پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

تنظیم تقویم جلالی در اصفهانِ عصر سلجوقی انجام شد

به  گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران وبه نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، دکتر علی‌اکبر ولایتی در دومین نشست سالیانه «اصفهان سلجوقی» که همزمان با هفته نکوداشت اصفهان برگزار شد با بیان اینکه ایران کشور فرهنگ و مدنیت است، اظهار کرد: با قاطعیت می‌توان گفت که ایران بیشترین سهم را در شکل‌گیری تمدن بشری داشته است.

قدمت کشور ایران تاکنون به ۱۰ هزار سال رسیده است

وی با بیان اینکه هر روز در جای جای ایران شاهد اتفاقی جدید در عرصه کشف تاریخ و قدمت ایران هستیم، افزود: بر اساس آخرین آمار و گزارش‌‌های ارائه شده تاکنون قدمت کشور ایران به ۱۰ هزار سال می‌رسد.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران در ادامه با اشاره به اینکه ایران تنها کشور دارای تاریخ طولانی بدون گسست فرهنگی است،‌ ابراز کرد: باید توجه داشت که کشور در طول تاریخ دچار گسست‌های سیاسی شده است و نمونه بارز آن را می‌توان در حمله مغول به ایران،‌ جنگ جهانی اول و دوم و همچنین اشغال نامرئی کشور بعد از ۲۸ مرداد توسط آمریکایی‌ها مثال زد.

وی رمز ماندگاری ایران را فرهنگ دانست و اضافه کرد: کشور ایران به لحاظ سیاسی و نظامی شکست خورده اما همواره دشمنان در مباحث فرهنگی مغلوب فرهنگ اصیل ایرانی شده‌اند.

اصفهان پیش از اسلام محل تجمیع امکانات برای دفاع از تمامیت اصلی ایران بود

ولایتی در خصوص جایگاه اصفهان در فرهنگ و مدنیت ایران نیز ابراز کرد: اصفهان پیش از اسلام محل تجمیع و فراهم کردن امکانات برای دفاع از تمامیت ارضی ایران بوده و‌ بعد از اسلام سه سلسله نقش مهمی در یکپارچه‌سازی کشور ایران داشتند که پایتخت سیاسی هر سه سلسله اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه ایران در زمان پیش از صفویه وسعتی به میزان ۱۵ کشور داشته است، افزود: از این رو باید توجه داشت که قبل از دوره صفویه ابتدا سلسله آل‌بویه اقدامات اولیه تجمیع این ۱۵ کشور را انجام داد و پس از آن سلجوقیان قلمرو ایران را از غرب چین تا حلب سوریه و دریای مدیترانه امتداد دادند و در دوران صفویه یکپارچگی کامل این کشورها ایجاد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در سال ۱۰۰۶ پایتخت ایران از تبریز به اصفهان انتقال یافت،‌ گفت: اصفهان تا زمان قاجاریه پایتخت کشور بوده و محل تاخت و تازهای سیاسی، فرهنگی و تجاری کشور نیز بوده است.

اصفهان نقش مهم جغرافیایی در تجمیع و یکپارچگی مجدد ایران داشته است

وی تصریح کرد: اصفهان بیش از هر شهر دیگری نقش مهم جغرافیایی در تجمیع و یکپارچگی مجدد ایران داشته است.

ولایتی در ادامه احیای مقبره خواجه نظام‌الملک و بازسازی هویت سلجوقی را اقدام شایسته شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان دانست و ابراز کرد: باید توجه داشت که تا قبل از این امر حتی تحصیل‌کرده‌ها هم نمی‌دانستند که مرکز اقتدار و حاکمیت یکپارچه سلجوقیان، اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه سلجوقیان در نیمه اول قرن پنجم هجری آغاز به کار کردند و با سرکوب آل‌بویه از سال ۱۴۴۷ آلب‌ارسلان پایتخت سلجوقیان را در اصفهان قرار داد، ‌اضافه کرد: حکومت سلجوقی ۳۰ سال در اوج حکومت بودند و پایتخت آنها اصفهان بود.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران با بیان اینکه در خصوص سلجوقیه کم اطلاعی فراگیر در بین همه اقشار جامعه و حتی تحصیل‌کرده‌ها وجود دارد، ‌افزود: در این باره کم کار شده و اگر فعالیتی صورت گرفته کارهای تخصصی بوده که تعمیم پیدا نکرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در کشور بیش از ۱۰ میلیون تحصیل کرده وجود دارد، اضافه کرد: اگر آمار بگیرید که چند درصد از این دانشجویان از نقش سلجوقیان در احیای مجدد ایران آگاهی دارند به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

به خواجه نظام‌الملک ظلم زیادی شده است

ولایتی در ادامه با بیان اینکه نسبت به خواجه نظام الملک ظلم مضاعفی شده است، گفت: حتی طی چند روز اخیر نیز مطالبی عنوان شده که به گونه‌ای ظلم به خواجه نظام‌الملک بوده است و نباید اجازه دهیم این تفکرات ترویج پیدا کند.

وی در خصوص کتاب سیاست‌نامه خواجه نظام‌الملک نیز بیان کرد: این کتاب دارای ۵۰ فصل است که هر خواننده‌ای با مطالعه آن در می‌یابد که ۳۹ فصل از این کتاب با یک نگارش و ۱۱ فصل دیگر با نگارش‌های متفاوتی انجام شده و به خواجه نظام‌الملک نسبت داده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: بسیاری از صاحب‌نظران فرهنگ و ادبیات ایران نیز اعتقاد راسخ به نگارش ۱۱ فصل از سیاست‌نامه توسط دیگران دارند که از آن جمله می‌توان به استاد مرحوم عبدالجلیل قزوینی و مجتبی مینوی نام برد.

وی با بیان اینکه در ۳۹ فصل در ارتباط با اعتقادات خواجه نظام‌الملک نشان می‌دهد که این فرد مرید اهل‌بیت بوده و به تعبیری افتخارش شیعه بودن است، ‌ادامه داد: این در حالی است که در ۱۱ فصل دیگر کسی دامن قلم را رها کرده و زبان را آزاد کرده و هر آنچه به ذهنش آمده شیعه را تحقیر کرده و از این رو می‌توان دریافت که نویسنده این ۱۱ فصل فرد و یا افراد دیگری بوده‌اند.

ولایتی همچنین به برگزاری مناظره‌ای با حضور خواجه نظام‌الملک و ملکشاه بین شیعه و سنی در عراق اشاره کرد و گفت: پس از این مناظره خواجه نظام‌الملک به صراحت شیعه بودن خود را اعلام کرده است.

وی همچنین به تاسیس ۹ مدرسه نظامی توسط خواجه نظام‌الملک با هزینه سالانه ۶۰۰ هزار دینار در سال اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین این نظامیه‌ها در بغداد، نیشابور،‌ مرغ، آمل، ‌اصفهان، بصره و موصل بوده است که افراد بزرگی همچون امام محمد غزالی در آنها تدریس کرده‌اند.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران با بیان اینکه در نظامیه بغداد مراسم سوگواری امام حسین (ع) برگزار می‌شده است، افزود: اسناد این مراسم را در کتاب شیعه نیز آورده‌ایم.

وی تصریح کرد: حکومت سلجوقیه در زمان خواجه نظام‌الملک در قله بود و از این رو نقش به‌سزایی نیز در یکپارچه‌سازی ایران ایفا کرد.

ولایتی تنظیم تقویم جلالی یا همان تقویم شمسی را در زمان سلجوقی دانست و افزود: این تقویم در تمام دنیا بی‌نظیر است که به دستور ملکشاه سلجوقی که به مدت ۲۰ سال حکومت کرد، تنظیم شد.

وی با بیان اینکه ملکشاه سلجوقی در سال ۴۶۷ دستور بنا نهادن تقویم جلالی را داد،‌ ابراز کرد: بیش از ۱۰۰ نفر منجم و کارشناس برای تنظیم این تقویم حاضر بودند که یکی از آنها به نام عبدالرحمن خازمی نقش اساسی در این کار داشت و خیام بر خلاف برخی از اظهارات، نقش محوری در این زمینه نداشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ملکشاه برای تنظیم تقویم جلالی دستور داد تا روز اول بهار عید نوروز باشد، ‌اضافه کرد: تا پیش از این زمان عید نوروز در گردش بوده و در فصول مختلف انتخاب می‌شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا