس علمیه با مشکل رو به رو هستیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اهتمام نمایندگان دوره قبل و تصویب قانون برای حذف هزینه های آب، برق و گازمدارس علمیه،همچنان قبض برای هزینه مالیات، عوارض، ارزش افزوده، آبونمان توسط ادارات مربوطه صادر می شود و اظهار می کنند که فقط مصرف معاف از پزداخت است.

حجت الاسلام احمد سالک کاشانی نماینده مردم اصفهان نیز در ادامه جلسه با اشاره به چهار حرکت به عنوان سیاست های کمیسیون فرهنگی  اظهار داشت: اولین موضوع احیای مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه مسائل فرهنگی است.

حجت الاسلام سالکافزود: تقویت زیرساخت های ضروری فرهنگی و اجتماعی از جمله تقویت حوزه های علمیه، گسترش فرهنگ قرآنی و نیز تقویت مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دینی از جمله مطالبات و دغدغه های فرهنگی مجلس است.

وی با بیان اینکه همه مراجع معتقد هستند که حوزه های علمیه دولتی نشوند و این یک نکته اصلی است گفت: ما در بحث های مدیریتی و نرم افزاری حوزه های علمیه دخالتی نداریم، ولی بخش سخت افزاری حوزه های علمیه از جمله گسترش، تعمیرات و بازسازی و خدمات، حوزه های علمیه را حمایت کردیم.

وی ادعا کرد:  نسبت به مجالس گذشته، دوره دهم تحول عظیمی در حوزه های علمیه از این بابت رخ داده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا