شهر و جامعهعناوین اخبار

۴۵ درصد از آثار معماری صنعتی اصفهان تخریب شده است/معرفی خانه «روضاتی» به عنوان خانه معماری و شهرسازی اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، حجت‌الله غلامی در همایش بزرگداشت شیخ‌بهایی و روز معمار اظهار کرد: اصفهان در محاصره بحران‌‌های خاص قرار دارد و بخش عمده‌‌ای از این بحران باید توسط معماران برطرف شود.

وی بیان کرد: تغییرات اقلیمی اصفهان همچون خشک شدن رودخانه زاینده‌‌رود، بر حیات و تمدن شهر اصفهان تاثیرگذار است و می‌طلبد که معماران فکری به حال این شهر کنند تا زمانی که آیندگان از اصفهان عبور کردند نگاهشان به این شهر مانند نگاهشان به خرابه‌های تخت جمشید نباشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: طی ۳۰ سال گذشته انتظاری که از جامعه معماری وجود داشته بیش از آن چیزی است که در حال حاضر نظاره‌گر آن هستیم، انتظارمان این نیست که آثاری که از فضای شهر داریم آثاری باشد که از همان دوران صفویه به جای مانده بلکه آثار و بناهای به جای مانده در این شهر باید بتواند تنه به تنه آثار معماری آن دوران بزند.

وی با اشاره به معماری صنعتی اصفهان گفت: در سالیان گذشته بیش از ۴۵ درصد آثار معماری صنعتی اصفهان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود تخریب شده و صدایی از جامعه معماری برنخواسته و تنها ۲ تا ۳ اثر باقی‌ مانده که باید برای احیای آن اقدام شود.

غلامی تصریح کرد: نخستین اثر ریسباف بود که در سال گذشته توانستیم با اعتباری بیش از ۲۱۵ میلیارد از محل املاک و مستغلات آن را نجات دهیم و دیگری اثر دخانیات ملی است که بسیار باارزش‌تر از کارخانه ریسباف است و برای فروش گذاشته شده اما تا کنون جلوی فروش آن را گرفته‌‌ایم و سومین اثر نیز سیلوی اصفهان بوده که سابقه ساخت آن به سال ۱۳۱۸ می‌رسد و توانسته به عنوان شاخصی بسیار زیبا در شهر باقی بماند.

وی با اشاره به خانه معمارهای موجود در اصفهان بیان کرد: اقدامات اولیه برای معرفی خانه «روضاتی» به عنوان خانه معماری و شهرسازی اصفهان صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به تشکیل دبیرخانه مسابقات معماری گفت: پیگیری‌هایی از سوی وزارت‌ راه و شهرسازی انجام شده و انتظار این است تا با توجه به استعدادهای علمی شهرسازان در اصفهان، این دبیرخانه در شهر ایجاد شود و بر اساس آخرین مکاتبات نیز موفقیت‌‌هایی به دست آمده و امیدواریم امسال دبیرخانه دائمی معماری شهرسازان اصفهان را داشته باشیم.

وی با اشاره به بافت فرسوده اصفهان اضافه کرد: قرار است تا ستاد استانی بازسازی در اصفهان طرح‌‌ریزی شود و در ستاد ملی برنامه‌ها و طرح‌های خود را ارائه داده‌‌ایم و سند آن به تصویب رسیده تا بتوانیم تحولی عظیم را در بافت فرسوده ایجاد کنیم.

معماران از طرح‌های فاقد هویت و سنخیت با اصفهان استفاده نکنند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: معماران باید در مسائل طراحی و معماری کلانشهر اصفهان دقت کافی را داشته و از طرح‌هایی که فاقد هویت و سنخیت با مسائل اقلیمی و فرهنگی اصفهان است، استفاده نکنند.

سید جمال‌الدین صمصام‌شریعت در همایش بزرگداشت شیخ‌بهایی و روز معمار اظهار کرد: معماری پیش از اینکه تکنیک باشد یک هنر است اما حق‌‌الزحمه آن نزدیک به نقشه سیم‌‌کشی ساختمان است.

وی در ادامه بیان کرد: در سال گذشته، ۶ میلیون مترمربع صدور پروانه داشته‌‌ایم که به نسبت سال ۹۳، ۱۵٫۲ درصد رشد داشته در حالی که با رکود حاکم بر مسکن و ساخت و ساز بسیاری از کلانشهرها نسبت به سال قبل با صدور پروانه کمتری مواجه بوده‌اند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: معماران باید در مسائل طراحی و معماری کلانشهر اصفهان دقت کافی را داشته و از طرح‌هایی که فاقد هویت و سنخیت با مسائل اقلیمی و فرهنگی اصفهان است جلوگیری کنند تا شاهد ساخت و سازهایی با طرح‌های معماری به سبک اصفهان باشیم.

وی با بیان اینکه شاهد بهبود نسبی در معماری بناهای شهر بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: زمین و مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در ایران دیده می‌شود و بین سال‌های ۸۰ تا ۹۰ ارزش ملک حدود  ۱۵ برابر شده است.

صمصام‌شریعت با بیان اینکه آپارتمان‌های خالی بسیاری در کلانشهرها وجود دارد، تصریح کرد: دلیل خالی بودن آپارتمان‌ها گرانی آن است و خوشبختانه رویکرد شهرسازی به سمت مسکن اجتماعی رفته که تفاوتش با مسکن مهر گرایش به سمت احداث در بافت فرسوده شهر است تا از توسعه بی‌رویه شهرها جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: الگوی موفقی نیز با اداره‌کل راه و شهرسازی استان در همت‌آباد به مساحت دو هکتار عملیاتی می‌کنیم که می‌تواند در سطح کشور الگوی مناسبی برای مسکن اجتماعی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا