عناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

وعده نفتی زنگنه محقق نشد

در حالی که وزیر نفت ایران وعده داده بود بلافاصله پس از رفع تحریم ها ۵۰۰ هزار بشکه در روز به صادرات نفت ایران بیفزاید اکنون پس از گذشت ۶ هفته از اجرای توافق هسته ای تنها توانسته ۱۳۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت این کشور را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از تسنیم ، بازگشت ایران به بازار جهانی نفت بعد از لغو تحریم ها هنوز در حد و اندازه بلند پروازی های وعده داده شده این کشور نبوده است.

با گذشت ۶ هفته پس از اجرای توافق هسته ای که به ایران اجازه داد فروش نفت خود به کشورهای جهان را از سر بگیرد، این عضو اوپک به زحمت یک سوم رقم ۵۰۰ هزار بشکه ای را که وعده داده بود، به صادرات نفت خود افزوده است.

بر اساس گزارش بانک بی ان پی پاریبا، ایران در هر مرحله ای چه در زمینه افزایش تولید از میادین سالخورده و چه فائق آمدن بر محدودیت های بانکی با موانعی روبرو بوده است.

هری تچیلینگوئیریان، رئیس بخش استراتژی بازارهای کالای بانک بی ان پی پاریبا در لندن گفت: «ایران در زمینه باز پس گیری سهم خود از بازار که اعضای اوپک آن را تصاحب کرده اند، با مشکل مواجه است و افزایش تولید و رساندن آن به سطح قبل از تحریم ها با موانع کوتاه مدتی مواجه است… در دراز مدت، چهارچوب های حقوقی و مقرراتی یک مانع است.»

در سال ۲۰۱۲، زمانی که اروپا واردات نفت خام از ایران را ممنوع کرد و آمریکا  تحریم های مالی علیه این کشور را تشدید نمود، ایران دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک بود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران بر اهمیت باز پس گیری سهم از دست رفته از بازار تاکید کرده و ابتکار برخی تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای فریز تولید را رد کرده است.

زمانی که محدودیت های تجاری همچنان پابرجا بود، ایران وعده داده بود که صادرات نفت خود را یک میلیون بشکه افزایش خواهد داد و حدود ۵۰ درصد آن بلافاصله پس از لغو تحریم ها خواهد بود.

اما بر اساس آمارها، ایران در ماه فوریه، تنها روزانه ۱۳۰ هزار بشکه نفت اضافی صادر کرده و مجموع صادرات این کشور به ۱٫۴۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا