عناوین اخبار

هفته‌ای پرکار و پر خبر برای کارگران…

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازایسنا، هفته‌ای که گذشت برای جامعه کارگری با جنب و جوش و تب و تاب خاصی همراه بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بیمه ۱۱ میلیون کارگر غیر رسمی در سال گذشته خبر داد و گفت که امسال بیمه فراگیر اجتماعی را برای بازنشستگان دنبال خواهیم کرد.

ربیعی تامین امنیت شغلی، حفظ اشتغال موجود و مقابله با اجحاف در حق کارگران را مهم‌ترین رویکردهای وزارت کار در سال جاری برشمرد.

وزیر کار همچنین از افزایش بودجه بیمه زنان سرپرست خانوار به ۳۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: تلاش می کند که در سال آینده این رقم دو برابر شود.

وی از تدوین سند سیاستی ارتقای جایگاه زن در ایران خبر داد و گفت: این سند به کمیسیون اجتماعی دولت ارجاع شده و تا یک ماه آینده مراحل نهایی خود را برای طرح در دولت دنبال خواهد کرد.

ربیعی درعین حال از اختصاص بخش اعظمی از منابع صندوق کارآفرینی امید به زنان خبر داد و گفت: از مجموع ۱۲۰۰ میلیارد تومانی که صندوق کارآفرینی امید برای اشتغال در سال ۹۴ در نظر گرفت بخش اعظمی از آن به حوزه زنان اختصاص یافت و در سال ۹۵ درصد بیشتری از این وام را به زنان به ویژه زنان روستایی و زنان علاقمند به فعالیتهای دانش بنیان اختصاص خواهیم داد.

خبر پرداخت حق مسکن سال ۹۵ به کارگران مشمول قانون کار خبر دیگری بود که از سوی معاون روابط کار وزیر کار اعلام شد.

به گفته سید حسن هفده تن از ابتدای امسال حق مسکن قابل پرداخت بوده و جزو مطالبات معوق قرار نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: مکاتبات اولیه برای تصویب حق مسکن امسال در هیات دولت آماده شده است و پس از امضای وزیرکار و تصویب در هیات وزیران در فیش‌های حقوقی کارگران اعمال خواهد شد.

معاون وزیر کار درباره علت عدم اجرای مصوبه حق مسکن سال گذشته نیز اظهار کرد: مصوبه بدوی در شورای عالی کار تصویب شد منتها در دولت به دلیل مباحث بودجه‌ای مسکوت ماند و امسال به دلیل تقاضای مجدد اعضای شورای عالی کار و موافقت وزیر بررسی و تصویب این مصوبه از سر گرفته شد.

در هفته‌ای که گذشت حسن صادقی رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری از دولت خواست تا موضوع ادغام صندوق‌های بیمه‌ای را ادامه ندهد و گفت که اموال سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران است.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به مساله معیشت کارگران موجب نابسامانی در روابط کار و افزایش آسیب‌های اجتماعی در قشر حداقل بگیر می شود، تصریح کرد:دستمزد و حقوقی که کارگران می گیرند پاسخگوی نیازهای معیشتی آنها نیست به نحوی که این رقم تنها ۱۳ روز از زندگی آنها را تامین می‌کند.

دبیرکل خانه کارگر نیز در هفته کار و کارگر امنیت شغلی را مهم‌ترین خواسته کارگران عنوان و بر ضرورت ایجاد بستر اشتغال برای زنان و جوانان جویای کار تاکید کرد.

وی با اشاره به دوبرابر شدن نرخ بیکاری زنان و جوانان، تصریح کرد: هم اکنون جوانان در دانشگاهها مشغول تحصیل هتسند و به آینده شغلی خود می اندیشند لذا دولت تدبیر و امید باید در جهت حل این مشکل اقدام کند.

محجوب همچنین گفت: بسیاری از بازنشستگان خواهان همسان‌سازی حقوق خود هستند و امیدوارند که افزایش حقوق و دستمزد آنها به مجرد افزایش دستمزد کارگری اعلام شود.

تشکیل بانک قرض الحسنه تعاون از دیگر خبرهای هفته جاری بود.

آنطور که بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران گفته، بانک قرض الحسنه تعاون به زودی تشکیل در می شود و اتاق تعاون درحال فراهم کردن مقدمات تشکیل بانک است.

به گفته وی شکل حقوقی این بانک تعاونی است و راه اندازی آن برای تعاونگران صرفه اقتصادی خواهد داشت.

عبداللهی فعال نبودن بیمه تعاون را یک مشکل اساسی دانست و گفت: باید بیمه دومی برای بخش تعاون ایجاد کنیم.

رییس اتاق تعاون ایران توسعه صادرات غیرنفتی در بخش تعاون را حایز اهمیت دانست و افزود: تعاون نزدیکترین بخش به روح سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و باید در همه محورهای این سیاستها فعال شود که یکی از این محورها توسعه صادرات غیرنفتی است.

اعلام فقدان امنیت شغلی به عنوان بزرگترین دغدغه زنان کارگر از دیگر خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.

به گفته رییس اتحادیه سراسری زنان کارگر، شرایط کار برای زنان کارگر به گونه ای است که از پایین بودن حقوق و دستمزد، قراردادهای کوتاه مدت و نبود شرایط کار برابر رنج می برند در حالی که باید از ظرفیت ۵۰ درصدی جامعه زنان استفاده شود.

جلودارزاده افزود: اگر قرار است تا سال ۱۴۰۴ ایران را به کشوری توسعه یافته تبدیل کنیم دولتمردان نباید از زنان غافل شوند و نقش آنها در توسعه پایدار و رسیدن به مرزهای توسعه یافتگی را نادیده بگیرند.

به اعتقاد رییس اتحادیه زنان کارگر، نسل بی انگیزه و علاقمند به پشت میز نشینی امروز فرزندان کسانی هستند که از محیط های کاری به محیط های خانه رانده شده اند.

وی بر لزوم بهره گیری زنان سرپرست خانوار از آموزشهای رایگان فنی و حرفه ای تاکید و ابراز امیدواری کرد: با تبدیل صندوق حمایت از فرصتهای شغلی به صندوق کارآفرینی امید، زنان کارگر، تعاونگر و کارآفرین خود اشتغالزا شوند و از فرصتهای شغلی موجود به نحو شایسته بهره‌برداری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا