دسته‌بندی نشده

فصل تازه ای در روابط ایران و ایتالیا آغاز شده است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی دوشنبه شب در نشستی خبری با حضور نخست وزیر ایتالیا گفت: حوزه های انرژی، فناوری های نوین، صنعت، معدن، کشاورزی و فرهنگی، از جمله حوزه های همکاری های مشترک دو کشور هستند و جمهوری اسلامی ایران برای ورود سرمایه و فناوری های جدید و در نهایت همکاری برای تولید و صدور محصولات مشترک آمادگی دارد.

رییس جمهوری روابط ایران و ایتالیا را بسیار دیرینه خواند و تاکید کرد : ایتالیا در دوره ای، نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بود و مطمئن هستیم که در فصل جدید نیز همکاری های دو کشور گسترش بیشتری خواهد یافت.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری های مشترک در بخش های مورد علاقه دو کشور، گفت: ایران  با موقعیت ویژه و نقطه اتصال آسیای مرکزی، قفقاز و اقیانوس هند می تواند هاب صادرات مشترک دو کشور باشد.

رییس جمهوری همچنین به ضرورت حضور فعالتر بخش های خصوصی دو کشور اشاره کرد و اظهارداشت: دولتهای ایتالیا و ایران تمام تلاش خود را برای پشتیبانی و حمایت از فعالیتهای بخشهای خصوصی دو کشور بکار می گیرند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع صلح و امنیت منطقه ای اشاره کرد و با تاکید بر اینکه دستاورد این سفر فراتر از گرم شدن روابط دوجانبه است چرا که می تواند کمکی به تقویت صلح و ثبات جهانی به عنوان آرمان بزرگ دو کشور باشد، گفت: ما همکاریهای خود را در راستای منافع دو ملت و صلح و ثبات در منطقه و جهان بیش از پیش گسترش خواهیم داد.

دکتر روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در صف نخست مبارزه با تروریسم ایستاده است و ایران و ایتالیا همان طور که در دوره ای برای صلح و ثبات در افغانستان همکاری مشترکی داشتند اکنون نیز این همکاری ها را برای صلح و ثبات منطقه ادامه خواهند داد.

رییس جمهوری افزود: جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا می خواهند شاهد سوریه، عراق، افغانستان و لیبی امن باشند و این نیازمند همکاری فرهنگی، سیاسی و اطلاعاتی است و دو کشور آمادگی دارند به روند صلح و ثبات منطقه ای و جهانی کمک کنند.

دکتر روحانی در ادامه به موضوع برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و گفت: توافق هسته ای نشان داد که دیپلماسی بهترین راه برای حل و فصل مسائل و صلح پایدار است و حال چرا برجام نتواند به عنوان الگویی برای حل و فصل مسایل منطقه ای و بین المللی و بویژه  مشکلات خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شود؟ ما باید از طریق سیاسی مسایل منطقه را حل و فصل کنیم.

رییس جمهوری همچنین از میهمان نوازی و استقبال گرم رییس جمهوری و نخست وزیر ایتالیا از هیات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

نخست وزیر ایتالیا نیز در این نشست خبری ، اشتراکات فرهنگی و روابط دیرینه  دو تمدن ایران و رم را پشتوانه قوی در روابط پایدار دو ملت دانست و اظهارداشت: ایتالیا در ضرورت نیازمندی جهان به صلح و دوستی، با ایران اشتراک نظر دارد.

متئو رنتسی با اشاره به اهمیت توافق هسته ای گفت: این توافق نه تنها آغاز فصل جدیدی در مناسبات و روابط ایران و جهان بود بلکه گام مهمی برای صلح و ثبات برای کل منطقه محسوب می شود.

نخست وزیر ایتالیا تصریح کرد: برجام نشان داد که اگر توانستیم در موضوع هسته ای به توافق برسیم درباره تمام مسایل منطقه ای نیز می توانیم به تفاهم و توافق دست یابیم.

وی با تاکید بر نقش و جایگاه برجسته ایران در معادلات منطقه ای گفت:ایران می تواند در دستیابی به صلح و دموکراسی در منطقه نقش مهم و قابل توجهی داشته باشد.  ضمن اینکه مبارزه با تروریسم بعنوان یک خطر فراگیر  نیازمند اتحاد و هماهنگی  همگانی است و ایران نقش فعال و موثری در مبارزه با تروریسم و تروریست ها دارد.

نخست وزیر ایتالیا همچنین اراده جدی کشورش را برای توسعه روابط با ایران در تمامی زمینه ها مورد تاکید قرار داد و گفت:ایتالیا مصمم است با بهره گیری از فرصت بوجود آمده ، گامهای جدید و بلندی در تحکیم روابط دوستانه با ایران بردارد و در این راستا احیای جاده ابریشم می تواند سرآغازی در روابط جدید دو کشور باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا