پیشخوانتیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

وقتی شیخ‌بهایی پس از ۴۰۰ سال برای اصفهانی‌ها هدیه می‌آورد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، نگهبان‌های کاخ با لباس‌هایی سنتی دوران صفوی آمده بودند تا میزبانی هنرآوران و اصفهانی‌های خلاق را داشته باشند، تلفیق صدای شیهه اسب نگهبانان کاخ با دنیای امروز و بوق ماشین‌ها و سکوت شب، آمیزش عجیبی را به همراه داشت، استقبال نگهبانان سوار بر اسب از یک سو و درب نیمه باز کاخ چهلستون از سوی دیگر، توجه هر شهروندی را به خود جلب می‌کرد تا اینکه پس از ورود به کاخ انگار که سوار بر ماشین زمان به ۴۰۰ سال پیش سفر کرده باشی صدای طبل و بوق نگهبانان از دور به گوش می‌رسید اما حال خودشان بودند که رخ‌نمایی می‌کردند.

مشعل، طبل، نیزه، سپر، لباس‌های سنتی و قدیمی، اسب همه و همه در یک صف و در کنار هم دنیایی را برای حاضران فراهم کرده بود که بر خود ببالند که تاریخ دیارشان در گذشته چه شکوه و عظمتی داشته اما این شکوه و عظمت با هر گام بیشتر و بیشتر می‌شد، وقتی از مدار استقبال نگهبانان کاخ دورتر می‌شوی آنچه نگاهت را جلب می‌کند حضور بزرگان تاریخ اصفهان است؛ بزرگانی که آمده بودند تا بگویند اصفهان در گذشته تاریخی خود بر مدار گفت‌وگو و دانش‌محوری حرکت می‌کرده و حال نیز باید به آن باز گردد.

جشنی با حضور بزرگان اصفهان

شیخ‌بهایی، میرفندرسکی و میرداماد همه آمده بودند تا مرور تاریخ اصفهان را تکمیل کنند و یادآور روزگاری باشند که اصفهان پایتخت بزرگان تاریخ، تمدن‌سازی و نام‌آوران بوده؛ بزرگانی که در علم، اجتهاد و ابتکار درخشش داشتند و هنوز نیز پس از گذشت ۴۰۰ سال این مسیر ادامه دارد.

مسیری که اصفهان را در عصر کنونی با عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی معرفی کرده و چندی پیش نیز برای این دیار با عنوان شهر خلاق صنایع دستی به جهانیان معرفی کرد.

نکوداشت اصفهان با نکو گفتن از شهر و دیار و تاریخ و زیبایی‌هایی آن به حق حس غرور به هر شهروند اصفهانی می‌داد، نکوداشتی که با برنامه‌ریزی دقیق و خوب شهرداری به بار نشسته بود.

چهلستون به ناگهان در سکوت مطلق فرو رفت تا شیخ‌بهایی، میرفندرسکی، میرداماد و دیگر بزرگان عصر صفوی به همراه نام‌آوران، هنرمندان و اهالی دیار نصف‌جهان همه و همه گوش فرا دهند سخن خالق خود را و آوای ملکوتی قرآن بود که در چهلستون طنین‌انداز شد و یادآور این بود که همه زیبایی‌ها و آنچه ما داریم از خالق هستی است.

به اصفهان رو…

پس از تلاوت قرآن شاهد اجرای زنده سرود ملی توسط گروه ارکستر سمفونیک اصفهان بودیم تا بار دیگر بر خود ببالیم که در دیاری به سر می‌بریم که عظمت و بزرگی آن به واسطه خون شهیدان و نام‌آوری محققان و دانشمندان آن زبانزد است؛ اما طنین دلنواز «به اصفهان رو» اوج افتخار حضار و شور شوق آنها را مضاعف کرد، برنامه‌ای که توسط هنرمندان اصفهانی اجرا شد.

پس از آن مجری برنامه دکتر اسماعیل آذر که از اساتید مطرح ادبیات و شعر اصفهان و کشور است در وصف نصف‌جهان سخنانی را به میان آورد و یکی از اصفهان‌شناسان و دوست‌داران میراث فرهنگی خواست تا برای مردم سخن بگوید، دکتر حسین یقینی که هم‌کلاسی اسماعیل آذر از آب درآمد و هم هم‌خدمتی او در دوران سربازی! دیداری که شاید برای هر دو جذاب و جالب بود.

میهمان‌نوازی اصفهانی‌ها شهره عام و خاص است

یقینی در این برنامه گفت: بهاءالدین محمد عاملی معروف به شیخ بهایی اگرچه اصفهانی نبود و از جبل عامل لبنان به این شهر آمده بود اما مردم اصفهان میزبان بسیار خوبی برای این شخصیت و شخصیت‌های بسیار بزرگ و برجسته بودند.

وی با بیان اینکه شیخ‌بهایی در سال ۵۹۳ هجری با ۱۳ سال سن به ایران آمده، تصریح کرد: زمانی که شاه عباس اصفهان را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد بالاترین حرکت سیاسی در دنیای آن روز بود چرا که از دست عثمانی‌ها به اصفهان پناه آورد.

این پژوهشگر و اصفهان‌شناس با بیان اینکه اصفهان پس از اسلام سه دوره پایتخت ایران بوده است، افزود: اصفهان در زمان آل‌بویه، سلجوقیان و صفویان پایتخت ایران بوده و اوج شکوه و عظمت آن در عهد صفوی شکل گرفت.

اما با وقفه و اجرای برنامه و نماهنگ‌هایی کوتاه، شهردار اصفهان آمد تا از اصفهان خلاق و رویکرد جدید شهرداری سخن به میان آورد.

با نیروی مضاعف شهر را می‌سازیم

مهدی جمالی‌نژاد با تاکید بر اینکه چنانچه نسبت به شهرها بی‌توجهی صورت گیرد، می‌میرند، گفت: نشاط، شادابی، زایش و پویایی باید در شهرها همواره وجود داشته باشد و چنانچه بخواهیم اتمسفر حاکم بر شهرها رضایت همگان را جلب کند باید همواره دم مسیحایی در حوزه فرهنگی شهر بدمد.

وی همچنین با بیان اینکه شهر برای تعادل، هماهنگی، شایسته‌سالاری، گره‌گشایی، مردم‌داری و وحدت در عین کثرت نیاز به خوانش جدید دارد، ابراز داشت: شهر را باید با نگاه تک‌تک افرادی که در آن زندگی‌ می‌کنند دوباره بازخوانی کرد و در این زمینه با استفاده از نظر عالمان، آگاهان، هنرمندان و همه مردم نوآوری و دانایی محوری را بر شهر حاکم کرد.

شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری هفته نکوداشت اصفهان گفت: عده‌ای از مردم آذرماه را به عنوان هفته اصفهان قبول دارند و برخی این مراسم را در اردیبهشت ماه برگزار می‌کنند این در حالی است که اصفهان به قدری با عظمت و نام‌آور است که اگر هر روز نیز برنامه بزرگداشت شهر را داشته باشیم، باز هم کم است.

وی افزود: امسال برای نخستین بار همه علاقه‌مندان به اصفهان حتی افرادی که اعتقاد داشتند روز اصفهان در آذرماه است در مراسم هفته نکوداشت اصفهان شرکت کرده‌اند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: قرار نیست به صورت مجزا حرکت کنیم بلکه در نظر داریم همگرا، هم‌افزا و هم‌پیوند با نیروی مضاعف، شهر را بسازیم چرا که گفتمان جدید نیاز به همدلی دارد.

اشک نی برای مهران قاضی

تجلیل از خانواده هنرمند نی اصفهانی دیدگان همه حضار آنانی که همه در اوج افتخار و غرور بودند را نمناک کرد، فیلمی کوتاه از مرحوم «مهران قاضی» هنرمندی که صدای نی او کم از صدای هنرمندان دیرین اصفهانی نداشت، حال این صدا تنها در تاریخ ثبت شده تا آیندگان از زیبایی صدای نی او سخن به میان آورند و پس از آن پدر و همسر این هنرمند که به تازگی به دیار باقی شتافته تجلیل شدند.

اما پس از آن بخش نخست آئین سپاسگزاری از هنرمندان مطرح اصفهانی آغاز شد و شیخ‌بهایی اینجا بود که خوش درخشید و با تواضع در پایین پله‌های کاخ ایستاد تا در کنار شهردار، اعضای شورای شهر و … از هنرمندان تجلیل کند شاید می‌خواست بگوید نام هنرآوران همیشه زنده است و من هم از شما تجلیل می‌کنم.

شهر خوبم اصفهان

در این قسمت از هنرمندانی همچون کیومرث پوراحمد (فیلم‌ساز)، حسام‌الدین سراج (استاد آواز)، امرالله احمدجو (فیلمساز)، مهدی فروزنده (خوش‌نویس)، حسین مصدق‌زاده (کاشیکار)، سید مهدی علمداری (قلمزن) و محمدابراهیم گلریز خاتمی (خاتم‌کار) تجلیل به عمل آمد.

اما در بخش پایانی جلسه حسام‌الدین سراج خواننده اصفهانی به نام کشور، حضار را با صدای گرم و دلنشین خود غافلگیر کرد و تصنیفی کوتاه با عنوان «شهر خوبم اصفهان» را اجرا کرد.

دیگر رفته رفته ساعت به ۲۴ نزدیک شده بود اما ساعاتی را سپری کرده بودیم که هر اصفهانی افتخار خود را در آن دیده و الگویی در پیش روی او بود که ما در دیاری به سر می‌بریم که بزرگانی در گذشته داشته و هنوز نیز دارای بزرگانی است که حضورشان افتخار ایران اسلامی و اهالی دیار نصف‌جهان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا