عناوین اخبار

۴ اقتصاد برتر آفریقا با چه مشکلاتی مواجه‌اند؟

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازسی‌ان‌ان، تحلیلی در مورد آنچه که باید در مورد ۴ اقتصاد برتر آفریقا بدانید، ارائه کرده است.

آفریقای جنوبی

چشم‌انداز پیشرفته‌ترین اقتصاد آفریقا چندان خوب نیست. پیش‌بینی می‌شود این کشور در سال جاری تنها ۰٫۶ درصد رشد کند. این میزان آهسته‌ترین رشد در میان کشورهای آفریقایی خواهد بود.

راند (واحد پول آفریقای جنوبی) سال گذشته ۳۰ درصد افت کرد و این موضوع تنها ناشی از سقوط بازارهای در حال ظهور نبوده است. آشفتگی‌های سیاسی نیز اثر بزرگی روی افت راند گذاشته است.

در ماه اخیر، علی‌رغم اینکه دادگاه عالی  یاکوب زوما را به دلیل استفاده از پول دولتی برای نوسازی منزل خود متهم شناخت، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از استیضاح جان سالم به در برد.

زوما با جایگزینی وزیر دارایی این کشور با یک سیاستمدار ناشناخته سرمایه‌گذاران را حیرت‌زده کرد. رند در سال جاری با رشدی در حدود ۷ درصد به ثبات رسیده است. همانند تولیدکنندگان زغال‌سنگ،‌ طلا و پلاتین،‌ آفریقای جنوبی نسبت به انتقال‌ در چرخه کالا بسیار حساس است.

با وجود این، سرمایه‌گذاران در حال نشان‌دادن اعتماد خود هستند، در سال ۲۰۱۶، سرمایه‌گذاران ۱٫۸۶ میلیارد دلار اوراق قرضه خریداری کرده‌اند که بهترین شروع از سال ۲۰۱۰ بوده است.

نیجریه
بزرگترین اقتصاد آفریقا زیر سنگینی قیمت پایین نفت در حال کمر خم کردن است. نیجریه برای ۷۰ درصد از درآمد دولتی و ۹۰ درصد از درآمد صادراتی خود به نفس وابسته است. این موضوع جای کمی را برای تنظیم بودجه کشور باقی می‌گذارد. برای یک بازار در حال ظهور این شرایط تنها به رشد آهسته‌تر ختم خواهد شد.

بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، کشور واقع در غرب آفریقا در سال جاری ۲٫۳ درصد رشد خواهد داشت که پایین‌ترین سطح در ۱۵ سال اخیر خواهد بود. کسری بودجه نیجریه در سال ۲۰۱۶ در حدود ۱۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بحث میان نیجریه و بانک جهانی برای وام احتمالی یا تسهیلات اعتباری ممکن است منجر به اصلاحات سیاسی شود. بحران سوخت در این کشور اوضاع را وخیم کرده است. با وجود اینکه نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت آفریقاست، ظرفیت پالایش این کشور و قحطی دلار واردات سوخت به کشور را سخت‌تر کرده است.
آنگولا
آنگولا که زمانی سریعترین رشد اقتصادی آفریقا را در اختیار داشتن اکنون روی زانو‌های خود خم شده و از صندوق‌ بین‌المللی پول درخواست کمک می‌کند. دومین تولیدکننده بزرگ آفریقا ۹۵ درصد از بودجه دولتی خود را مدیون نفت است.

بعد از شروع به کار بازار بدهی بین‌المللی در سال گذشته،‌ این کشور در برآورده کردن تعهدات بدهی و بودجه خود با مشکل مواجه شده است. این کشور از صندوق بین‌المللی پول درخواست حمایت مالی کرده است.

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی آنگولا در سال جاری ۳٫۵ درصد خواهد بود که نسبت به رشد ۶٫۸ درصدی سال ۲۰۱۳ تقریبا نصف شده است.

کنیا
اقتصاد کنیا تنوع‌پذیری بیشتری نسبت به سه کشور دیگر دارد ولی این کشور با مشکلات عدیده‌ای در بخش بانکداری خود دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند.  سه بانک این کشور توسط بانک مرکزی مجروح شده‌اند. بانک چهارم نیز تحت بازجویی قرار گرفته است و تحلیلگران معتقدند که تثبیت در صنعت اجتناب‌ ناپذیر است.

این کشور شرق آفریقا ۴۳ بانک دارد که اکثر آنها سودهای کلانی داشته و زیر فشار وام‌های غیرقابل بازگشت و سقوط شدید سپرده‌ها کمر خم کرده‌اند. همه اینها باعث شده تا چشم‌انداز رشد کنیا تحت تاثیر قرار بگیرند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را در خصوص رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۶ را از ۶٫۸ درصد به ۶ درصد کاهش داده است.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا