پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

مشارکت شهروندان در «نیازسنجی شهر اصفهان» بهترین راه برای حل مشکلات شهر است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان،جمالی‌نژاد با بیان اینکه فضای شهری به طور عام و فضای عمومی به شکل خاص می‌تواند محیطی مطلوب برای بروز خلاقیت در شهر باشد، اظهار کرد: از آنجایی که یکی از ارکان توسعه شهر خلاق، فضاست بنابراین وجود فضای عمومی مطلوب در شهر می‌تواند بستر مناسبی را برای توسعه این شهرها فراهم کند.
وی با تأکید بر اینکه فضای عمومی مناسب به شهروندان این فرصت را می‌دهد تا خلاقیت خود را در آن به نمایش بگذارند، افزود: از این رو شهرداری اصفهان برای تحقق چنین فضایی نیازمند اعلام نیازهای کوچک و بزرگ شهروندان از دیدگاه خودشان است تا بتواند بستر مورد نیاز برای بروز خلاقیت‌هایشان را فراهم کند.
شهردار اصفهان همچنین به ظرفیت‌های اقتصادی موجود در شهر خلاق و دانش‌محور اصفهان اشاره کرد و گفت: یکی از ابزارهای نیل به توسعه اقتصاد فرهنگی در شهرها توجه به نوآوری‌ها و خلاقیت‌های فرهنگی و ظرفیت‌های طراحی، کارآفرینی، تولید و بازاریابی و به طور کلی پتانسیل‌های اقتصادی، استعدادها و فعالیت‌های فرهنگی است که می‌تواند منجر به اشتغال و درآمدزایی شود.
وی استفاده از ظرفیت‌های فکری، هنری و نوآورانه شهروندان شهر خلاق اصفهان را زمینه‌ساز پویش اقتصاد فرهنگی این شهر در عرصه ملی و بین‌المللی عنوان کرد و افزود: با این روند و استفاده از ظرفیت‌های شهروندان می‌توان با آهنگی پایدار وارد عرصه بهره‌وری و رقابت‌پذیری شد.
جمالی‌نژاد تصریح کرد: با متمرکز کردن ایده‌های خلاقانه شهروندان اصفهانی در راستای نیازهای این شهر و هدایت آن در مسیر بنیان نهادن اشکال و طرح‌های جدید صنعتی- تجاری می‌توان فعالیت‌های اقتصادی شهر را سازماندهی کرده و به موفقیت‌های بزرگ در عرصه مدیریت شهری دست یافت.
وی با اشاره به اجرای طرح نیازسنجی شهر اصفهان و لزوم مشارکت همه شهروندان اصفهانی در این طرح اظهار کرد: باید توجه داشت که هر یک از شهروندان اصفهانی ظرفیت‌ها و قابلیت‌‌هایی را در شهر مشاهده می‌کنند که شاید از دید مسئولان مغفول مانده باشد و شرکت در این طرح به شهروندان این اجازه را می‌دهد تا نسبت به معرفی نیازهای اولویت‌دار شهر در همه محلات اقدام کنند.
شهردار اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه اجرای طرح تمام الکترونیک در سال جاری و با تأکید بر اینکه شهروندان می‌توانند با استفاده از تلفن همراه خود در طرح نیازسنجی شهر اصفهان مشارکت داشته باشند، ابراز کرد: نیازهای اعلام شده از سوی شهروندان می‌تواند بهترین نقشه راه برای پیشبرد اهداف شهرداری اصفهان و حل مشکلات مردم باشد.
وی مشارکت همه شهروندان اصفهانی در طرح نیازسنجی شهر اصفهان را به تعبیری ادای دین شهروندان به شهرشان دانست و افزود: مردم با اعلام نظر در این سامانه می‌توانند نیازهای خود را به مدیران شهری اعلام و برطرف‌سازی آنها را مطالبه کنند

نیازسنجی ۹۵ شهر اصفهان به صورت تمام الکترونیک انجام می‌شود/تمام شهروندان در نیازسنجی شهر اصفهان شرکت کنند

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان گفت: اجرای طرح نیازسنجی اصفهان که هر دو سال یکبار انجام می‌شود در سال جاری با توجه به تاکیدات شهردار اصفهان در خصوص استفاده از اقدامات دانش‌محور، به صورت تمام الکترونیک انجام خواهد شد.

سعید ابراهیمی با اشاره به برگزاری چهار دوره طرح نیازسنجی در سطح شهر اصفهان اظهار کرد: این طرح‌ها در سال‌های ۸۸ و ۸۹ و ۹۱ و ۹۳ انجام شده و قرار است به صورت دو سالانه برگزار شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح نیازسنجی در تمام مناطق ۱۵گانه و ۲۰۰ محله شهر اصفهان اجرایی می‌شود، اضافه کرد: در اجرای طرح نیازسنجی در شهر اصفهان سوالاتی برنامه‌ریزی می‌شود که در دو قالب بسته و باز نیازها و اولویت‌های اصلی شهروندان را احصا کرده و در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار می‌دهد.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه نیازسنجی صورت گرفته در سال ۹۳ با استفاده از تبلت مجهز به GPS انجام شده است، افزود: کاربران با مراجعه به درب منازل شهروندان اطلاعات را دریافت کرده و با ثبت آنها در سیستم، اطلاعات در هر دو حالت آفلاین و آنلاین در سامانه مرکزی ثبت شده و پردازش اولیه در پایان هر روز بر روی اطلاعات انجام می‌شده است.

وی با اشاره به کاهش هزینه‌های اجرای طرح نیازسنجی با استفاده از تبلت در سال ۹۳ تصریح کرد: در این سال ۷ هزار نفر در طرح نیازسنجی شهر اصفهان مشارکت داشتند که نتایج خوبی را به همراه داشت.

ابراهیمی در خصوص اجرای طرح نیازسنجی شهر اصفهان در سال ۹۵ نیز گفت: در سال جاری با توجه به تاکید ویژه شهردار اصفهان مبنی بر انجام فعالیت‌های خلاقانه و دانش‌محور برنامه‌ریزی شده تا این طرح به صورت تمام الکترونیک و با قابلیت دسترسی همه شهروندان برای شرکت در این طرح اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم سامانه نیازسنجی شهر اصفهان در سال جاری به سیستم «تحت وب» ارتقاء یافته است، افزود: این سیستم قابلیت استفاده بر روی تلفن‌های همراه را نیز دارد و در صورت عدم دسترسی شهروندان می‌توانند با مراجعه به درگاه الکترونیکی شهر اصفهان به نشانی Isfahan.ir در این طرح مشارکت داشته باشند.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه از هر خانواده یک نماینده می‌تواند نسبت به تکمیل فرم نیازسنجی شهر اصفهان اقدام کند، خاطرنشان کرد: بر این اساس برای جلوگیری از تکرار ثبت اطلاعات، با درج کد پستی، ثبت کد نوسازی و یا شماره کنتور آب می‌توان اطلاعات را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح نیازسنجی سه کارگروه فعالیت خواهند داشت، افزود: طراحان نرم‌افزار وب و امور پشتیبانی، طراحان پرسشنامه و امور برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی و روابط عمومی از کمیته‌های فعال در این طرح هستند.

ابراهیمی همچنین به طراحی ۱۰۰ هزار فرم عضویت برای مشارکت شهروندان در اجرای طرح نیازسنجی در اصفهان اشاره و بیان کرد: این فرم‌ها از هر ۵ خانه به یک خانه تحویل می‌شود و از آنها برای مشارکت در این طرح دعوت رسمی صورت می‌پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه ۱۰ درصد از شهروندانی که به آنها فرم دعوت در طرح نیازسنجی داده می‌شود مشارکت داشته باشند می‌توانیم ۱۰ هزار مورد نیاز سنجی در شهر اصفهان را در دست داشته باشیم، افزود: باید توجه داشته باشیم که نیازسنجی امسال به دلیل استفاده از نتایج آن در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ شهرداری از اهمیت بسزایی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح به صورت تمام الکترونیک در بالا رفتن دقت و سرعت تاثیر بیشتری داشته باشد.

مدیرمطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان تاکید کرد: چنانچه پس از بررسی نهایی، نیازسنجی در مناطقی با فراوانی کمتری رو به رو بود تیم پشتیبانی فعال شده و با تحقیقات میدانی نیاز این محلات را نیز احصاء خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این طرح در بازه زمانی سه هفته‌ای اجرایی می‌‌شود و پس از آن گزارشات جمع‌آوری و تحلیل خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا